1685 dní a nocí

Galerie Zdeněk Sklenář otevírá své nové výstavní prostory v barokním Schönkirchovském paláci v Mikulandské ulici v Praze. Galerie, která se
od počátku 90. let 20. století věnuje obchodu s uměním, nakladatelské a vydavatelské činnosti, má být i nadále centrem edukace.

Kupka, Sýkora, Preisler, Kubišta, Piesen, Sklenář, Lhoták, Trampota, Kolář, Váchal, Kintera, Filla, Reynek, Kolíbal, Wang Guangyi, Zhang Xiaogang, Kratina, Fulla, Pištěk, Lada, Boštík, Malich, Cigler, Prucha, Kovanda, Wu Yi, Pleskot, Slavíček, Kubišta, Kolář, Váchal, Achrer, Číhal, Predka, Jasanský/Polák, Panuška, Muzika, Medek, Bielicky & B. Richter a mnozí další z těch, které má galerista Zdeněk Sklenář rád.

Barokní Schönkirchovský palác z poloviny 18. století ožije po rozsáhlé stavební obnově uměním. Zdeněk Sklenář do historického objektu v Mikulandské ulici č. 7 umístil svou galerii, která se tento týden otevírá výstavou 1685 dní a nocí. V nových prostorách Galerie Zdeněk Sklenář se v autorské instalaci Josefa Pleskota a Jana Merty zaskví díla ikonických představitelů českého umění –Zrzavého, Kupky, Čapka, Šímy, Boštíka, Reynka, Lady, Malicha, Sýkory, a to vedle děl současných umělců – Jiřího Kovandy, Josefa Achrera, Krištofa Kintery či Marka Číhala. Návštěvníci uvidí například málo vystavovaný obraz Jana Zrzavého Kázání v městečku z roku 1931, obraz Zátiší Emila Filly, dále Kupkovy obrazy, například Andrée z roku 1908, či díla vůdčích malířských osobností Číny – Wang Guangyiho či Zhang Xiaoganga, jejichž rozsáhlou výstavu připravuje Galerie hlavního města Prahy na příští rok.

Galerista Zdeněk Sklenář přizval k realizaci budoucího centra umění, které čítá 428 metrů čtverečných, významného českého architekta Josefa Pleskota. Architekt citlivě pracoval s původními palácovými výmalbami a inspiroval se i dobovými štuky. V rámci rekonstrukce prostoru, v němž koexistují barokizující prvky s prvky minimalistické architektury a designu, vznikly výstavní místnosti, dále zázemí pro kanceláře pracovníků galerie, ale i speciální bezpečnostní depozity s ochrannou funkcí proti požáru nebo výbuchu.

Instalace výstavy pak nese rukopis malíře Jana Merty a Josefa Pleskota, kteří na ploše více než čtyři sta metrů čtverečných vytvořili společný autorský dialog. „Dramaturgie výběru děl odráží naši tvůrčí diskusi, kdy jsme chtěli docílit, aby se staré umění nenuceně potkávalo se současným a společně koexistovalo v tomto krásném prostoru,“ říká Jan Merta.

Sklenář novou galerii otevírá s cílem a vizí, aby do ní návštěvníci chodili nejen za uměním, ale i za edukací. Vystaveny tu totiž budou všechny knižní tituly z edice Galerie Zdeněk Sklenář, kterých je více než sto, dále budou k vidění grafické listy a bibliofile – vše z vlastní vydavatelské produkce. „Přál bych si, aby milovníci umění do nové galerie chodili nejen za výstavami, ale načerpat inspiraci a vzdělávat se. K dispozici tu bude více než sto knižních titulů, a dále pak grafické listy
a vzácné bibliofilie, “
říká Zdeněk Sklenář.

„Jak vepsat do roky devastovaného paláce, který prodělal kvalitativní stavební proměnu podle návrhu architekta Stanislava Fialy, ticho a atmosféru chrámu či kaple, k nimž Zdeněk Sklenář svoje galerie rád přirovnává? Jak toto zařídit v kontextu dnes komerčně nabízeného bývalého paláce? Těžký úkol zející na rozhraní. Pokusit se o řešení, nebo to vzdát. Rozhodl jsem se pokusit se, ale nepamatuji si, že bych ve své praxi vyvažoval více protichůdností, z nichž ta zásadní byla komerční danost provozu objektu versus chrám pro umění. Myslím, že se nakonec podařilo do Zdeňkova prostoru zabudovat klid a ticho, jak si to galerie žádá. Lze jen s nadějí očekávat i to, že návštěvníci tam budou pociťovat chrámovou vznešenost… Úkol by tak byl splněn.“
Josef Pleskot, Praha, 2017

ww.zdeneksklenar.cz          

1685 dní a nocí

Galerie Zdeněk Sklenář v Mikulandské 7
Galerie Zdeněk Sklenář – Schönkirchovský palác
12. 12. 2017 – 10. 3. 2018         

zdroj foto: www.zdeneksklenar.cz/vystavy/1685-dni-a-noci

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*