Justin McGuirk, Urban-Think Tank a Iwan Baan byli oceněni za nejlepší projekt na téma Common Ground na 13. architektonickém Bienále v Benátkách 2012.
Projekt dokumentuje vertikální slum Torre David v Caracasu. Torre David je 45 pater vysoká hrubá stavba z betonu, původně plánovaná jako administrativní budova. Věž nebyla nikdy dokončena a nyní ji obývají lidé, kteří by jinak museli bydlet v městských slumech. Fotografie Iwana Baana dokumentují kulturu, která tu vznikla, a venezuelská restaurace Gran Horizonte postavená v Arsenálu je místem prezentace projektu.
Samotný projekt i např. článek na stránkách dezeen.com „Proč by chudí lidé měli žít ve slumu, když jsou ve městě prázdné kanceláře?“ptá se Justin McGuirk vzbudil živou debatu.
McGuirk, kritik architektury, sestavil tým spolu s architekty z Urban-Think Tank a fotografem Iwanem Baanem a tento tým vytvořil expozici Torre David/Gran Horizonte, což je vlastně restaurace, kde jsou prezentovány výsledky celoročního výzkumného projektu.
Mrakodrap Torre David z devadesátých let byl projektem Enrique Goméze pro finanční instituci, ale po smrti developera Davida Brillembourga (1993) a kolapsu venezuelské ekonomiky (1994) byla nedokončená stavba opuštěna. Postupně sem začali pronikat squatteři. Budova je nyní domovem asi tří tisíc obyvatel, kteří si adaptovali betonovou hrubou stavbu a rozdělili ji na místnosti tak, jak to potřebovali.
V duchu tématu bienále Common Ground nabyla vlastní instalace formy arepa café, typické venezuelské restaurace, kde, jak autoři věří, je vytvořen opravdovější sociální prostor než v didaktickém výstavním prostoru. Stejně tak i obyvatelé Torre David vytvořili nejrůznější common grounds – společná území – pro sport, zábavu, bohoslužby a další setkání, která posilují ducha soudržnosti tohoto osídlení.
Už před otevřením výstavy se instalace stala pro venezuelské architekty kontroverzní. Někteří jsou zděšeni, že národní architekturu reprezentuje nedokončená a zničená stavba, jiní namítají, že výstava přehlíží implicitní i explicitní podporu venezuelské vlády nezákonnému držení a okupaci soukromého majetku. Tyto námitky prý ovšem nepostihují skutečný smysl expozice. Ta i její tvůrci se vyhýbají politické stránce věci a namítají, že instalace nereprezentuje venezuelskou architekturu, ale je experimentem s hybridem neformálního a formálního a kritickým okamžikem v globálním fenoménu neformálního bydlení.
Bílý ciferník s bílými ručičkami na bílém podkladu - to je tedy inteligentní nápad! Nýtovaná konstrukce mostu skončí v muzeu.…
Dobrovolně Hodinu denně Zahradničím pro obec Voluntarily An hour a day I garden for the community 自願 每天一小時 我為社區花園 私はコミュニティの…
Pecka
Super minimalistická stavba jak zvenku tak zevnitř. Výborně využitý složitý pozemek "na křižovatce" obklíčený komunikacemi ze dvou stran. Projektanti i…
Krásná práce, je radost si to prohlížet :-).