Brick Award 22 - vítězné stavby
(30. 6. 2022) Vítězové zaujali porotu esteticky přitažlivými, sofistikovanými koncepty a udržitelnými, inovativními stavebními metodami
Brick Award 22 - vítězné stavby
Soutěž Brick Award, která oceňuje nejkreativnější příklady moderní a inovativní cihlové architektury, se koná každé dva roky. Letos Wienerberger udělil cenu již podesáté. Celkem 789 přihlášek z 53 zemí působivě dokládá mezinárodní význam ceny Brick Award jako nezávislé platformy pro inovativní a současnou cihlovou architekturu se zaměřením na inovativní, zdrojově efektivní a udržitelné stavby.
Podle Heima Scheucha, CEO skupiny Wienerberger AG: „Je v nestabilní době nezbytné, abychom se i nadále pevně soustředili na udržitelnou budoucnost. Právě k tomu nám pomáhá naše ocenění Brick Award. Architektura spojuje, vyzařuje stabilitu a vytváří hodnoty. Letos porota ocenila zejména projekty, které nabízejí odpovědi na výzvy spojené se změnou klimatu a řízením omezených přírodních zdrojů. Ocenění Brick Award upozorňuje na stavební projekty, které slouží jako příklady nejlepší praxe v oblasti udržitelných řešení a energeticky úsporné výstavby. Například tím, že ukáže, jak může použití místních nebo recyklovaných materiálů udržitelně snížit uhlíkovou stopu nových budov. Vítězné projekty poukázaly zejména na to, jak se architekti mohou vypořádat s rostoucími požadavky a právním rámcem pro udržitelnost, ekologickou stavební kulturu, energetickou účinnost a ochranu historických památek."
Brick Award 22 – Stavba hledící do budoucnosti
Porota při výběru zohlednila kulturní kontext i tradiční místní stavební postupy jako východisko pro inovativní architektonickou tvorbu. S ohledem na změny životního stylu související s pandemií se porota shodla, že by se poprvé měla zaměřit na koncept pohody.
Brick Award 22: vítězné stavby
Vítěz hlavní ceny a vítěz kategorie „Sdílené společenské / veřejné prostory": Jingdezhen Imperial Kiln Museum (Čína)
Město Jingdezhen v Číně má významnou historii výroby porcelánu. Muzeum císařských pecí (Jingdezhen Imperial Kiln Museum) bylo naplánováno studiem Zhu Pei přímo vedle ruin císařské pece z dynastie Ming. Komplex muzea tvoří osm parabolických cihlových kleneb, včetně dvou přízemních a pěti podzemních výstavních sálů. Jednotlivé klenby ve tvaru doutníku se mírně liší výškou, délkou a zakřivením a byly vytvořeny podle tvarů tradičních pecí. Na místě jsou uspořádány vedle sebe v mírně sevřeném shluku, s přibližně severojižní orientací. Budovy jsou propojeny nádvořími, která umožňují přístup denního světla do suterénů. V horních patrech dopadá světlo otevřenými nebo prosklenými konci klenby, vodorovnými světelnými štěrbinami nad podlahou, štěrbinami ve stěnách a světlíky, které připomínají kouřové otvory v peci. Konstrukce muzea také odkazuje na porcelánové dědictví města: Klenby se skládají z dvouplášťových cihelných stěn postavených tradičním způsobem a následně vyplněných betonem. 2,8 milionu použitých cihel tvoří směs nových a regenerovaných cihel, které zbyly po demolici pecí. Tento výjimečný projekt tak nabízí vše, co se od veřejného prostoru vyžaduje, a zcela zaslouženě se stal vítězem nejen kategorie „Sdílené společenské / veřejné prostory", ale i hlavní ceny.
Lokalita: Jingdezhen, Čína
Architekt: Studio Zhu Pei, Architectural Design & Research Insitute of Tsinghua University
Vítěz kategorie „Příjemný domov": Dům, v němž se bydlí – produktivní městské bydlení (Ekvádor)
Architektonický kolektiv Natura Futura považuje „Dům, v němž se bydlí", nacházející se v ekvádorském Babahoyo, za: Prohlášení, které nejenže se staví proti komercializaci města, jež mnoho lidí odsouvá na okraj společnosti, ale také prohlášení, které cihle dává symbolickou funkci a zároveň funkci stavebního materiálu. Tento tradiční stavební materiál je často přisuzován chudším vrstvám obyvatelstva – často je zakrýván, omítán a natírán. Architekti chtějí tímto projektem demonstrovat a prozkoumat hodnotu cihel jako materiálu pro živé a obyvatelné město. Stavba se vrací k tradičním domům latinskoamerického města, které jsou v Babahoyo stále běžně k vidění, a plně využívá pozemek o rozměrech 30 × 12 metrů. V přízemí se nachází komerční prostory a v horním patře byt a pět místností, v nichž sídlí vzdělávací instituce. Pásy střešních oken a úzká chodba podél vnějších stěn propouštějí denní světlo. Střešní konstrukce je vyrobena ze dřeva – dalšího materiálu spojovaného s chudobou. Rozsah tohoto projektu zdaleka přesahuje obvodový plášť budovy. Upozorňuje na drobné iniciativy, které rozšiřují definici budov se smíšeným využitím a pozitivně tak přispívají ke kvalitě městského života v centru moderního města. Kombinace neortodoxního prostorového uspořádání a zvolených materiálů činí z „Domu, v němž se bydlí" skutečné vyjádření víry,
Lokalita: Babahoyo, Ekvádor
Architekt: Natura Futura
Vítěz kategorie „Společné bydlení": 88 bytových jednotek + 1 obchodní prostor – Rue Danton, Pantin (Francie)
Ve francouzském Pantinu, severovýchodním předměstí Paříže, postavila architektonická kancelář Avenier Cornejo architectes tři budovy u kanálu Canal de l'Ourcq. Zahrnují celkem 88 bytů, jsou uspořádány do půlkruhu a uzavírají malé nádvoří, které ústí ke kanálu. Třetí blok se nachází na západní straně ulice: Má o jedno podlaží navíc a komerční prostory v přízemí. Všechny tři budovy mají zhruba stejné proporce, ale jejich design je dán tvarem pozemku a orientací ke kanálu. Ručně tvarované cihly byly kladeny v natahovací vazbě s dutými spárami. Okenní části jsou osazeny v kontrastní vlámské vazbě, přičemž čelní cihly jsou poněkud zapuštěné, aby vytvářely reliéfní efekt. Architekti zvolili tři barvy cihel jako moderní reakci na světle žlutou barvu mlýnů Grands Moulins de Pantin, postavených v roce 1884, které se nacházejí jen o něco dále na západ podél kanálu. Také kov použitý na okenní rámy a zábradlí má na každém bloku jinou barvu: Červené cihly doplňují šedé kovové detaily, světle šedé cihly zelené prvky a tmavě šedé cihly hnědé. Stejné cihly byly použity také na vydláždění cesty, která se klikatí mezi starými stromy v zahradě. Soubor je zdařilou syntézou jednoty a rozmanitosti.
Lokalita: Pantin, Francie
Architekt: Avenier Cornejo Architects
Vítěz kategorie „Společná práce": 2226 Emmenweid (Švýcarsko)
Název „2226 Emmenweid" vychází z technologického konceptu budovy, který zajišťuje stabilní vnitřní teplotu mezi 22 a 26 stupni Celsia. Nová čtyřpodlažní budova navržená ateliérem Baumschlager Eberle Architekten ve švýcarském Emmenbrücke vyniká světlou vápennou omítkou a pravidelným rozmístěním velkorysých oken zasazených hluboko ve stěnách. Její mohutnost podtrhuje valbová střecha se zarovnanými okraji. Zapuštěná část fasády vytváří výraznou horizontální linii, která dodává masivnímu bloku strukturu a navazuje vztah se sousedními budovami. Koncepce půdorysu je jednoduchá a navržená tak, aby umožňovala širokou škálu využití. Vnitřní jádro obsahuje schodiště, sociální zařízení a kuchyňky. To je obklopeno rozsáhlým víceúčelovým prostorem bez nosných příček, který lze flexibilně konfigurovat pro různé účely. Konstrukce stěny se skládá ze dvou vrstev cihel o tloušťce 36,5 cm: Jedna je nosná a izolační, druhá je izolační. Byly použity nevyplněné velké cihelné bloky, které zajišťují účinnou difúzi vodních par a významně přispívají ke stabilitě vnitřního klimatu. Kromě svých prostorových a klimatických kvalit dokazuje „2226 Emmenweid", že v oblasti komerční výstavby kanceláří je možný nový způsob myšlení – takový, který se zaměřuje na faktor času při překonávání zvyklostí mechanického věku: dlouhou životnost a celoroční i celodenní stabilní klima.
Lokalita: Emmenbrücke, Švýcarsko
Architekt: Baumschlager Eberle Architekten
Vítěz kategorie „Inovace / novátorské projekty": Tsingpu Yangzhou Retreat (Čína)
Na tomto místě dříve žili rybáři a zemědělci. Před zahájením výstavby se zde nacházel sklad a několik malých domků. Na přání klienta byly tyto struktury částečně zachovány a ovlivňují identitu projektu. Projektantům se podařilo spojit chaty s luxusním hotelem s odkazem na tradiční čínskou architekturu. Na pozemku byla vytvořena mřížka, která připomíná tradiční čínské domy na nádvoří a propojuje stávající budovy. S výjimkou dvoupodlažního domu ve dvoře, kde se nachází knihovna a některé pokoje pro hosty, jsou všechny budovy v areálu jednopodlažní. Cihlové zdi obklopují všechny funkční plochy včetně čtyř zahrad. Zdivo je částečně uzavřené a částečně otevřené. Otvory ve stěnách nabízejí řadu výhledů do různých teras recepce, restaurace a pokojů pro hosty. Při procházení budovou se otevírají mnohotvárné prostory a choreografické výhledy na vnitřní a vnější krajinu – propojení nebe a země. Tento vítězný projekt v kategorii „Inovace / novátorské projekty" odkazuje na tradiční architekturu regionu. Recyklací a opětovným použitím regenerovaných cihel však také prokazuje silný závazek k udržitelnosti a odpovědnosti vůči životnímu prostředí.
Lokalita: Shanghai, Čína
Architekt: Neri&Hu Design and Research Office
podle podkladů společnosti Wienerberger
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

7. 8. 2022 20:45:28
Re: Proměna náměstí Jiřího z Poděbrad začne do roku 2023
V oblasti náměstí Jiřího z Poděbrad by bylo třeba řešit dopravu v klidu. Potřebné podzemní parkoviště bylo smeteno ze stolu a tak další léta budou mít rezidenti smůlu.....Parkujte si kde chcete nebo auta nechte za Prahou. Ty vstupy do metra, to je také tragédie!
4. 8. 2022 18:32:36
Re: Restaurace La Bottega Oaks Deli Bistro
Vlastně je to legrační název. Z la bottega vzniklo české putyka, tedy místo nevalné úrovně, kde se spíš jen posedává, a bistro je rychlé občerstvení. A ten anglický název dubu, když se chlubí, že je ze Slovenska, to už je jen třešnička na dortu. Schválně, na co si to místní překřtí?
4. 8. 2022 18:17:17
Re: Proměna náměstí Jiřího z Poděbrad začne do roku 2023
Chtělo by to aspoň jeden realistický obrázek jak to bude vypadat po dokončení - se skutečnou velikostí stromů a hustotou provozu okolo. Jak dlouho bude trvat, než stromy dorostou do velikosti na obrázcích? Myslíte, že budou mít lidi chuť a možnost (nebo odvahu) sníst si na dece na trávníku jídlo koupené třeba na trhu?
4. 8. 2022 17:07:26
Re: Kloboucká lesní – administrativní budova
Skvělé! Gratuluju.
4. 8. 2022 14:39:57
Re: Rubín vrátil opatovickému kostelu ztracený lesk
Střecha super, jen nechápu, proč nezachovali novorománské prvky na fasádě.. o barevnosti ani nemluvím..
27. 7. 2022 14:20:44
Re: Interiér RD – Vysoká nad Labem
Uf... tak to si děláte srandu
23. 7. 2022 17:10:17
Re: Památník válečných veteránů v parku Československých letců v...
Nevím, nakolik to v reálu bude vnímáno jako památník. Na fotkách to spíš vypadá jako prolézačka pro děti Kolik lidí v dnešním prostředí přehlceném reklamou ještě něco čte? Kromě toho, myslet si, že v kruhu opřeném o tři tyče někdo pozná kužel, je dost odvážné.
23. 7. 2022 16:40:39
Re: Střední škola zahradnická a technická Litomyšl
Je příjemné vidět stavbu navrženou pro konkrétní využití. Teď ještě aby měli dost studentů.
19. 7. 2022 17:30:19
Re: Zahálka – objekt G
krásný, zdar
14. 7. 2022 15:14:10
Re: Památník válečných veteránů v parku Československých letců v...
Toto dílo se moc nepovedlo a to esteticky a ani historicky.Navíc deklarovat že je to pro všchny veterány je špatně.Vůbec bych nespojoval boj o osvobození Ostravy (původní památník) a hrdiny Afganistánu.Akce trvalá svoboda byla drahé fiasko.Osvobození Ostravy byla svoboda.Klasický špatný pokus přepis historie.Znásilňujete historickou pravdu.Vyhozené peníze.
12. 7. 2022 14:18:14
Re: Střední škola zahradnická a technická Litomyšl
Moc dobrý a konečně něco příjemně zrekonstruovaného! Ta předešlá poznámka o příšernosti je zajisté od příšerného blbce.
5. 7. 2022 16:56:54
Re: Střední škola zahradnická a technická Litomyšl
To je teda strasnej barak... Co se stalo, Litomysli? To ta puvodni cihlova ruina byla hezci...
4. 7. 2022 11:10:56
Re: Zámecká zahrada a park Oslavany
Krásné. Musím se někdy do té Litomyšle podívat.
1. 7. 2022 20:55:15
Re: Re: Re: Ostravský „mrakodrap“ se dočká rekonstrukce.
Jaké možnosti má IPR proti vedení města? Žádná demokracie (vláda všech) nedává ani sebelepšímu architektovi (jedinci) možnost mít poslední slovo.
30. 6. 2022 17:13:37
Re: Re: Re: Ostravský „mrakodrap“ se dočká rekonstrukce.
Vize vždy zavání pro široké neinformované publikim nereálností.Spolehlivým řešením je žádné vize nemít. Co je lepší?
28. 6. 2022 19:04:03
Re: Re: Ostravský „mrakodrap“ se dočká rekonstrukce.
Souhlasím, že kreativní návrhy výškových budov od arch. Evy Jiřičné jsou ozdobou každého města. Že s tím má třeba Praha problémy, to je velká chyba vedení na Magistrátě (nekvalifikovaného), kterému žel chybně asistuje vedení IPR Prahy. V tomto směru výjimečně uznám snahu primátora Macury v Ostravě, který se snaží o maximální investice ve městě. Ale žel zapomíná na ohromnou dluhovou zátěž, kterou zanechá městu pro další desítky let. Měl by se najít dobrý oponent na Magistrátě Ostravy, který by ho uměl přesvědčit o nereálnosti některých jeho vizí.
24. 6. 2022 08:28:56
Re: Ostravský „mrakodrap“ se dočká rekonstrukce
konečně se někdo nebojí udělat v ČR krásný skoro mrakodrap a také to bude pocta pro paní E.Jiřičnou
17. 6. 2022 16:51:50
Re: Architektonická soutěž Svazková škola Pode Vsí
Autor tiskové zprávy by před 50 lety dostal na základní škole z češtiny za 3 hrubé chyby čtyřku. Odolena je přivlastňovací přídavné jméno a jako takové se neskloňuje!
9. 6. 2022 23:00:22
Re: Debata o propojení centra Ostravy a Dolní oblasti Vítkovic
Přítomnost Tomáše Macury a Zuzany Bajgarové je hodně kvalifikovaný důvod, proč se této debatě vyhnout. Lidé, kterým chybí soudnost a zdravý respekt k urbanismu a k lidem, kteří v Ostravě žijí, nemají mít právo diskutovat o tom, jak se mění Ostrava, i když jsou jen žel velkým omylem ve vedení města. Pro mnoho občanů jsou ostudou naší ostravské municipality. Zejména amatérská kariéristka Bajgarová.
7. 6. 2022 18:12:02
Re: Nový Hlavák dostal zelenou. Projekt osobně představili nejvy...
Předpokládám, že jako u Vltavské koncertní haly, budou opět ve veřejné a anonymní soutěži, vybrání k účasti kolektivy již veřejné a známé.........