Centrum stavitelského dědictví Plasy
Pivovarská 5, 331 01 Plasy
(20. 4. 2017) Pouť za poznáním
Centrum stavitelského dědictví Plasy
Centrum stavitelského dědictví v Plasích
PAVEL KODERA
„Kdo zná, neničí“ hlásá motto vyříznuté do cortenového portálu
vstupního foyer expozice stavitelství. Nová pobočka Národního technického muzea
se tak v donedávna zdevastovaných objektech areálu národní kulturní
památky Klášter Plasy v duchu uvedeného motta snaží široké veřejnosti
prezentovat postupy a principy především tradičního stavitelství. Vzorový
projekt památkové obnovy podpořený dotací z prostředků Evropské unie
zahrnoval dvě etapy adaptace hospodářského zázemí bývalého kláštera – areálu
pivovaru a komplexu hospodářského dvora.
Památková obnova bývalého pivovaru směřovala k odstranění novodobých
přístavků a skladištních ramp a návratu k podobě objektu z doby poslední
hodnotné přestavby, k níž došlo na konci 19. století. Snahou bylo rovněž
zachování industriálního rázu stavby v její určité syrovosti. Adaptace
hospodářského dvora zastavila pokročilé chátrání cenného historického komplexu,
který zahrnuje objekty s románskými a gotickými stavebními prvky, a náleží tak
k nejstarším dochovaným klášterním hospodářským objektům u nás. Památkový
přístup byl v obou etapách veden snahou o zachování a obnovu co největšího
množství dochovaných stavebních prvků. Dokonce se podařilo zajistit dva
transfery historických stavebních konstrukcí zanikajících objektů. Jednalo se o
přesun párníku hvozdu sladovny z konce 19. století ze zanikající sušárny chmele
v Hořesedlích na Rakovnicku a transfer a nové využití barokního krovu z 2.
poloviny 18. století a z demolice hospodářského dvora v Podmoklech u Úněšova na
severním Plzeňsku. Naopak zcela zaniklý původní krov jižního traktu
hospodářského dvora v Plasích byl nahrazen novou konstrukcí ve tvaru
obrácené lodi, přičemž vnější vzhled historického objektu byl zachován; světlíkem,
připomínajícím tvarem otevřenou knihu, je z čítárny knihovny do krovu umožněn
průhled.
Stavební obnova obou areálů směřovala k jejich smysluplnému
využití pro expoziční účely, prezentaci tradičních stavebních řemesel i zázemí
pro předávání poznatků. V budově pivovaru vznikla stálá expozice, jejímž cílem
je atraktivně a přehledně prezentovat problematiku historického vývoje
stavebních prvků, materiálů a konstrukcí. V jejím rámci má návštěvník
příležitost seznámit se s různými stavebními materiály a na jednotlivých
podlažích si prohlédnout druhy stavebních konstrukcí od základů a hrubé stavby
přes úpravu povrchů, typy výplní otvorů a příslušnou technickou výbavu budov až
po krovy a krytiny. Expozici doplní i oddíl věnovaný principům statiky,
jednotlivá témata, představená v expozici, bude hlouběji dokumentovat studijní
depozitář. V nejvyšším patře pivovaru návštěvníky překvapí „kabinet“ architekta
Jana Kaplického, ojedinělá expozice věnovaná významné osobnosti návštěvníkům
otevírá pohled na moderní architektonickou tvorbu. Na malé návštěvníky v
prostoru bývalého pivovaru čeká tzv. stavební hřiště, kde mohou uplatnit
vlastní stavební kreativitu. V renovovaném objektu mlýna, navazujícím na
expoziční část v pivovaru, jsou umístěny víceúčelové prostory pro tematické
výstavy. V průběhu roku 2016 se zde představuje výstava „Calcarius, čili
vápeník“, která zajímavým způsobem předvádí dnes již povětšinou zapomenuté
způsoby řemeslné výroby vápna a jeho zpracování.
V členitém areálu hospodářského dvora byly vytvořeny prostory pro
aktivity zaměřené na prezentaci stavebních technologií. Vzniká zde jakási
„stavebně řemeslná huť“, která má za cíl umožnit prostřednictvím kurzů a
workshopů předávání tradičních postupů a dovedností zážitkovým způsobem. Nalézá
se zde tzv. „dvůr stavebních řemesel“. Tesařskou dílnu a dílny ke zpracování
kovových materiálů – unikátní historickou klempírnu, kovárnu a slévárnu –
postupně doplní cihlárna, kamenická dílna, pracoviště zedníka, svůj prostor zde
budou mít historické stavební stroje, na zahradě za dvorem vznikly jednoduché
vápenné pece. V nejstarší části areálu své místo našla ojedinělá expozice
stavebně-historického průzkumu, prezentující postupy a metody zkoumání
historických staveb na objektu hospodářského dvora „in situ“. Zázemí areálu
umožňuje pořádání programů pro různé stupně škol i setkávání odborné veřejnosti
v prostorech Santiniho a Matheyho sálu. Nové umístění zde rovněž získala
městská knihovna, která mj. obhospodařuje knihovní fond Národního technického
muzea zaměřený na literaturu dokumentující historické a tradiční stavitelství.
V návaznosti na projekt Centra stavitelského dědictví se podařilo
městu Plasy získat finanční podporu na obnovu klášterního nádvoří vytvářejícího
vnitřní veřejný prostor areálu někdejšího kláštera. Úprava povrchů,
restaurování a zprovoznění historických kašen, doplnění městského mobiliáře i
veřejného osvětlení zajistilo, že se do nedávna zpustlé prostranství stalo opět
živým místem umožňujícím příjemný pobyt.
Adresa: areál národní kulturní památky Klášter
Plasy, Pivovarská č. p. 5 a 6, Plasy, okres Plzeň-sever
Autoři: pivovar: Tomáš Šantavý, Tomáš Efler a kolektiv
– Projektový ateliér pro architekturu a pozemní stavby
hospodářský dvůr: Jakub Masák, Jaroslav Svěrek,
Petr Beran a kolektiv – Masák & Partner, Metroprojekt
expozice a interiéry: Tomáš Bílek –
tbi.architekti
Investor: Národní technické muzeum
Celkové náklady projektu: 337 mil. Kč (85 % ERDF EU, 15 % SR ČR)
Hlavní dodavatelé: pivovar -
UNISTAV a Alcom Security, hospodářský dvůr - HOCHTIEF CZ a GEMA ARET GROUP
Projekt: pivovar 2010, hospodářský dvůr 2012, interiéry
2014
Realizace: pivovar 2012–2013, hospodářský dvůr 2014–2015,
interiéry 2015
Foto: Patrik Sláma
---
Pouť za poznáním
Centrum stavitelského dědictví Plasy
VERONIKA VICHERKOVÁ
Kdo někdy navštívil město Plasy a jeho
okolí, byl jistě ohromen duchovní silou toho kraje. Z Plas však odcházel s
pocitem zmaru a nostalgie zašlé slávy. Dominanta města, rozsáhlý soubor
cisterciáckého kláštera, prošel za více než osm století své existence epochami
rozkvětu, kdy se řadil mezi přední centra kultury i hospodářství, i údobími
úpadku a rozkladu, k nimž bohužel patřilo i bezmála celé dvacáté století a doba
nedávno minulá. Léta neúdržby a bezohledného využívání dovedla kdysi
nejvýstavnější cisterciácký dům v Čechách na pokraj hrozícího zániku.
Působivost místa tím však neochabla, ba možná naopak.
Dnešnímu návštěvníkovi je v Plasích
nachystán už zcela jiný zážitek než zážitek zkázy, byť ani ten není možné z
tohoto místa zcela vymazat. Poslední desetiletí přineslo přerod a možná i
zázračné znovuzrození. Zachován zůstal genius loci i historická patina a svítá
naděje, že se plaský klášter znovu stane nositelem kultury a vzdělanosti. A
právě tuto naději skýtá uskutečnění evropsky ojedinělého projektu – Centra
stavitelského dědictví Národního technického muzea.
Fénix z popela
aneb vzorová památková obnova
V roce 1995 byl unikátní komplex
plaského kláštera zapsán na seznam chráněných kulturních památek ČR. Status
památkové ochrany však nepřinesl kýžený obrat (konverzi) a nezamezil dalšímu
chátrání, když se dílčí opravy zaměřily jen na objekty konventu. Změnu přinesl
až rok 2008, kdy bylo hospodářské zázemí kláštera, tedy pivovar a hospodářský
dvůr, vybrán pro realizaci výše zmíněného a dlouho klíčícího plánu. Již tímto
krokem se naplnil jeden z prvořadých principů záchrany památky, kterým je
nalezení smysluplného využití, a tak i perspektivy pro její další zachování.
Dlužno však podotknout, že nová funkce bývá zpravidla kamenem úrazu. Nová náplň
žádá stavební úpravy, které často znamenají nevratnou ztrátu historické matérie
a tím i památkové hodnoty.
Plasy však měly štěstí. Cílem konverze
hospodářských a průmyslových budov areálu se stala prezentace historického
stavitelství, jeho technologií a řemesel, a toto nové poslání určilo i další
postup práce. Rehabilitované objekty neměly totiž posloužit jen jako pouhá
schránka naplněná druhotně vloženým obsahem, nýbrž i jako vlastní výstavní
exponát. Veškeré úpravy tak provázel ohled na historické stopy a jejich
základem a součástí byl podrobný stavebně-historický průzkum. Proces renovace
byl tak svého druhu archeologií stavební historie, směřující k vzorné památkové
obnově. Průběh prací pružně reagoval na aktuální poznatky, které přinášelo
postupné rozkrývání historických vrstev a projekt sám i jeho časový harmonogram
bylo třeba několikrát upravit.
Objekty celého souboru prošly rozličnou
stavební historií, zachovaly se v různém stavu, a také budoucí náplň měla
být odlišná. Revitalizace byla proto rozdělena na dva samostatné úkoly, kterých
se zhostily dva architektonické týmy, v případě pivovaru Projektový ateliér pro architekturu a
pozemní stavby – architekti Tomáš
Efler a Tomáš Šantavý, v případě hospodářského dvora ateliér Masák & Partner, architekti Jakub Masák
a Jaroslav Svěrek. Přístup a
metoda práce se objekt od objektu lišily, jejich společnou filozofií však
zůstala minimalizace nutných zásahů. Tomuto vyznání se pak podřídil i následný
rozvrh využití staveb.
Většina historických prvků nalezených
„in situ“ zůstala na svém místě (ačkoliv ne vždy byly nakonec prezentovány);
byly zakonzervovány v autentickém stavu a v případě nutnosti neinvazivně
doplněny utilitární vysprávkou. Tak byla zachována historická patina,
s níž harmonicky rezonuje střídmé pojetí novodobých prvků a konstrukcí.
V případě pivovaru stojí za zmínku
(důvtipně v rámci expozice) prezentované nálezy autentických omítek,
obkladů a dlažeb, ale třeba i litinových sloupů, parních strojů, nebo dokonce
historického prevétu s kanalizačním systémem. Areál pivovaru se stal výstavním
prostorem a výsledná kompozice s vloženou expozicí si uchovala svou
industriální paměť (včetně poněkud surového použití materiálů či volného vedení
elektroinstalace). Idea objekt-exponát byla pak v rámci expozice dořčena
zvláštními panely s popisy, v jaké části pivovarského provozu se
návštěvník nachází a jaké práce se zde odehrávaly.
Historicky starší hospodářský dvůr byl
ve své výstavné dolní části určen pro relativně méně náročný provoz,
nevyžadující velkou míru novodobých doplňků – pro kanceláře a společenské
prostory. Zvolena zde byla zejména metoda restaurování: autentické prvky byly
kromě zakonzervování na mnoha místech i rehabilitovány v původním rozsahu
a podobě, což se týká zejména omítek exteriérů. Překvapivé, leč torzální nálezy
výmalby a dalších součástí v interiérech vedly k modifikaci původního
záměru využití a jejich analytická prezentace dala základ naprosto jedinečné expozici,
představující historii a metody stavebně historického průzkumu (koncepce
Michael Rykl). Horní dvůr se pak proměnil v živou stavební huť, lemovanou
dílnami tradičních řemesel, včetně např. kovárny a klempírny, kam byly umístěny
funkční historické stroje ze sbírek NTM. V patrech jižního a západního
křídla se usídlila regionální knihovna Plasy a odborná knihovna CSD, přičemž
prvně jmenovaná získala originálně tvarovaný krov podle projektu arch. Svěrka
z ateliéru Masák & Partner.
Pozoruhodným a hořkosladkým momentem
stavebních úprav hospodářského dvora byla pak dostavba lihovaru
v severozápadní části dvorce. Z objektu z počátku 20. století
zůstalo jen torzo obvodových zdí. Ruina byla posléze restituována do původního
objemu – za použití historického materiálu ze zdejších sutin – nejenom pro
uzavření kompozice areálu dvora, ale zejména proto, aby posloužila jako
přístupný dutý „sokl“ pro výstavní exponát, kompletní barokní krov z roku
1762, zachráněný z demolovaného dvorce premonstrátů v Podmoklech u
Úněšova. O tom, že osud je přes všechno dílu CSD nakloněn, svědčí snad i
skutečnost, že rozměr krovu přesně odpovídal půdorysu lihovarské zříceniny.
Resuscitace
aneb šedivá je
každá teorie
Výše ve zkratce popsaný příběh byl jen
prvním nadechnutím nově oživeného organismu plaského kláštera. Druhým nádechem
je pak sama expozice historického stavitelství, která zaplnila výstavní
prostory pivovaru. Libreto výstavy komponoval tým odborníků různých
profesí – historiků, technologů i statiků. Expozice tak seznamuje se vznikem každé
stavby od základních materiálů a hrubé stavby, přes konstrukce a instalace, po
práce dokončovací a úpravy povrchů, kde mohla být představena i část sbírky
autentických stavebních prvků. Inscenace jednotlivých expozic do konkrétních
prostor pivovaru, stejně jako jejich architektonického pojetí se ujal (ve
spolupráci s NTM ostřílený) ateliér Tomáše Bílka.
Samotná expozice je velmi vydařeným a
poutavým dílem, její organické provázání s tematicky blízkými pasážemi
dřívějšího pivovarského provozu je ovšem obrovskou přidanou hodnotou (ukázka
historických modelů krovů se tak např. ocitla v podkroví, zatímco třeba
vodoinstalace a topení obsadily prostor mokrého provozu sladovnické varny).
V takto nabitém prostředí,
prosyceném zážitkem historické matérie, se nakonec nabízí – jako speciální
bonbónky či oddechová alternativa – interaktivní audiovizuální prezentace a
drobné zábavné iluzivní projekce v rámci expozice, otevřené stavební
hřiště (koncept Pavly Priknerové a Jakuba Bachtíka), anebo kabinet architekta
Jana Kaplického (Ladislav Zikmund-Lender).
Není zde možné vyjmenovat všechny,
kteří se zasloužili o toto velkolepé dílo, je ovšem třeba vyjádřit jim obdiv.
Národní technické muzeum v Plasích navázalo na svou dlouhodobě úspěšnou
výstavní strategii, založenou na interaktivním a otevřeném způsobu prezentace,
která nenásilnou (zážitkovou) formou předává znalosti vysoce erudované úrovně.
Nezbývá než popřát „dlouhý dech“, neboť otevření CSD je teprve počátkem cesty,
směřující na jedné straně k naplnění programové řady odborných dílen a
seminářů, na straně druhé pak k vytvoření referenční sbírky stavebních
prvků a materiálů pro studijní depozitář.
Centrum stavitelského dědictví
představuje nebývalou příležitost pro celý kraj. Město Plasy se jí chopilo už
svojí účastí na revitalizaci veřejných ploch kláštera a jeho okolí. Věřme, a
mnohé tomu nasvědčuje, že výzva vyjádřená v záhlaví výstavní expozice (Kdo zná, neničí) dojde i v budoucnu
náležité odezvy.
Publikováno v časopise Stavba č. 2/2016, str. 26-31
Související články:
NTM otevřelo Centrum stavitelského dědictví Plasy 15.3.2016
Pivovar v Plasích prošel obnovou, poslouží centru stavitelství 6.1.2014
Centrum stavitelského dědictví 9.10.2012
Část areálu kláštera v Plasích představí historii stavitelství 10.9.2012
V Plasích vznikne za 400 mil. Kč Centrum stavitelského dědictví 2.10.2009
Národní technické muzeum zpřístupnilo pobočku v Plasích 1.7.2009
Plasy získají přes 400 milionů Kč z EU, město výrazně zkrásní 3.12.2008
Stavba č. 2/2016
Základní informace o objektu
Kategorie
Škola, věda
Centrum stavitelského dědictví Plasy
Pivovarská 5
331 01 Plasy
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

30. 9. 2023 10:41:31
Re: Rekonstrukce řadového domu v Praze
Jak dlouho to celé trvalo?
30. 9. 2023 10:18:04
Re: Rekonstrukce chaty
Klobouk dolů před tím, kdo opečovává zahradu. Obzvlášť pokud je chata opravdu užívána jen rekreačně.
30. 9. 2023 09:49:44
Re: Byt v Praze na Vinohradech
Tak nevím, ale ta vstupní hala vypadá ve skutečnosti spíš ponuře než noblesně. Na vizualizacích je mnohem světlejší.
30. 9. 2023 08:32:29
Re: Re: Rodinný dům Černá Pole.
Děkuji. Pěkně a znale napsáno.
27. 9. 2023 17:14:05
Re: Re: Nová galerie v Pardubicích.
Že by to byla skládací budova? Že by měnila svoji výšku podle výšky návštěvníků? Dělám si legraci, samozřejmě. Ale docela vám rozumím...zavětrovací kříže obvykle nepřenáší svislé zatížení. Dělají to sloupy či stěny. Ale co když má pan profesor Šépka šikovného statika, který obě funkce dokázal spojit? Navrhl desku, kterou vylehčil trojúhelníkovými otvory...
26. 9. 2023 18:14:50
Re: Nová galerie v Pardubicích
Vypada to velmi zajimave. Ale jak prosim staticky funguji ty Xka? Me to tak na prvni pohled uplne boli do oci...
25. 9. 2023 15:50:46
Re: Rodinný dům v Jesenici
https://www.blachotrapez.cz/cs/produkty/plechova-strestni-krytina
25. 9. 2023 15:50:31
Re: Rodinný dům v Jesenici
a href="https://www.blachotrapez.cz/cs/produkty/plechova-strestni-krytina"Plechová střecha/a - spojení elegance a trvanlivosti. Moderní vzhled a dlouhá životnost. Ideální volba pro váš domov!"
25. 9. 2023 14:25:59
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
stále bez podpisu... holt hulvát.....A by se Vám s tou relevancí nějak nepřitížilo
22. 9. 2023 08:34:59
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Při porovnávání s polystyrénem, jako tepelnou izolací, mně v článku chybí údaj porovnání tepelného odporu a odhad cenového porovnání.
21. 9. 2023 14:50:45
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Zdroje by se jistě našly, ale co celkový objem produkce? Těžba, převoz, uložení před formováním, umístění celé produkce, kde budou formy? A živostnost je omezená nebo ne? To by chtělo vidět a hlavně zkoušet, zda množství této produkce bude pro velký odbět zajímavé. Zateplní přece nebudeme obnovovat za 20 let? To by mohlo vydržet déle.
19. 9. 2023 09:52:16
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
V cem je presne podle vas mimo? Srovnavat dva druhy verejneho prostoru je podle me zcela relevantni. Kasarensky vnitroblok totiz ted jako verejny prostor funguje (narozdil od Vaseho "navrhu"). Ta poznamka od Jitky je tedy na miste. Spis se ukazuje, ze Vy, pane Parmo, absolutne neumite ten svuj projekt vyargumentovat. Misto toho se tu navazite do ostatnich, ze se nepodepisuji a ze jsou proste "mimo". Je videt, ze jste z te stare skoly, ktera relevantni dotazy bere jako osobni utok.
18. 9. 2023 16:43:54
Re: Byt v Praze na Vinohradech
Dispozičně dost dobrý, ale interiérově dost chudé
18. 9. 2023 15:35:36
Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Doopravdy jste MIMO. srovnávat využití nezastavěného dvora o rozměrech 100 x 70 m s CENTRÁL PARKEM je ............ Natož Central park je prostor , který byl urbanisticky při svém zárodku New Yorku, určen k zelené oáze města. Kdežto prašný, částečně vydlážděný prostor apelplatzu je .............
17. 9. 2023 18:19:21
Re: Re: Štvanická lávka.
...i kdybych neviděl jméno, je znát, že tento příspěvek píše dáma. Všichni zde uvádíme osobní názor, nic proti tomu. Když ta věc ale zasáhne širokou věřejnost a je v takto exponovaném místě, více oosbních názorů vyjadřuje veřejný názor. Koilik jich musí být? Nic osobního Adélo. Elegance? A to jsem až teď uviděl ty detaily zábradlí a la JP, které to nezachrání vůbec. Naopak tvoří to divný paskvil a nepochopení použití.
17. 9. 2023 18:09:06
Re: Re: Re: Re: Štvanická lávka.
...pardon za překlep: ...zvyknete.
17. 9. 2023 18:06:59
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
pan kolega mě předběhl s odpovědí, viz dole. btw 'neviditelnost' neznamená přímo toto slovo, ale má mnoho dalších podob. Mimo jiné vizuální zakomponování do EXISTUJÍCÍHO prostředí, ne naopak - jeho znásilňování až do té míry, že si na to zvaknete.
16. 9. 2023 21:50:05
Re: Re: Štvanická lávka.
Asi nemáte velké nároky na estetiku, ale nic si z toho nedělejte, takových lidí je většina, a v Praze se staví plno podivných staveb, bez jakékoliv elegance, a ještě pražské architektonické ateliéry ze samého dna, vytvářejí své projekty i pro celou republiku. V takovém státě pak nemusí pomoci ani zahraniční soutěže, protože architekti v zaraničí si řeknou, jaká je tady úroveň.
16. 9. 2023 21:46:17
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
Všechno jde, ale musí být větší talent, lepší vzdělání a více přemýšlení.
16. 9. 2023 21:44:44
Re: Re: Štvanická lávka.
Komu není shůry dáno, v apatice nekoupí. A to platí pro i v architektuře.