Architektka Jiřičná: Ohledem na stále víc aut ničíme města

Architektka Jiřičná: Ohledem na stále víc aut ničíme města

(18. 1. 2011) V Brně se diskutovalo o Edison Centru, které chce nizozemská firma Cere Invest postavit na rohu Koliště a ulice Cejl. Objekt má mít šest podlaží k parkování, z toho čtyři v podzemí, dál dvě patra nákupní galerie, tři administrativní a dvě obytná. Architekti o záměru diskutovali na podnět magistrátu a Fóra pro architekturu a média 4AM, protože projekt nevyhovuje územnímu plánu. Takzvaný index podlažní plochy překračuje třikrát.

 
 
 
 

Architektka Jiřičná: Ohledem na stále víc aut ničíme města

V Brně se diskutovalo o Edison Centru, které chce nizozemská firma Cere Invest postavit na rohu Koliště a ulice Cejl. Objekt má mít šest podlaží k parkování, z toho čtyři v podzemí, dál dvě patra nákupní galerie, tři administrativní a dvě obytná. Architekti o záměru diskutovali na podnět magistrátu a Fóra pro architekturu a média 4AM, protože projekt nevyhovuje územnímu plánu. Takzvaný index podlažní plochy překračuje třikrát.

Brno 17. ledna (ČTK) - Kalkulace, že v budoucnu bude stále víc aut a podle toho je potřeba stavět, podle architektky Evy Jiřičné ničí města. Dnes to řekla na diskusi o architektuře a záměru stavby Edison Centra v Brně. Připomněla, že v Česku nezíská povolení stavebník, který nepočítá s parkováním. V Londýně je tomu dnes už naopak, uvedla.

Trend stavět stále víc parkovacích míst do jakkoli jinak zaměřených staveb podle ní odpovídá požadavku, kdy má do budovy člověk přijet autem, zaparkovat, vyjet výtahem na místo, nakoupit a odjet. "Je ale povinností města, a v budoucnu to tak musí být, že veřejná doprava půjde nahoru a privátní se bude snižovat, jinak žádná města v budoucnu nebudou," uvedla.

Oponoval jí architekt Jaroslav Dokoupil, jehož firma je aktuálně v Brně známá studií stavby garáží pod Zelným trhem v centru. Podle Dokoupila může hromadná doprava sloužit všem, kdo jezdí do center měst za prací, vzděláním, nákupy i zábavou. "A když jim není dost dobrá, mohou si vzít taxíka. Ale je tu otázka rezidentů," řekl. Jestliže prý chceme, aby lidé v centech měst bydleli, musíme jim vytvořit podmínky včetně parkování.

Jiřičnou nepřesvědčil. Uvedla, že v centru Londýna, kde žije, se lidé skutečně obejdou bez aut. "Jste součástí určité skupiny, která sdílí určitý počet aut," popsala. Diskusi přirovnala k debatám o kouření, v nichž se prý také stále říká, jak ho (v restauracích) zakázat nelze. Jakmile se však k tomu někde zákonodárci odhodlají, jde to.

Připomněla i předlistopadové období, kdy "neměl žádné auto nikdo". "Všichni jsme chodili do školy, pracovat, nakupovat, plavat, já opravdu s tím nemám problém," podotkla.

V Brně se diskutovalo o Edison Centru, které chce nizozemská firma Cere Invest postavit na rohu Koliště a ulice Cejl. Objekt má mít šest podlaží k parkování, z toho čtyři v podzemí, dál dvě patra nákupní galerie, tři administrativní a dvě obytná. Architekti o záměru diskutovali na podnět magistrátu a Fóra pro architekturu a média 4AM, protože projekt nevyhovuje územnímu plánu. Takzvaný index podlažní plochy překračuje třikrát.

Iniciátoři diskuse chtěli také zjistit, zda se objekt takzvané organické architektury do centra města hodí; na modelu vypadá Edison Centrum jako několik krabic položených do tvaru L, na jejichž povrchu spočívá housenka. Proti vzhledu stavby se nikdo nebouřil. "Z památkového hlediska s tvarem není problém," řekl Roman Čerbák z Národního památkového ústavu v Brně.



Edison Centrum
autor:
Archicon:

Edison Centrum (autor: Archicon) Edison Centrum (autor: Archicon) Edison Centrum (autor: Archicon) Edison Centrum (autor: Archicon)



Garáže pod Zelným trhem v Brně
autor projektu: Arch.Design:


Arch.Design - návrh podzemních garáží pod Zelným trhem Arch.Design - garáže pod Zelným trhem


 

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Doprava/infrastruktura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

25. 5. 2020 17:38:58

Re: Interiér rodinného domu

Jako uživatelka bych měla k Vašemu návrhu několik výhrad, ačkoli je interiér na pohled impozantní : 1) podle velikosti ložnice a postlelí odhaduji, že kuchyň bude mít rozměry cca 4x5 m. I když velká kuchyň je krásná, současně by měla šetřit nohy kuchařky, která kromě vaření je možná celý den pracovně na nohou a ještě obstarává malé děti. Víte jak se naběhá s hrncem špaget po kuchyni, než ho někam umístí? A další cca 3 m k jídelnímu stolu, když chce servírovat. Nechtěla bych to. Kuchyň, kde se nestoluje, má být prostorná, praktická, ale ne rozlehlá! 2) Ložnice na opačné straně domu od WC vám nebude vadit, dokud budete mladí a zcela zdraví. Potom si zařídíte raději ložnici v sousední koupelně, než bloudit po celém domě. 3) chválím nápad dvoupostele s prostředním madlem v dětském pokoli. Skvělý nápad s multifunkční a velkokapacitní pohovky s postelemi pro hostinský pokoj (nebo do obýváku). Ale rodičům se dvěma dětmi i stejného pohlaví, bych zcela určitě, po všech svých zkušenostech, doporučila raději dva malé pokojíky než jeden společný. Možná ten společný tak max. max. do 5. třídy. Ale pak by jej muselo být možné rozdělit na dva. P.S. Pohled z pohovky obýváku do přírody může být úchvatný, na krb také. Přesto bych umožnila pro konzervativce i pohled na obrazovku TV - pohovka jak stvořená pro domácí kino! Je mi líto, ale snaha po umění tady, podle mne, převyšuje funkčnost a praktičnost. Měly by být v rovnováze. Člověku běžně nestačí jen se dívat, v bytě musí i příjemně žít.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz