Areál tiskárny AF BKK
(20. 8. 2008)

Areál tiskárny AF BKK
Přestavba průmyslového objektu v areálu tiskárny AF BKK
Reconstruction of the industrial property in the AF BKK Print House zone
Lokalita Location: Podkovářská 2, Praha 9-Vysočany
Klient Investor: Tiskárna AF BKK, s. r. o.
Architekt: Martina Buřičová, Štěpán Kubíček / www.caraa.cz
Spolupráce Co-operation: Zuzana Pízová
Generální dodavatel Concractor: SKD Průmstav stavby, a. s., Trmice, stavbyvedoucí Stanislav Rožánek
Subdodavatelé Subcontractors: Skleněné příčky - Interwand.cz, s. r. o.
Užitná plocha Usable area: 350 m2
Realizace Completion: 1. fáze: prosinec 2004 - srpen 2005 1st phase: December 2004 - August 2005
Foto: Tomáš Novák, Martina Buřičová
AUTORSKÝ KOMENTÁŘ
Objekt je součástí areálu tiskárny, který prochází postupnou renovací. Jedná se o bývalý průmyslový areál Státního výzkumného ústavu barev a laků. V průběhu socialistického hospodaření docházelo v areálu k degradaci průmyslových prvorepublikových objektů nekultivovanou stavební činností. Návrh objekt očišťuje a snaží se odhalit jednoduchost a podstatu železobetonového skeletu historické industriální budovy a zvýraznit její půvab. Výrazně definované novotvary zádveří, schodiště a sociálního zázemí doplňují již hotovou stavbu. Funkční využití prostoru lze přizpůsobit momentálním požadavkům provozu tiskárny, je zde vytvořen univerzální kancelářský prostor. Objekt je svou polohou nástupní reprezentativní hlavou užívaného souboru budov, čemuž odpovídá i elegantnost barevnosti fasád a řešení vnitřních prostor.
Přidaná hodnota
Přestavba a konverze ve Vysočanech
LUKÁŠ BERAN
Kontext
Rozvoj průmyslových Vysočan akceleroval od konce devatenáctého století, ale nejtypičtějšími a také nejhodnotnějšími stavbami tohoto území jsou budovy ze dvacátých a třicátých let století dvacátého. Blok mezi ulicemi Poděbradskou, Podkovářskou a ulicí V Předním Hloubětíně se nachází východně od rozsáhlého pozemku, který původně náležel technicky a architektonicky vynikající Pražské spalovně odpadů, spuštěné v roce 1934, a který je dnes zavalen předimenzovaným obytným blokem nazvaným Nová Harfa. Parcelu při Poděbradské ulici sousedící se strojírnou Jindřich Vitouš a syn, Masarykovou školou kovářskou a továrnou na pilníky Rudolfa Unruha, získala nejspíše v roce 1932 firma Weissberger a spol., vyrábějící v Plzni barviva. Nejdříve zde postavila podélné patrové skladiště zakončené administrativní částí s charakteristickým zaobleným nárožím, ke kterému náležela také menší samostatná dílna na výrobu obalů. Tedy objekt, na který v devadesátých letech navázala budova tiskárny a jenž nyní přestavěl tým architektů Martiny Buřičové a Štěpána Kubíčka.
Přestavba
Industriální stavby z období modernismu lze charakterizovat mimo jiné snahou o flexibilitu při změnách funkce. Jejich volný plán byl v průběhu let mnohokrát dělen a zároveň doplňován přestavbami a přístavbami, až této flexibilitě začala nahromaděná provizoria bránit. Dnešní podnikání potřebuje flexibilitu obnovit, mezitím se ale "adhocismy" přetvářející původní stavbu staly pro nás čímsi důvěrně známým, ba začali jsme je vnímat jako součást charakteru těchto budov. Přestavba architektů zevně jakoby pokračovala v improvizovaném růstu industriální stavby, ve skutečnosti ale typické prvky přístaveb a přestaveb vtěluje do promyšleného tvaru. Funkce domu vyžaduje samostatný přístup do jednotlivých podlaží. Přestavba zachovává starší vnější betonové schodiště do patra, jehož zasklení bylo repasováno a stupně natřeny, a také vstup do přízemí. Ten řeší novým zádveřím z vlnitého plechu, prvkem dobře odpozorovaným z prostředí překvapivě trvalých provizorií. Stejného rodu je i bedna sanitárního zařízení, vsazená do disposičně vyčištěného interiéru. Uvnitř architekti obnovují modernismus stavby - nechávají, byť pod nátěrem kryjícím místa oprav, plně působit její kubický železobetonový skelet, nejsilněji asi v obytném suterénu vzniklém snížením podlahy. Polím konstrukce odpovídá zevně nové členění jižní fasády, její původ ale vidím spíše ve výtvarném záměru. Úzká okna v řadě, podtržená rámy o vysokém lesku, snad mohou být jakousi svéráznou, miniaturizovanou verzí oken fabrik devatenáctého století, ozvěnou jejich vzepjatého stylu. Sluneční světlo jimi prozařuje až hluboko do interiéru, jsou jediným (zato doslova) luxusním prvkem přestavby, která se jinak efektům povrchu a nákladným detailům vyhýbá. Tvoří onu "přidanou hodnotu", hodnotu architektonické interpretace banální stavby.
Konverze
Vrátíme-li se do historie areálu, bylo dalším krokem společnosti Weissberger a spol. rozhodnutí přenést do Vysočan výrobu tiskařských barev. Pro ni firma přikoupila úzký kus pozemku mezi Vitoušovou strojírnou a Unruhovou továrnou, kde postavila roku 1934 čtyřpodlažní budovu v podobě rovněž úzkého hranolu, tvořeného subtilním betonovým skeletem s trámovými stropy s náběhy. Jestliže první etapa obnovy pracovala se stavbou drobnou a nenápadnou a vyústila v její přestavbu, interpretaci, etapa druhá se zabývá stavbou rozsáhlou, působivou a dominantní - a šťastně směřuje spíše k její rehabilitaci, konverzi. Zdá se, že dům, který se po celou dobu práce na první etapě tiše tyčil nad hlavami zúčastněných, nakonec všechny přesvědčil o svých kvalitách. Zásadním a šťastným rozhodnutím bylo zachovat industriální charakter budovy a investovat do nových oken aluxxon, která drží nezbytná dvojskla v ocelových rámech, značně se podobajících těm původním, jednoduchým. Okna tak mají shodné rozměry, obdobné členění a podobnou relativní vzdálenost od povrchu obnovené fasády - což jsou základní složky vnějšího výrazu staveb tohoto druhu. Vysočanský hranol bude doplněn jednak novým nákladním výtahem, ale především dvěma rozdílnými nástavbami na místě střešních teras. Ve prospěch nového využití tak stavba přijde o původní symetrii a také o jeden typický prvek, totiž to, že velká střední část fasády původně nahoře končila s úrovní stropu, čímž zevně upozorňovala na svou moderní konstrukci. Přesto věřím, že se na výsledek konverze můžeme těšit.
Autor pracuje ve Výzkumném centru průmyslového dědictví ČVUT v Praze.
Publikováno ve Stavbě č. 5/2006
Základní informace o objektu
Kategorie
Výroba
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

5. 12. 2023 14:08:18
Re: Šťastný Hlavák
Je jasné, že je celý návrh je věcí úplatků! Nechť je veřejnost komplexně seznámena KDO VYPSAL SOUTĚŽ, KDO JMENOVAL POROTU A JACÍ ODBORNÍCI V NÍ BYLI???? A uvidíme, jak je to z průhledností celé akce................
4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.