Bytový dům Bulovka
Na Korábě 322/1, 180 00 Praha 8 - Libeň
(19. 9. 2017) Aulík Fišer architekti
Bytový dům Bulovka
Bytový dům je solitérní bodový objekt. Navazuje tak na zastavovací podmínky v území, přičemž umístění domu respektuje hranu ulice Na Korábě. Poměrně malá zastavěná plocha pozemku uvolňuje velký prostor pro velkorysou společnou zahradu pro obyvatele domu. Díky tomu také zůstává do určité míry zachován charakter místa, tedy místa přechodu kompaktní zástavby přes rozvolněné formy k nezastavěnému ostrohu nad Vltavou. Také obvyklé přání lidí bydlet v bytových domech spíše ve vyšších podlažích s výhledem je součástí zdůvodnění tohoto konceptu, pozice parcely na vyvýšeném hřebeni nad pražskou kotlinou tento předpoklad splňuje. Architektonické řešení je založené na jednoduchém strukturálním motivu rastru okenních otvorů integrovaných se zasklenými lodžiemi, přináležejícími k jednotlivým bytům,který racionálně propisuje vnitřní uspořádání dispozice domu, ale umožňuje zároveň její proměny při zachování existujícího vzhledu. Hmota objektu, blízká rozměry kostce, je situována na podnož suterénu, který – díky konfiguraci terénu v místě – částečně vystupuje na severní straně na výšku jednoho podlaží nad jeho úroveň a vymezuje tak plochu zahrady. Zároveň je hmota dále modelová na ustoupením posledních podlaží severním směrem a konzolou v místě vstupu do domu. Reaguje tak na urbanistické souvislosti místa(kryté předpolí vstupu, či ustoupení, a tudíž snížení hlavní atiky směrem k ulici Bulovka).
Autorská zpráva
Bytový dům Na Korábě– hravá jednoduchostve složitém prostředí
„Jedinečná nadčasová architektura“ a „designové provedení exteriéru i interiéru“– takovými superlativy představuje developerská společnost Real-Treuhand Reality projekt bytového domu Na Korábě v pražské Libni. Solitérní osmipodlažní objekt se soukromou zahradou má budoucím obyvatelům poskytnout neopakovatelný výhled na pražské panorama, neboť je – podle propagačních materiálů – umístěný na přelomu městské zástavby a nezastavěné zelené plochy ostrohu nad Vltavou. Je běžné, že reklama poněkud přikrašluje skutečnost, a síla architektury bytového domu Na Korábě tak spočívá především ve zmíněné solitérnosti objektu a v jeho umístění do velmi rozbitého, až nepřátelského okolí.
Developer vypsal na svůj záměr roku 2009 architektonickou soutěž, ze které vyšla vítězně kancelář Aulík Fišer architekti architektů Jana Aulíka a Jakuba Fišera, autorů např. administrativního okrsku BB centra na Brumlovce. První vizualizace ukazují dvanácti podlažní věžový dům, architektura se však zcela shoduje s konečnou realizací, jen za léta projektování došlo ke snížení objektu na dnešních osm podlaží, což lépe zapadá do rozdrobené lokality okraje Libně u nemocnice Na Bulovce. Architekti se odvolávají na návaznost na dvě nejbližší, taktéž solitérní budovy (ubytovna nemocnice a administrativní budova CCS), což určilo charakter projektu, a mohlo by vyvolat dojem, že v okolí už není nic dalšího, na co navazovat. Nutno říci, že hned naproti budově CCS je poslední výběžek blokové zástavby v podobě školy, ale vzhledem k tomu, že pozemek bytového domu se již nachází na zlomu, kde bylo třeba velkoryse vyrovnávat terénní situaci, zvolili architekti charakter domu jako věže v zeleni jako asi jediný správný. Ona návaznost či sousedství se zeleným nezastavěným ostrohem nad řekou jsou vyjádření poněkud eufemistická. Zelené okolí představuje kromě vlastní přísně ohrazené zahrady také běžně nepřístupná oplocená školní zahrada a rozsáhlý libeňský hřbitov s navazující pečlivě ohrazenou zahrádkářskou kolonií.
Území, do kterého stavba vstupuje, je tedy urbanisticky a architektonicky poměrně rozbité – bloková zástavba zde končí školou, která odděluje příjemné městské obytné ulice tohoto konce Libně, navazující na chaotickou a téměř balkánsky působící hlavní Zenklovu ulici, která vede od areálu nemocnice Bulovka, v jehož těsném sousedství se veškeré městské formy rozpouštějí do nekoordinované a těžko uchopitelné změti. Stavba bytového domu je situována přesně na hraně této neutěšené situace, obklopena dvěma nesourodými solitérními budovami, které domu dovolují bez potíží vyšplhat do jeho výšky osmi podlaží, aniž by výškově narušil okolí. Svou kultivovanou architekturou zároveň dům představuje zklidnění v tomto prostoru, soukromá zahrada přesně zapadá do modelu okolí, kde je všechno přísně ohrazeno, jako kdyby zde nebylo záhodno nechat cokoli veřejně přístupné.
