Barokní most ve Žďáru nad Sázavou

Fotogalerie ke článku (4)

Barokní most ve Žďáru nad Sázavou

Barokní most ve Žďáru nad Sázavou

Most ve Žďáru po rekonstrukci

Most ve Žďáru po rekonstrukci

Most ve Žďáru po rekonstrukci

Most ve Žďáru po rekonstrukci

Most ve Žďáru po rekonstrukci

Most ve Žďáru po rekonstrukci
Celá fotogalerie (4)

Most už stojí 250 let.

Most se v současné době opravuje
Počátkem dubna začali  stavbaři z SMP CZ, a. s., (která v současnosti realizuje např. i rekonstrukci Karlova mostu v Praze), rekonstrukci barokního klenbového mostu na silnici I/37 spojující městské části Zámek a Vysočany ve Žďáře nad Sázavou. Čas ukončení oprav je plánován na konec října. Aby nedošlo k přerušení dopravy, vznikla v těsné blízkosti stavby 42 metrů dlouhé provizorní přemostění, po kterém povede objízdná trasa.

Barokní most ve Žďáru nad Sázavou byl postaven za opata Bernarda Henneta. Na své klenbě nese sochy osmi světců: sv. Benedikta, sv. Mikuláše, sv. Jana, sv. Cyrila, sv. Bernarda, sv. Vojtěcha, sv. Pavla a sv. Metoděje. Autor těchto plastik dosud není znám. Most byl založen z iniciativy kláštera pod Zelenou Horou u Žďáru nad Sázavou v roce 1761 na místě dřívějšího dřevěného mostu. Stavba se klene přes Stržský potok u Konventského rybníka.
Jde o pěknou inženýrskou stavbu. Most je široký pouhých šest metrů a má tři devět metrů dlouhé segmentové oblouky o vzepětí dva metry. Celková délka přemostění je 25 m. Opravy budou provedeny tak, aby byly zachovány stávající technické parametry tohoto historického objektu.

Prvním krokem při rekonstrukci je zachování stávajících historických částí mostu. Jedná se o sochy svatých, které budou před zahájením prací sundány, a bezpečně uschovány. Následně postupně dojde k celkové opravě objektu. Ta poslední proběhla v roce 1949, kdy byl most zesílen železobetonovou spojitou deskou, čímž mělo dojít k úplnému odlehčení kleneb stavby. Současná měření ovšem potvrdila, že se tento záměr před půlstoletím bohužel nepodařil. O to naléhavěji se přistupuje k současným opravám.
Z konkrétních zákroků uveďme ty nejzásadnější. Dojde ke zpevnění založení všech podpor pomocí mikropilot. Kameny kleneb a pilířů se opraví a zaspárují. Navíc budou ještě zpevněny injektážemi. Instalována bude i zcela nová železobetonová deska, včetně odvodnění a kvalitní izolace, která je klíčová pro další životnost mostu. Vše pak doplní nové římsy a vozovka.

Objednatel: ŘSD ČR, správa Jihlava
Projektant: ING. JAROMÍR RUŠAR - MOSTY
Zhotovitel: SMP CZ, a. s. 

Zdroj: TZ Agentura Laurus press servis, s. r. o. (redakčně upraveno)
 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*