Budova vlakového nádraží v Havířově se bourat nebude

Budova vlakového nádraží v Havířově se bourat nebude

(19. 12. 2013) (ČTK) - Dozorčí rada Českých drah včera odsouhlasila odstoupení od projektu na vybudování dopravního terminálu v Havířově, který spočíval v demolici nynější budovy vlakového nádraží. ČTK to dnes sdělila Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR (ASORKD) v tiskové zprávě. O zachování nádraží, které je postaveno v bruselském stylu, usilovala skupina architektů. Mluvčí ČD Radek Joklík odstoupení od projektu ČTK nepotvrdil, uvedl jen, že na programu dnešního jednání rady bylo.

 
 
 
 

Budova vlakového nádraží v Havířově se bourat nebude

(ČTK) - Dozorčí rada Českých drah včera odsouhlasila odstoupení od projektu na vybudování dopravního terminálu v Havířově, který spočíval v demolici nynější budovy vlakového nádraží. ČTK to dnes sdělila Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR (ASORKD) v tiskové zprávě. O zachování nádraží, které je postaveno v bruselském stylu, usilovala skupina architektů. Mluvčí ČD Radek Joklík odstoupení od projektu ČTK nepotvrdil, uvedl jen, že na programu dnešního jednání rady bylo.

Havířov - nádražní hala (foto: Milosh_HB, zdroj|: Panoramio)
Výstavba nového dopravního terminálu byla společným projektem Havířova a Českých drah. ČD podle ASORKD počítají s tím, že městu uhradí vynaložené náklady spojené s projektovou dokumentací (Autorem projektu nového nádraží je ateliér Kohl architekti - doplněno Stavabweb). Havířov v minulosti již avizoval, že bude žádat úhradu nákladů ve výši 3,5 milionu korun, uvedla asociace. Havířov se také obává toho, že přijde o evropskou dotaci 85 milionů korun schválenou právě na výstavbu dopravního terminálu.

Návrh skupiny architektů, aby se havířovské nádraží stalo kulturní památkou, v červnu ministerstvo kultury zamítlo. Budova se tak měla na podzim začít bourat. Zachování původní nádražní haly ale prosazoval i ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák.

"Rádi bychom, aby byla budova zrekonstruována. Návrhy na její budoucí využití chceme veřejnosti i Českým drahám představit v únoru. Znovu se pokusíme navázat komunikaci s městem, jeho role je do budoucna důležitá. Je nutná realizace dopravního terminálu, a to by mohlo být jedním z prvních společných témat diskuse. Je třeba se připravit na další dotační období," uvedla předsedkyně sdružení Důl architektury Lucie Chytilová.

Podle plánů, které předloni v červnu schválili městští zastupitelé, měla stavba nového terminálu začít letos a hotová měla být příští rok. Terminál měl spojit vlakovou, autobusovou a osobní dopravu. Celkové náklady na jeho výstavbu se měly pohybovat kolem 200 milionů korun.

ČD se nechtějí podílet na budování terminálu v Havířově
(ČTK) - České dráhy (ČD) v pátek potvrdily, že odstoupily od projektu na vybudování nového dopravního terminálu v Havířově na Karvinsku. Kvůli terminálu měla být zdemolována nynější nádražní budova postavená v bruselském stylu, proti čemuž dva roky protestovala skupina architektů. O odstoupení ze společného projektu ČD a města rozhodla na svém čtvrtečním jednání dozorčí rada ČD, řekl dnes ČTK mluvčí společnosti Radek Joklík. Město se zatím k celé situaci nechce vyjadřovat.

"Dozorčí rada ČD se po důkladném seznámení s dokumentací o projektu revitalizace lokality nádraží Havířov rozhodla, že České dráhy nebudou v projektu nadále pokračovat," řekl Joklík.

Podle informací ČTK z důvěryhodného zdroje byla jedním z důvodů k odstoupení od projektu i skutečnost, že havířovské nádraží by mělo být v dohledné době převedeno na Správu železniční dopravní cesty. "Tato bude mít jako státní organizace na rozdíl od akciové společnosti (tedy ČD) lepší přístup k dotacím z Evropské unie," uvedl zdroj.

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák, který byl proti bourání nádražní budovy, už v září uvedl, že dráhy na zbourání budovy a vybudování nového dopravního terminálu nyní nemají peníze. "Žádali o evropskou dotaci ve výši 70 procent, přičemž jim bylo schváleno pouze 40 procent," uvedl tehdy Žák.

Vedení Havířova už dříve poukazovalo na to, že se obává toho, že přijde o evropskou dotaci 85 milionů korun schválenou na výstavbu dopravního terminálu a také o více než tři miliony korun, které město investovalo do přípravy projektu.

Primátor Zdeněk Osmanczyk (ČSSD) dnes ČTK řekl, že město má zatím informace pouze z médií. "Dokud to nedostaneme oficiálně, tak se vyjadřovat nebudeme. Jakmile to budeme mít oficiálně, vydáme prohlášení a svolám tiskovou konferenci," uvedl primátor.

Výstavba nového dopravního terminálu byla společným projektem města a ČD. Mluvčí magistrátu Eva Wojnarová už dříve uvedla, že se dráhy měly postarat o přestavbu nádražní budovy a město mělo řešit úpravu prostor před nádražím.

Související články:

 

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Doprava/infrastruktura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře
 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz