Aranka

Útulna dostala jméno až časem. Inspiroval jsem se všude, a pozoroval, co mě zajímá. Jeden český archetyp mě ale zaujal zcela. Klasická cigánská nebo lesnická maringotka. Něco, co je v české krajině standard a je tedy její přirozenou součástí. Z toho jsem vyšel, i když cesta mě pak už vedla trochu jinam. Pro mě je inspirace jen určitá esence nebo spíš kvalita. Někdy jde o formální věc, někdy ne. Jmenuje se Aranka. Má kočovnou duši a její vlasy jsou černé. Některá okna volně odkazují na český barok, některá jsou triviální. Prostě okna. Když chce zůstat nedobytnou, sklopí všechny okenice a uzavře se vůči svému okolí. Většinou je ale velmi otevřená a nechává do sebe vtáhnout všechny barvy i krajiny ve kterých zrovna pobývá.

Je komfortně vybavena jak velkorysým prostorem, tak všemožnými úspornými a ekochytrými technologiemi. Je sebevědomá, pevně usazená, ale také ráda mění podvozky. Když chce, skočí na ponton a stane se hausbótem. Většinu času je ale spíš na kolečkách, anebo někdy jen tak na zemi. Dokáže být sama sobě ostrovem. Vydrží se sebou a svými čtyřmi nocležníky až čtyři dny bez jakéhokoli dalšího zdroje. To si pak zatopí v krbu a nabídne Ti saunu, venkovní sprchu a taky Ti nabije telefon, když budeš chtít být tady na louce on-line.

Aranka miluje ořechové dřevo. Jeho kresbu, barvu i vůni. Raduje se z toho, jen tak být. Však víš, znáš to.

Krajinou beze stopy. Jedná se o uzavřený, energeticky (téměř) nezávislý, ostrovní systém. Minimální a zároveň komfortní mobilní buňka pro 4 osoby na (minimálně) 4 dny. Je určena k celoročnímu pobytu. Primárně na krátkodobé edukační pobyty s možností obsluhy správce, aniž by bylo potřeba rušit hosty. Jedná se o osobní zkušenost s omezenými zdroji.

Ekologické nakládání se zdroji nemusí vést k nekomfortním ústupkům, nižším nárokům na pohodlí a bezpečí. Buňka není závislá na žádném místě, ale je vhodné, když je na slunci, neboť má na střeše solární panely pro výrobu elektřiny. Může být na vodě i na souši.

Podvozek je výsuvný. Černou plechovou kabinu lze díky sklápěcím okenicím uzavřít – vznikne uzavřený kvádr s oblými rohy. Když se okenice otevřou, sluneční paprsky vyplní uvnitř každý prostor.
 
Interiér je z ořechové dýhy na balzovém těle. Uvnitř je prostor maximálně praktický, úsporný a současně velkorysý. Hlavní obytná část je v přízemí, její součástí je dvojlůžko, v patře nad koupelnou a saunou je druhé dvojlůžko. Součástí hlavního prostoru je odnímatelný jídelní stůl a kuchyňka s ledničkou. Za dveřmi je koupelna s umyvadlem, toaletou, sprchou a finskou saunou pro dvě osoby. Z horní postele je výstup na střechu střešními okny, kterými lze v noci pozorovat hvězdy. Veškeré technologie jsou očím skryty. Inspirací pro interiér byla kajuta kapitána Nema či kupé orient expresu…

Technické informace:
Velikost 6,8 x 2,5 x 4 m, váha do 3,5 t včetně vysouvacího podvozku. Světlá výška uvnitř je 2,7 m. Nosná konstrukce je dřevěná z KVH profilů, fasáda z hliníku, izolace foukaná PIR. Okna jsou vybavena čidly pro kontrolu otevírání. Interiér je z ořechové dýhy na balzovém těle. Osvětlení biodynamické s dvojí teplotou chromatičnosti. Teplota světla se mění v průběhu dne, dle lokality a ročního období. Reverzní ventilátor pro teplý a studený vzduch je na elektřinu.

Zdrojem vytápění jsou krbová kamna o výkonu 4 kW, která vytápí i saunu a karavanová plynová kamna (teplovzdušná), která zároveň ohřívají vodu. Vařič je plynový. Nádrž na pitnou vodu má objem 800 l, nádrž na dešťovou vodu pro oplach toalety 200 l. Aranka druhé generace bude mít soustavu filtrů pro filtraci dešťové nebo jakékoli nepitné vody na vodu pitnou. Solární panely na střeše s výkonem 30 A předávají energii do bateriového uložiště o kapacitě 400 Ah. Napětí je 12 V.
 
Monitorovací systém řídí PLC s internetovým/mobilním rozhraním. V interiéru je skrytý displej pro sledování vody, napětí a kapacity baterie, vlhkosti, CO2, teploty, počasí a režimu biodynamického světla. S odpadní vodou je možno zalévat nebo ji vsakovat. Sprcha je vnitřní i venkovní, toaleta chemická karavanová s ekologickou chemií.

Autorská zpráva
Foto: Lina Neméth, Peter Fabo

Autor: Marin Kožnar; spolupráce Miroslav Bachura, Vojtěch Hasalík, Jaroslav Schwarz
Investor: Hideandseek s.r.o.
Dodavatelé: biodynamické osvětlení – Hynek Medřický; podvozek – JB přívěsy s.r.o., Jaroslav Blažek; konstrukce a interiér – D & H Uničov s.r.o., Pavel Hron; klempíři – Jiří Dušek, Bohumil Hladík; izolace – KP Izol s.r.o.; technologie – Cleverex s.r.o., Eduard Česnek, Servis karavanů Karel Prokop

Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    Dobry den. je potreba mit v technicaku auta, ze auto utahne na oji 3,5t. Ano, dohromady i s odnimatelnym podvozkem je vaha do 3,5t.
    Vse podstatne viz. http://www.hideandseek.cz (výrobce)

  2. Čtenář Stavbawebu says:

    První dojem: trampská bouda. Ztracenka.
    Druhý dojem: vypiplaný interiér. Nádhera.
    A nakonec: Není to stavba! Hurá!!!

  3. Čtenář Stavbawebu says:

    Hustýýý.
    Jedna otázka: Zajímalo by mě, jak je to s tím podvozkem, respektive jestli by se to dalo táhnout třeba VW Multivan na normální kouli? Opravdu to váží 3,5 tuny?

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*