Justin McGuirk, Urban-Think Tank a Iwan Baan byli oceněni za nejlepší projekt na téma Common Ground na 13. architektonickém Bienále v Benátkách 2012.
Projekt dokumentuje vertikální slum Torre David v Caracasu. Torre David je 45 pater vysoká hrubá stavba z betonu, původně plánovaná jako administrativní budova. Věž nebyla nikdy dokončena a nyní ji obývají lidé, kteří by jinak museli bydlet v městských slumech. Fotografie Iwana Baana dokumentují kulturu, která tu vznikla, a venezuelská restaurace Gran Horizonte postavená v Arsenálu je místem prezentace projektu.
Samotný projekt i např. článek na stránkách dezeen.com „Proč by chudí lidé měli žít ve slumu, když jsou ve městě prázdné kanceláře?“ptá se Justin McGuirk vzbudil živou debatu.
McGuirk, kritik architektury, sestavil tým spolu s architekty z Urban-Think Tank a fotografem Iwanem Baanem a tento tým vytvořil expozici Torre David/Gran Horizonte, což je vlastně restaurace, kde jsou prezentovány výsledky celoročního výzkumného projektu.
Mrakodrap Torre David z devadesátých let byl projektem Enrique Goméze pro finanční instituci, ale po smrti developera Davida Brillembourga (1993) a kolapsu venezuelské ekonomiky (1994) byla nedokončená stavba opuštěna. Postupně sem začali pronikat squatteři. Budova je nyní domovem asi tří tisíc obyvatel, kteří si adaptovali betonovou hrubou stavbu a rozdělili ji na místnosti tak, jak to potřebovali.
V duchu tématu bienále Common Ground nabyla vlastní instalace formy arepa café, typické venezuelské restaurace, kde, jak autoři věří, je vytvořen opravdovější sociální prostor než v didaktickém výstavním prostoru. Stejně tak i obyvatelé Torre David vytvořili nejrůznější common grounds – společná území – pro sport, zábavu, bohoslužby a další setkání, která posilují ducha soudržnosti tohoto osídlení.
Už před otevřením výstavy se instalace stala pro venezuelské architekty kontroverzní. Někteří jsou zděšeni, že národní architekturu reprezentuje nedokončená a zničená stavba, jiní namítají, že výstava přehlíží implicitní i explicitní podporu venezuelské vlády nezákonnému držení a okupaci soukromého majetku. Tyto námitky prý ovšem nepostihují skutečný smysl expozice. Ta i její tvůrci se vyhýbají politické stránce věci a namítají, že instalace nereprezentuje venezuelskou architekturu, ale je experimentem s hybridem neformálního a formálního a kritickým okamžikem v globálním fenoménu neformálního bydlení.
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
To tlumení zvuku je tam docela slušné, co tak koukám.
I to byl důvod, proč jsme si na stavbu domu vybrali právě cihly Heluz. Jasně, šlo hlavně o ty technické…
Petr Vybrali jsme ho hlavně kvůli lepší tepelné izolaci – v zimě je u oken znatelně tepleji a v létě…
Je fajn vidět, že společnost HELUZ IZOS nabízí nejen širokou škálu izolačního zasklení, ale také nástroje, které usnadňují výběr —…