Atelier Henning Larsen zpracuje analýzu využitelnosti Vltavské filharmonie

Atelier Henning Larsen zpracuje analýzu využitelnosti Vltavské filharmonie

(24. 8. 2020) Praha udělala důležitý krok pro výstavbu nového koncertního sálu „Vltavské filharmonie“

   
 
 
 
 

Atelier Henning Larsen zpracuje analýzu využitelnosti Vltavské filharmonie

Praha má za sebou důležitý krok k výstavbě koncertního sálu „Vltavské filharmonie“ v pražských Holešovicích. Konsorcium vedené světově proslulým ateliérem Henning Larsen pro ni na základě vítězství ve veřejné soutěži zpracuje analýzu využitelnosti. Její výsledky budou jedním z důležitých podkladů pro rozhodnutí hlavního města Prahy, zda v projektu „Vltavské filharmonie“ pokračovat v dalších navazujících etapách. Praha zvažuje umístění moderního sálu v lokalitě Bubny – Zátory (poblíž metra Vltavská). Mělo by se jednat o zásadní impuls k postupné revitalizaci celého neutěšeně vypadajícího území v Praze 7 – Holešovicích. Konsorcium má za sebou řadu prestižních referencí po celém světě.

Stavba moderního koncertního sálu v pražských Holešovicích začíná po více než deseti letech diskusí a úvodních jednání dostávat reálné obrysy. Konsorcium firem vedené prestižním světovým studiem Henning Larsen společně s Buro Happold a AEA Consulting zvítězilo ve výběrovém řízení vyhlášeným Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) na vypracování studie využitelnosti. IPR a členové konsorcia již v těchto dnech podepsali smlouvu.

Všichni členové konsorcia mají bohaté zkušenosti jak s přípravou, tak i tvorbou konkrétních projektů špičkových koncertních sálů v Evropě. Jedná se například o koncertní síň Harpa v islandském Reykjavíku, Dánskou Národní operu v dánské metropoli Kodani nebo o budovu Národního symfonického orchestru Polského rozhlasu v Katowicích. 

„Moderní architektura v Praze nemůže skončit jen u Tančícího domu. Nechceme mít z našeho města skanzen. Rád bych tu viděl vznikat další stavby světového významu. Věřím tomu, že nový koncertní sál by takovou stavbou mohl být,“ řekl primátor Prahy Zdeněk Hřib.

„Prestiž a zkušenosti konsorcia vedeného Henning Larsen s podobnými projekty po celém světě jsou pro nás zárukou zpracování kvalitní analýzy, která nám pomůže v dalším rozhodování. Praha nejen že moderní koncertní sál potřebuje, ona si ho i zaslouží. Tento dluh celých generací bychom se měli pokusit splatit. Chceme být ale obezřetní, proto si nejprve necháváme zpracovat detailní analýzu, jestli budeme pokračovat dalšími etapami, nebo ne,“ uvedl náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček.

„Jsem rád, že hlavní město vybralo vítěze soutěže na studii využitelnosti nového koncertního sálu. Ta je totiž prvním krokem k tomu, abychom jej postavili. Pro rozvoj kultury v Praze je stavba nového koncertního sálu naprosto stěžejní,“ dodal předseda klubu pražských zastupitelů Spojené síly pro Prahu.

„Jsme hrdí na to, že můžeme s Prahou spolupracovat na vypracování analýzy využitelnosti nového koncertního sálu. Praha je jedním z nejkrásnějších měst na světě, místem bohatým na historii a kulturu, a přispívat k tomuto dědictví je velká čest,“ řekl Andrew Lang, Business Development Coordinator, Henning Larsen Architects.

Zpracování podrobné analýzy v této přípravné etapě hlavní město zvolilo kvůli velikosti a složitosti připravovaného projektu „Vltavské filharmonie“. Pro další rozhodnutí, která budou znamenat mimo jiné už i schválení investic v řádu stovek milionů až miliard korun, chce mít proto Praha k dispozici co nejvíce komplexních údajů. Vítězné konsorcium má ze sebou vynikající reference z obdobných, světově významných, projektů, na nichž také pracovalo.

Výsledná analýza bude hotova na konci roku 2020 a pražský magistrát ji využije jako jeden z podkladů pro rozhodnutí, zda dá tomuto projektu, který již bude mít jasné kontury, definitivní zelenou. Stavba „Vltavské filharmonie“ se má také stát zásadním impulsem k postupné revitalizaci celého zanedbaného území Bubny-Zátory, jehož je součástí. Záměrem města je z něj udělat novou městskou čtvrť a zároveň další přirozené centrum hlavního města, přitažlivé i pro zahraniční turisty.

Prvotní novodobý záměr na stavbu koncertního sálu se datuje již do roku 2010 (myšlenka na vybudování nového koncertního sálu se ale objevila již ve 30. letech minulého století) a postupně se k němu přihlásily všechny politické reprezentace města. Důležitým prvním krokem k naplnění původní vize je právě tvorba studie využitelnosti. Odborníci z konsorcia vedeného Henning Larsen zpracují mimo jiné i komplexní analýzu týkající se veškerých ekonomických nákladů, včetně provozních, a předloží i různé varianty využití nové budovy. Studie též navrhne optimální varianty koncepce sálu a jeho zasazení do území na levém břehu Vltavy.

Pokud Zastupitelstvo hl. m. Prahy rozhodne o pokračování příprav projektu, začne se pracovat na dalších plánovaných etapách. V druhé fázi bude vyhlášena architektonická soutěž a na jejím konci by měla být připravena projektová dokumentace pro výběr zhotovitele. Třetí fáze zahrnuje samotnou stavbu. Ta by zatím podle předběžného časového harmonogramu mohla být zahájena v roce 2027. Dokončení budovy je plánováno na rok 2032. Investiční náklady nejsou dosud přesně vyčísleny, jejich předpokládaná výše by měla vzejít právě ze zmíněné analýzy. 

Praha jako jedna z nejvýznamnějších evropských metropolí nový koncertní sál světových parametrů podle vedení města potřebuje nejen kvůli udržení statutu kulturního centra České republiky i Evropy. Současné sály (Smetanova síň v Obecním domě a Dvořákova síň v Rudolfinu) nevyhovují standardům 21. století. Poslední podobná stavba vznikla v Praze před více než sto lety (Smetanova síň v roce 1912), což je v porovnání i s některými, i menšími evropskými, městy neoddiskutovatelný nedostatek.  
    
Členové konsorcia:
• Společnost Henning Larsen byla založena a sídlí v Kodani. Své pobočky i projekty má ale rozmístěny po celém světě. Kromě architektury se její tým odborníků specializuje na krajinný, interiérový a grafický design. K jejím nejvýznamnějším současným projektům patří např. již uvedená Harpa Concert Hall v islandském Reykjavíku, Moesgaardovo muzeum v Kodani, Univerzita vědy a techniky v Hongkongu či NEO Kongresové centrum v Bruselu. V Praze půjde o její první významnou aktivitu.           

• Buro Happold – opět společnost s mezinárodní působností poskytující konzultace, inženýrské a projekční služby v oboru stavebnictví. Působí na 24 místech po celém světě. K jejím významným referencím v oblasti kultury patří Dánská národní opera v Kodani či budova Národního symfonického orchestru Polského rozhlasu v Katowicích. Z dalších potom např. rekonstrukce stanice Thameslink Station v Londýně či Trade Logistics Cluster v keňské Mombase.

• AEA Consulting (evropskou centrálu má v Londýně, jinak sídlí v New Yorku) – nadnárodní společnost, zpracovávající finanční modely či analýzy staveb a jejich následného provozu. Od roku 1991 úspěšně realizovala více než 1 000 projektů ve 35 zemích. Mezi její nejznámější reference patří finanční model pro The Shed v New Yorku (na unikátní budově v Hudson Yards na Manhattanu) nebo komplex Stavros Niarchos Foundation v Athénách. 

Konsorcium uvedených tří společností v této podobě spolupracuje léta a na mnohých výše jmenovaných projektech se podíleli všichni jeho členové. 
tisková zpráva IPR

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Kultura

 
 
 
 

2. 9. 2020 15:21:51. Re: Atelier Henning Larsen zpracuje analýzu využitelnosti Vltavs... Jadran

  Můj bože, oni s tím nepřestanou. Na jednu stranu furt vykládají, jak kdo krade a jak se plýtvá, ale chtějí stavět něco, co je zcela zbytečné a co bude mít využití víc než problematické. Ať už se v Praze konečně dobuduje okruh a ne další bílý slon. Máme dostatečné sály pro klasickou hudbu, sál v PKC je větší a má lepší akustiku než ona Labská filharmonie, nicméně tady se znovu a znovu bude prosazovat zcela zbytečná stavba, která dopadne třeba jako ta hala v Reykjavíku, která se stavěla řadu let a stála 160 mil. EUR (tj. 4,24 mld. CZK) a ještě větší bomba je ona Labská filharmonie, která se stavěla 10 let, obsahuje mimo luxusní hotel a také byty s cenou 100 tisíc za metr (eur) a stavěla se 11 let. Co je ale nejzajímavější - původní cena byla stanovena na 77 mil. EUR (2,04 mld. korun) a konečný účet byl - těžko uvěřitelných 789 mil. EUR (tedy 20,91 mld. korun). A tohle opravdu potřebujeme? Jen tak mimochodem, onen Henning Larsen nemůže přece dojít k jinému výsledku, než že se tady stavět má a že to je nejlepší místo v Praze...když už se dobře uvedl s tou Harpou. Mimochodem, její stavba vyvolala v Reykjavíku hodně zlou krev a ještě navrch, k čemu potřebuje město menší než Plzeň sál pro 1800 návštěvníků, navíc celý Island (106.103 km2) má 360.000 obyvatel. Harpa byla a je symbolem nabubřelosti v době před finanční krizí na Islandu v roce 2007...

2. 9. 2020 22:26:10. Re: Re: Atelier Henning Larsen zpracuje analýzu využitelnosti Vl... Jitka

  Kdo říká, že sál v PKC má akustiku na potřebné úrovni? Filharmonici? Zvukaři? Nebo to někdo spočítal?
Jinak, pokud jde o priority, tak samozřejmě oba okruhy,.ale na těch už se pracuje. Tohle je projekt na dlouhé roky příprav, takže než (a pokus) se začne realizovat, tak je šance, že alespoň jeden okruh už bude :-) .

4. 9. 2020 15:26:32. Re: Re: Re: Atelier Henning Larsen zpracuje analýzu využitelnost... jadran

  Filharmonici? V prvé řadě - účelem téhle stavby jsou spokojení posluchači. Jinak (KC) se jedná o 13. akusticky (ano, vyhodnocovali akustici a také v anketách posluchači) nejkvalitnější sál na světě. Ten nejlepší sál byl snad onen, kde se pořádá novoroční koncert Vídeňských filharmoniků. Ony ty rádoby efektní s hledištěm rozlévajícím se do všech stran jsou z hlediska šíření a odrazů zvuku to nehorší, co může být a vyžaduje to spoustu dodatečných úprav ať už stavebního charakteru tak elektroniky. Doporučuji dva dokumenty - jeden je o akusticky nejlepších koncertních sálech, druhý naopak o tom, co stálo "ozvučení" oněch úchvatných staveb typu opery v Sydney, kde naprosto nevyhovující tvar vedl nakonec k dodatečným akustickým úpravám, které postupně převýšily původní cenu stavby. A speciálně - Adama Gebriana asi znáte - (https://www.mall.tv/gebrian-prekvapive-stavby/nenavidena-stavba-v-praze-skryva-necekany-interier#_=_). Jinak další dokument o Labské filharmonii jsme viděl někdy loni a opět onen japonský expert a jeho perfektní práce se podílela nemalou měrou na děsivém a až nepochopitelném nárůstu ceny na desetinásobek. Jak je na tom Harpa nevím...

4. 9. 2020 15:33:05. Re: Re: Re: Atelier Henning Larsen zpracuje analýzu využitelnost... jadran

  A jen tak mimochodem. jak dlouho se už "staví" ten okruh (tedy severní část)? Dvacet let? A co ten most v Suchdole? Když byly záplavy, byl nejbližší most přes Vltavu - v Kralupech. Od té doby, kdy se ukázala nutnost dalšího mostu v této lokalitě se udělalo co? Mraky plánů, ještě víc řečí a nakonec - nic...

4. 9. 2020 22:06:59. Re: Re: Re: Re: Atelier Henning Larsen zpracuje analýzu využitel... Jitka

  Máte pravdu, že reálná stavba je rozkouskovaná. Ale do procesu stavby je nutné započítat i papírovou "válku" a za už dávno běží. Jenže proces rozhodování, odvolávání a vracení k novému rozhodnutí je nekonečný. A když už konečně správní orgán vydá pravomocné rozhodnutí, tak nastoupí soud. A tady je a bude i sebedokonalejší stavební zákon bezmocný. Takže, když se vrátím na začátek, ano, okruh se stále staví a papírová část stavby filharmonie může trvat stejně dlouho, jako dokončení okruhu.

4. 9. 2020 22:07:07. Re: Re: Re: Re: Atelier Henning Larsen zpracuje analýzu využitel... Jitka

  Máte pravdu, že reálná stavba je rozkouskovaná. Ale do procesu stavby je nutné započítat i papírovou "válku" a za už dávno běží. Jenže proces rozhodování, odvolávání a vracení k novému rozhodnutí je nekonečný. A když už konečně správní orgán vydá pravomocné rozhodnutí, tak nastoupí soud. A tady je a bude i sebedokonalejší stavební zákon bezmocný. Takže, když se vrátím na začátek, ano, okruh se stále staví a papírová část stavby filharmonie může trvat stejně dlouho, jako dokončení okruhu.

4. 9. 2020 22:08:23. Re: Re: Re: Re: Re: Atelier Henning Larsen zpracuje analýzu využ... Jitka

  Omlouvám se, zlobí mě myš.

22. 9. 2020 15:44:02. Re: Atelier Henning Larsen zpracuje analýzu využitelnosti Vltavs... Marek

  I bez studie je zřejmé, že místo je využitelné problematicky, pokud přejímá dnešní dopravní situaci, které se novostavba bude podřizovat.
Při projednání EIA cca v r. 2010 -pokračování MO Blanka bylo zastaveno do dokončení vnějšího okruhu Prahy, kterým dojde k poklesu dopravních zátěží na SJ Magistrále s nadějí na její redukci -tedy i dopravního uspořádání tohoto místa.
Prioritou je okruh, poté vyplynou podmínky zástavby Vltavské.


Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

21. 9. 2022 15:24:41

Re: Tři nové koncertní síně

Veřejnost chápe pohnutky představitelů, kteří myslí, že mají pravdu. Otázka vytápění i chlazení těchto stavebních obrů v dnešních souvislostech ovšem nezmínil nikdo. Stavebními materiály lze jistě mnohé ovlivnit. Co ale bude jinak, jsou náklady na vybudování něčeho, co je jen kabátkem městského prostoru. O účelnosti tohoto zařízení v této době lze však polemizovat. Kromě provozních nákladů, které dnes nikdo nedokáže propočítat, jde o celkové investiční zátěži zejména Ostravy v celé šíři všech záměrů. Za primátora Macury investice skokově narůstají. Přitom není nikde prezentováno, tedy pro veřejnost, co to znamená pro splácení dluhů, které takto vznikají. V dnešní době obřího nárůstu zadlužení státního rozpočtu a podobně u měst jeto poměrně velká drzost vůči občanům města. Těch se to také svým způsobem bude týkat. Mj. zdražováním služeb, dopravy, úklidu, odvozu odpadů, správních poplatků předepisovaných městem. Není tady něco hodně v nepořádku, Povýšené vystupování Macury vůči jiným politikům i občanům je varováním, že c čele města stojí někdo s velmi pochybným charakterem a zcela povadlou mravností. Kupodivu to zastupitelům nevadí. Nebo mlčí protože se bojí o sebe, své pozice nebo zdraví? Víme přece, jak dominující politici jednají. Po celou dobu lidské moderní civilizace. U tohoto primátora jsem s jist, že se nedá ničím zastavit. Doufám, že se bude jednou zpovídat jinde, o tom, co se tu roky děje za jeho vedení města, ne jen před zastupiteli, které ponížil na pouhé držáky mandátů.

2. 9. 2022 23:12:28

Re: Věcná novela nového stavebního zákona

Zaujalo mě tvrzení, že "vláda není schopná prosadit změny, které by posílily pravomoci obcí v oblasti územního plánování" a že je to vinou pořizovatelů. To je přece úplný nesmysl. Vždyť už dnes jsou to obce, které si vybírají pořizovatele a které schvalují každou fázi pořizovacího procesu. A jestli si stěžují na pořizovatele, tak je to stejné, jako by si majitel firmy stěžoval na zákon, když má problémy se svým zaměstnancem. Pokud mají smlouvu, tak ji mohou zrušit a vybrat si jiného. A pokud ji zrušit nemohou, tak je to jejich vina, že ji mají špatnou. Vždy to ale mají ve svých rukách. Nechápu, jaké pravomoci by chtěli posilovat. Pak je tu ale téma, které je v podmínkách státní správy těžko představitelná. Že by se různí pracovníci jednotlivých dotčených orgánů ke každému záměru dokázali ve stejnou dobu sejít a dohadovali se, kdo o kolik může ze svého zákona ustoupit? Žádný úředník si nedovolí říct, že nějakou část zákona není nutné dodržet. A ani organizačně to nemůže fungovat. Ty lidi přece neřeší jen společné záměry, nemusí mít stejnou pracovní dobu nebo pracovní úvazky - a pak tu jsou ještě nemoci a dovolené a když máte na úřadu pro některé agendy jednoho pracovníka, tak by stáli všichni. Nevěřím. že by to mohlo nějak efektivně fungovat, I když by se mi taková kolektivní práce líbila.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz