Atelier Walter: Autobusové nádraží v Kloboukách u Brna

Atelier Walter: Autobusové nádraží v Kloboukách u Brna

(23. 9. 2014) Úkolem projektu nového autobusového nádraží v Kloboukách u Brna bylo výrazně zlepšit komfort cestování v důležitém uzlu autobusové dopravy, kde se sbíhá několik významných dopravních linek.

 
 
 
 

Atelier Walter: Autobusové nádraží v Kloboukách u Brna

Úkolem projektu nového autobusového nádraží v Kloboukách u Brna bylo výrazně zlepšit komfort cestování v důležitém uzlu autobusové dopravy, kde se sbíhá několik významných dopravních linek.

Investor: Město Klobouky u Brna
Autoři návrhu: Jaromír Walter, Petr Hýl, Jan Vojtíšek
Generální projektant: Atelier Walter
Generální dodavatel: IMOS Brno
Projekt: 2010 – 2012
Stavba: 2012 – 2013
Budova autobusového nádraží: 1800 m3 (obestavěný prostor vč. zastřešeného parteru)
Komunikace a zpevněné plochy: 5276 m2 (komunikace s asfaltovým a dlážděným krytem, vč. chodníků)
Investiční náklady autobusového terminálu: 36 702 tis. Kč bez DPH (44 250 tis. Kč vč. DPH)
Foto: Libor Teplý; archiv IMOS Brno; archiv Atelieru Walter


Původní stav (vlevo) a nový stav

Nádražní budova, představující těžiště terminálu, má působit lehkým dojmem, jakoby její střecha vyrůstala ze zeleného svahu pod farou. Je začleněna do náměstí tak, aby pomohla definovat jeho elementární orientaci, funkční i prostorovou. Vloženým nízkým objemem vytváří (spíše funkčně než objemově) protiváhu protější škole a zvýrazňuje dominantní postavení zámku, resp. radnice.







Ústředním prostorem nádraží je „otevřená hala“, krytý venkovní prostor, ze kterého vedou vstupy do prosklených interiérů -  čekárny s PNS a do občerstvení (které zatím není v provozu). Veřejná WC jsou situována na zadní straně objektu obrácené k hasičské zbrojnici a jejich vstupy jsou kryty přesahující střechou. Z čekárny, z občerstvení i z vnějšího krytého prostoru mají cestující dokonalý optický kontakt s náměstím a s přijíždějícími autobusy.




Budova autobusového nádraží reflektuje morfologii okolního terénu za podpory využití přírodních materiálů (beton, kámen, sklo, dřevo). V budově se prolínají vnější a vnitřní prostory, které jsou sjednoceny jednoduchou monolitickou střechou.
Součástí stavby terminálu byly přeložky inženýrských sítí včetně regulační stanice plynu.


 

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Doprava/infrastruktura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

21. 9. 2022 15:24:41

Re: Tři nové koncertní síně

Veřejnost chápe pohnutky představitelů, kteří myslí, že mají pravdu. Otázka vytápění i chlazení těchto stavebních obrů v dnešních souvislostech ovšem nezmínil nikdo. Stavebními materiály lze jistě mnohé ovlivnit. Co ale bude jinak, jsou náklady na vybudování něčeho, co je jen kabátkem městského prostoru. O účelnosti tohoto zařízení v této době lze však polemizovat. Kromě provozních nákladů, které dnes nikdo nedokáže propočítat, jde o celkové investiční zátěži zejména Ostravy v celé šíři všech záměrů. Za primátora Macury investice skokově narůstají. Přitom není nikde prezentováno, tedy pro veřejnost, co to znamená pro splácení dluhů, které takto vznikají. V dnešní době obřího nárůstu zadlužení státního rozpočtu a podobně u měst jeto poměrně velká drzost vůči občanům města. Těch se to také svým způsobem bude týkat. Mj. zdražováním služeb, dopravy, úklidu, odvozu odpadů, správních poplatků předepisovaných městem. Není tady něco hodně v nepořádku, Povýšené vystupování Macury vůči jiným politikům i občanům je varováním, že c čele města stojí někdo s velmi pochybným charakterem a zcela povadlou mravností. Kupodivu to zastupitelům nevadí. Nebo mlčí protože se bojí o sebe, své pozice nebo zdraví? Víme přece, jak dominující politici jednají. Po celou dobu lidské moderní civilizace. U tohoto primátora jsem s jist, že se nedá ničím zastavit. Doufám, že se bude jednou zpovídat jinde, o tom, co se tu roky děje za jeho vedení města, ne jen před zastupiteli, které ponížil na pouhé držáky mandátů.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz