Budova vlakového nádraží v Havířově se bourat nebude
(19. 12. 2013) (ČTK) - Dozorčí rada Českých drah včera odsouhlasila odstoupení od projektu na vybudování dopravního terminálu v Havířově, který spočíval v demolici nynější budovy vlakového nádraží. ČTK to dnes sdělila Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR (ASORKD) v tiskové zprávě. O zachování nádraží, které je postaveno v bruselském stylu, usilovala skupina architektů. Mluvčí ČD Radek Joklík odstoupení od projektu ČTK nepotvrdil, uvedl jen, že na programu dnešního jednání rady bylo.

Budova vlakového nádraží v Havířově se bourat nebude
(ČTK) - Dozorčí rada Českých drah včera odsouhlasila odstoupení od projektu na vybudování dopravního terminálu v Havířově, který spočíval v demolici nynější budovy vlakového nádraží. ČTK to dnes sdělila Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR (ASORKD) v tiskové zprávě. O zachování nádraží, které je postaveno v bruselském stylu, usilovala skupina architektů. Mluvčí ČD Radek Joklík odstoupení od projektu ČTK nepotvrdil, uvedl jen, že na programu dnešního jednání rady bylo.
Výstavba nového dopravního terminálu byla společným projektem Havířova a Českých drah. ČD podle ASORKD počítají s tím, že městu uhradí vynaložené náklady spojené s projektovou dokumentací (Autorem projektu nového nádraží je ateliér Kohl architekti - doplněno Stavabweb). Havířov v minulosti již avizoval, že bude žádat úhradu nákladů ve výši 3,5 milionu korun, uvedla asociace. Havířov se také obává toho, že přijde o evropskou dotaci 85 milionů korun schválenou právě na výstavbu dopravního terminálu.
Návrh skupiny architektů, aby se havířovské nádraží stalo kulturní památkou, v červnu ministerstvo kultury zamítlo. Budova se tak měla na podzim začít bourat. Zachování původní nádražní haly ale prosazoval i ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák.
"Rádi bychom, aby byla budova zrekonstruována. Návrhy na její budoucí využití chceme veřejnosti i Českým drahám představit v únoru. Znovu se pokusíme navázat komunikaci s městem, jeho role je do budoucna důležitá. Je nutná realizace dopravního terminálu, a to by mohlo být jedním z prvních společných témat diskuse. Je třeba se připravit na další dotační období," uvedla předsedkyně sdružení Důl architektury Lucie Chytilová.
Podle plánů, které předloni v červnu schválili městští zastupitelé, měla stavba nového terminálu začít letos a hotová měla být příští rok. Terminál měl spojit vlakovou, autobusovou a osobní dopravu. Celkové náklady na jeho výstavbu se měly pohybovat kolem 200 milionů korun.
ČD se nechtějí podílet na budování terminálu v Havířově
(ČTK) - České dráhy (ČD) v pátek potvrdily, že odstoupily od projektu na vybudování nového dopravního terminálu v Havířově na Karvinsku. Kvůli terminálu měla být zdemolována nynější nádražní budova postavená v bruselském stylu, proti čemuž dva roky protestovala skupina architektů. O odstoupení ze společného projektu ČD a města rozhodla na svém čtvrtečním jednání dozorčí rada ČD, řekl dnes ČTK mluvčí společnosti Radek Joklík. Město se zatím k celé situaci nechce vyjadřovat.
"Dozorčí rada ČD se po důkladném seznámení s dokumentací o projektu revitalizace lokality nádraží Havířov rozhodla, že České dráhy nebudou v projektu nadále pokračovat," řekl Joklík.
Podle informací ČTK z důvěryhodného zdroje byla jedním z důvodů k odstoupení od projektu i skutečnost, že havířovské nádraží by mělo být v dohledné době převedeno na Správu železniční dopravní cesty. "Tato bude mít jako státní organizace na rozdíl od akciové společnosti (tedy ČD) lepší přístup k dotacím z Evropské unie," uvedl zdroj.
Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák, který byl proti bourání nádražní budovy, už v září uvedl, že dráhy na zbourání budovy a vybudování nového dopravního terminálu nyní nemají peníze. "Žádali o evropskou dotaci ve výši 70 procent, přičemž jim bylo schváleno pouze 40 procent," uvedl tehdy Žák.
Vedení Havířova už dříve poukazovalo na to, že se obává toho, že přijde o evropskou dotaci 85 milionů korun schválenou na výstavbu dopravního terminálu a také o více než tři miliony korun, které město investovalo do přípravy projektu.
Primátor Zdeněk Osmanczyk (ČSSD) dnes ČTK řekl, že město má zatím informace pouze z médií. "Dokud to nedostaneme oficiálně, tak se vyjadřovat nebudeme. Jakmile to budeme mít oficiálně, vydáme prohlášení a svolám tiskovou konferenci," uvedl primátor.
Výstavba nového dopravního terminálu byla společným projektem města a ČD. Mluvčí magistrátu Eva Wojnarová už dříve uvedla, že se dráhy měly postarat o přestavbu nádražní budovy a město mělo řešit úpravu prostor před nádražím.
Související články:
- Nádraží žije! 8.11.2013
- Zboří se nádražní hala v Havířově? 14.11.2011
Základní informace o objektu
Kategorie
Doprava/infrastruktura
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:23
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:22
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:22
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:21
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:20
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 14:35:00
Nabízím vám půjčku ve výši 50 000 Kč - 50 000 000 Kč,
Nabízím vám půjčku ve výši 50 000 Kč - 50 000 000 Kč, Nabízím vám půjčku ve výši 50 000 Kč - 50 000 000 Kč, abyste mohli uspokojit své finanční potřeby, realizaci svých projektů, stavbu svých domů, nákup budov, splácení svých dluhů. Jsem vážný a velmi upřímný a zaručuji vám rychlou půjčku za méně než 24 hodin. půjčka vám bude poskytnuta bankovním převodem a splátka se provádí měsíčně. Tyto měsíční splátky začínají tři (03) měsíce po obdržení půjčky. Úvěr můžete splácet od 1 do 15 let. Požádejte o půjčku a získejte svůj kredit na svůj účet hned teď. Chcete-li získat naléhavou půjčku, kontaktujte: Veronikajirikova10@gmail.com whatsapp.....+420704207735
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.