Central Bussines District bude postaven podle návrhu Zahy Hadid

Investiční skupina Penta ve čtvrtek 5. května 2016 představila plány na velkolepý developerský projekt Central Bussines District
(ČTK) – Obchodní centrum u pražského Masarykova nádraží připravované investiční skupinou Penta má vzniknout podle návrhu architektonického studia nedávno zemřelé slavné britské architektky iráckého původu Zahy Hadidové. V celkem osmi budovách za minimálně 6,5 miliardy korun má vzniknout na 100.000 čtverečních metrů kancelářských ploch, obchodů a dalších prostor. Na setkání s novináři to řekl spolumajitel společnosti Marek Dospiva.

Projekt studia zvítězil v soutěži před řadou dalších návrhů tuzemských i zahraničních architektů. Zájem o stavbu měl například i další z významných světových architektů Daniel Libeskind, uvedl Dospiva. Na rozdíl od tuzemských studií dokázal vítězný návrh docenit význam pozemků za magistrálou u autobusového nádraží. Ty jsou sice v současnosti zanedbané, ale mají potenciál pro vznik živého náměstí a může se tím vytvořit funkční spojení mezi dvěma stanicemi metra a dvojicí pražských nádraží.

První fáze by se podle Dospivy mohla začít stavět do dvou let, do té doby potřebuje společnost získat všechna potřebná povolení. V rámci této první etapy by mělo vzniknout na 45.000 čtverečních metrů administrativních a obchodních ploch, což je zhruba podobný rozsah jako u sousední budovy Florentina.

Hlavní budova nacházející se mezi nádražím a ulicí Na Florenci má svou fasádou připomínat koleje, které symbolicky skončí přechodem v jakousi zlatou věž. Tím má stavba odkazovat na podobu kolejiště Masarykova nádraží a zároveň hlavnímu městu přidat další dominantu. Šířka vzniklé ulice má pak být zhruba stejná, jako je výška okolních budov. To je rozložení hmoty, které podle psychologů působí na lidskou psychiku nejlépe, doplnil Dospiva.

Pro první etapu Penta vykoupila pozemky od Českých drah letos v lednu za 235 milionů korun
. Celkem společnost potřebuje 22.000 čtverečních metrů plochy. Vedle Českých drah, které už předběžně s odprodejem souhlasily, patří část pozemků ČSAD Praha Holding. S tou nyní Penta podle Dospivy o odprodeji rovněž vyjednává. Pokud se ale získat tento pozemek nepodaří, bude o budovu méně. Koncept celého projektu by to neovlivnilo.

Projekt výstavby u Masarykova nádraží je starší než deset let. V roce 2004 podepsaly České dráhy dohodu, na jejímž základě měla Penta na území předkupní právo. Dohoda rovněž stanovovala výpočet konečné ceny, drahám stanovovala 7200 korun za čtvereční metr budoucích kancelářských a jiných ploch. Od té doby se dopravce snažil opakovaně vyjednat vyšší cenu, nakonec ale kývl na dohodu upravující alespoň dřívější termín výplaty peněz.

Doplněno Stavbaweb:
Central Business District je součástí projektu Masaryk Station Development.
Vizualizace a video představující novou podobu oblasti Masarykova nádraží najdete ZDE.

Projekt Central Business District:
• V roce 2004 vznikla společnost Masaryk Station Development (MSD), tvořená Českými drahami a soukromými společnostmi (zejména ING Real Estate). Penta se stala součástí a většinovým vlastníkem konsorcia v roce 2011. Smlouva z roku 2004 zaručuje konsorciu předkupní právo na pozemky v okolí Masarykova nádraží.
• V lednu tohoto roku se společnost MSD dohodla s Českými drahami na odkoupení prvního pozemku podle ulice Na Florenci (10.300m2) za 235 miliónů Kč. Kupní cenu – i do budoucna – neurčuje velikost pozemku, ale velikost komerčních ploch staveb na daném pozemku podle schválené projektové dokumentace. České dráhy, vlastník pozemku, tak mají smluvně garantovanou tržní cenu.
• V průběhu času Penta předpokládá odkup pozemků o celkové rozloze vyšší než 22 000 m2, na kterých chce realizovat výstavbu kolem 90 000m2 komerčních ploch. Odhadovaný příjem pro České dráhy přesahuje 600 miliónů Kč.
• První budovy Penta postaví podle ulice Na Florenci, v další etapě u křižovatky ulic Hybernská/Opletalova. Jako poslední vznikne náměstí s novými stavbami u autobusového nádraží Florenc.
• První stavba by mohla být dokončena v průběhu roku 2019, celá oblast pak nejdříve v roce 2023.
• Na rekonstrukci Masarykova nádraží Penta vynaloží 135 miliónů Kč.
• Celkové náklady na realizaci Central Business Districtu přesáhnou 6,5 miliardy Kč.

Zaha Hadid je autorkou i dalšího projektu společnosti Penta – nazvaného Čulenova – v Bratislavě. Konečnou podobu projektu představila společnost v listopadu 2015. Architektonická kancelář Zaha Hadid Architects vyhrála soutěž v konkurenci 90 návrhů již v roce 2010.
Nové mrakodrapy v Bratislavě navrhne Zaha Hadid 8.10.2010
Penta Investments: Čulenova

Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    Doplnění ČTK:
    Odborníci ani památkáři se k projektu nechtějí vyjadřovat, pouhá vizualizace podle nich k tomu nestačí. Architekti oslovení ČTK by k vyjádření názoru potřebovali znát projektovou dokumentaci, Národní památkový ústav (NPÚ) ještě neobdržel podklady k posouzení. |Pro vlastní posouzení je pro nás zásadní vztah novostavby a okolní zástavby, jak Masarykova nádraží, tak budov v ulici Na Poříčí, V Celnici,| říká Ondřej Šefců, ředitel pracoviště NPÚ v Praze.

    Připomíná, že jde o lokalitu v Pražské památkové rezervaci, která je |dobře viditelná z významných vyhlídkových míst na Vítkově nebo z Prašné brány a dalších stanovišť|. |Zcela klíčovým faktorem je výška plánovaných staveb, která by neměla překročit hladinu související zástavby, dané přibližně kótou 32 metrů nad terénem, která je odvozena od budov v ulici V Celnici,| uvedl.

    |Z hlediska památkové péče, respektive NPÚ v Praze je deklarovaná dominanta komplexu nepřijatelná, vzhledem k tomu, že by došlo k narušení horizontu Pražské památkové rezervace. Ohledně hmotnosti zástavby je potřeba podrobnější prostudování dokumentace a porovnání zákresů se skutečností,| uvedl Šefců. NPÚ však závazná stanoviska pro stavební řízení nevydává, to činí památkový odbor pražského magistrátu a někdy se s názorem NPÚ rozchází. Podle Richarda Biegela z Klubu za starou Prahu je záměr málo městotvorným, spíše než dotvořením městské struktury je architektonickým gestem. |Z našeho pohledu ho nelze brát příliš vážně,| řekl ČTK.

  2. Čtenář Stavbawebu says:

    Krásný návrh a po Florentinu i ukázka, jak by se mělo stavět na počátku 21. století na podobném místě. Poslední podobný počin (a rovněž myslím, že více než zdařilý) byla výstavba kolem Anděla, kde vznikla nová moderní mikročtvrť, kam člověk rád zajde a to nejen na nákupy do rovněž příjemného nákupního centra. Zejména ve vazbě na vzpomínku z dětství, jak úděsně to tam vypadalo na konci osmdesátých let. Bohužel, přes famózní návrh, který bere v úvahu jak prostředí tak i dopravní infrastrukturu, kterou skvěle zakomponovává mezi nově navržené objekty můžeme očekávat hysterické výlevy Klubu za starou Prahu a obstrukce pražských památkářů, kteří by chtěli mít z Prahy skanzen a co není aspoň 50 let staré, je podle nich hnus a jsou schopni hájit nehorší hrůzy z doby třeba normalizace, ale moderní, kvalitní architekturu asi z důvodu nějakých osobních problému a neuspokojených ambic budou nenávidět s až patologickou posedlostí. Obdivuji všechny ta tak nenáviděné |developery|, že se do podobných akcí pouštějí, když vědí, co je čeká. Jsem zvědav, jaké |hodnoty| budou vymýšlet a prosazovat na místě této stavby. Na druhou stranu zrovna Florentinum a nebo z poslední doby Quadrilo jsou ukázkou toho, že kvalitní architektura do centra patří a že ta námaha stojí rozhodně za to……

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*