Samotná architektura domu budí zdání, že se hmotově odkazuje k socialistickému paneláčku vedlejší nemocniční ubytovny, nicméně v modernějším, „designovém“ hávu. Jako podesta slouží budově mohutný sokl garáží, na němž se nachází ona developerem opěvovaná soukromá zahrada. Toto řešení bylo však nezbytné vzhledem k prudkému svahu, vedoucímu k níže položené sousední budově zázemí nemocnice s parkovištěm sanitních vozů.
Dům působí elegantně a fasáda si i přes svou jednoduchost nápaditě hraje s okenními a balkonovými výřezy, které tu obíhají roh a tu u něj těsně končí, poslední patra ustupují, aby poskytla obyvatelům prostorné terasy s výhledem na slibované pražské panorama. V komplikované okolní situaci tak architekti vykouzlili příjemnou, jednoduchou, a přece hravou stavbu s jasným kubickým výrazem a zajímavou strukturou. Nicméně jak jsem již naznačila, síla architektury domu spočívá právě v jeho osamělosti. Kdyby byl zapadal do rozsáhlejšího projektu bytové výstavby, i přes svou kultivovanost by nevyhnutelně vytvořil dojem sídliště, jak seto stává mnoha zajímavým bytovým domům ve větších komplexech.
Interiér domu ozvláštňuje ze všech stran prosklený kvádr vstupního atria se zajímavě řešeným masivem poštovních schránek,uvnitř se pak nachází shora osvětlené schodiště s perforovaným plechovým zábradlím, které vytváří krásný hravý prvek v jinak sterilním prostředí čistě funkčních chodeb,čímž příjemně doplňuje hravý, a přece přísně geometrický dojem z exteriéru. Většina bytů je vybavena zasklenou lodžií, v přízemí předzahrádkou, v horních patrech terasou. Jak je patrno již z fasády, je položen velký důraz na přirozené osvětlení vnitřních prostora výhled do okolí – ačkoli blízké okolí nutí k zamyšlení, kam ten výhled, především v nižších patrech, povede. Směrem do ulice je přízemí podsazeno pod konzolou vrchních pater, prosklené vstupní prostory jsou však zapuštěny pod úroveň ulice, čímž poněkud ztrácejí svůj potenciál odlehčit parter budovy. Spolu s uzavřenou soukromou zahradou se tak dům trochu distancuje od svého okolí, které je přeci také odmítavě ohrazené.
Celkově se dá říci, že bytový dům Na Korábě je povedená architektura, která neuchvátí,ale ani neurazí, dům nenudí, ale zároveň ani příliš nevybočuje. Jde o stavbu příjemnou, klidnou, s potenciálem zaujmout. V porovnání s dalšími realizacemi ateliéru Aulík Fišer architekti se ukazuje, že jejich síla spočívá – navzdory realizacím –spíše v menších solitérech, jako je tento, než v sídlištích či megalomanských administrativních budovách. Bytový dům Na Korábě, nápaditá, a přece jednoduchá architektura,se tak jako jeden z jejich nejkultivovanějších projektů může zařadit ke společenskému centru na Brumlovce. Ve velmi složité a nepřátelské situaci libeňské periferie, na parcele, kam by se nepochybně vzhledem k okolí více hodila nebytová architektura, vytvořili elegantní stavbu, která přispívá ke zklidnění situace a ve které se budou obyvatelé cítit komfortně a bezpečně.
Eliška Varyšová
___
Místo: Na Korábě, Praha 8
Generální projektant: Aulík Fišer architekti
Autoři: Jan Aulík, Jakub Fišer, Leoš Horák,Jindřich Ševčík
Spolupráce: Lucie Chroustová, Jana Poláková
Investor: Real Treuhand Reality s. r. o.
Dodavatel: SOD Holding
Plocha pozemku: 2736 m2
Zastavěná plocha: 610 m2 (nadzemní část)
Užitná plocha: 3140 m2
Obestavěný prostor: 14210 m3 (nadzemní část)
Projekt: 2010–2012
Realizace: 2017
Foto: AI Photography
Publikováno v časopise Stavba č. 2/2017, str. 36-39
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Bytový dům Bulovka
Na Korábě 322/1
180 00 Praha 8 - Libeň
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu