6. března byla zahájena výstava Pražská nádraží ne/využitá

Výstava seznamuje s možnostmi využití pražských nádraží.
Praha 6. března (ČTK) – Jak lze využít pražská nádraží nebo jak mohou železniční budovy oživit celé městské čtvrti ukazuje výstava Pražská nádraží ne/využitá, která je k vidění v pražské Galerii Jaroslava Fragnera. Na výstavu, která potrvá pouze do 13. března, naváže mezinárodní konference o obnově a využití pražských nádražních budov.


Výstava má tři části. V jedné jsou k vidění studentské projekty, které se už několik let věnují přeměně nákladového nádraží Žižkov. V další části expozice se na velkým panelech s popiskami a fotografiemi mohou zájemci seznámit s historií a současností nejznámějších pražských nádraží – hlavního, smíchovského, bubenského, žižkovského, vršovického nebo Masarykova.

"Asi nejzajímavější je část, ve které prezentujeme developerské projekty, které mají území nádraží proměnit," řekl dnes ČTK Matěj Stropnický, jeden z organizátorů výstavy a člen sdružení Tady není developerovo.

Developerské projekty na přeměnu nádražních prostor jsou prezentovány na televizních obrazovkách bez jakýkoliv komentářů. "Ať si každý představí, co tam má být, co tam může být, co by tam mohlo být," uvedl Stropnický.

O tom, jak dlouhodobě udržet nenahraditelné nádražní budovy, které ztratily svou dopravní funkci, budou jednat i účastníci konference na pražském magistrátu. Konference s mezinárodní účastí začne 8. března.

Organizátoři výstavy i konference chtějí zvýšit povědomí veřejnosti o nevyužitých nádražích. "Nádraží jsou největší potenciální rozvojová území města. Je potřeba jim věnovat pozornost, ne je jen nechat developerům, aby si z nich udělali cokoliv," uvedl Stropnický. Podle něj je cílem developerů pouhý zisk pro ně samotné, ne přidaná hodnota pro město a její obyvatele.

"Naše hlavní město v současnosti prochází velmi dynamickým, ale z urbanistického i architektonického hlediska často sporným vývojem. Ohrožený objekt Nákladového nádraží Žižkov je jedním z příkladů," připomněl Benjamin Fragner z Výzkumného centra průmyslového dědictví dlouhodobou kauzu žižkovského nádraží, které by se mělo stát kulturní památkou. Někteří označují budovu za jedinečnou ukázku meziválečné industriální architektury, jiní poukazují na její obrovské rozměry, které jsou ve statutu památkové péče nevyužitelné, neudržitelné a v podstatě ochranu vylučují. Pokud ministerstvo kultury neprohlásí nádraží za kulturní památku, je jeho demolice a možnost, že na jeho místě povede nová komunikace, více než pravděpodobná. Ministerské rozhodnutí se ale stále odkládá.

Video ze slavnostního zahájení

V úterý 6. března proběhla v Galerii Jaroslava Fragnera vernisáž výstavy Pražská nádraží ne/využitá, která potrvá pouze do 13. března. Večer, který navštívilo na pět stovek hostů, zpestřila kromě jiných známých tváří také účast ministra dopravy ČR Pavla Dobeše a ředitele Národního filmového archivu Michala Breganta. Právě z jejich úst poprvé zazněla myšlenka, že Nákladové nádraží Žižkov by se mohlo stát novým zázemím pro Národní filmových archiv. A tím celý areál – a konečně i Žižkov – povýšit na kulturně-společenské centrum evropského významu.
Link na video ze slavnostního zahájení výstavy: http://vimeo.com/38106007
zdroj: GJF

Související články:


Doplněno Stavbaweb:
Video z výstavy naleznete
zde.



 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*