V osmdesátých letech se Polsko nedobrovolně stalo největší světovou laboratoří tzv. bottom-up architektury.
Od konce 2. světové války bylo v Polsku postaveno
3 597 kostelů, což je více než v jakékoliv jiné evropské zemi.
Většina z nich byla postavena v osmdesátých letech, tedy v době, kdy
výstavba kostelů nebyla ani povolena ani zakázána, a tudíž sehrála
významnou roli v politice studené války.
Autoři projektu Architektura VII. dne – Iza Cichońska, Karolina Popera a Kuba Snopek
– se snaží uceleně dokumentovat tyto polské kostely a okolnosti jejich
vzniku. Nejen že se tyto stavby vzpírají prefabrikaci a pravidelnosti
příznačné pro tehdejší architekturu východního bloku, ale jsou i
výsledkem komunitní snahy, která stavěla na lokálním financování a
investicích, dávno předtím než se tyto přístupy staly trendy v
architektuře 21. století.
V rámci doprovodného programu se zaměříme např. na téma komunitní architektury či paralel v českém prostředí.
Kurátoři: Iza Cichońska, Karolina Popera a Kuba Snopek
Spoluorganizátorem výstavy je Polský institut v Praze.
DOPROVODNÝ PROGRAM:
6. 4. 2017, 19:30
Přednáška architektů Érica Lapierre (FR) a Kuby Snopka (PL) / Architektura VII. dne,
akce se koná v sále Kino35 (Francouzský institut v Praze).
pořádá: Kruh z.s.
pod záštitou: České komory architektů
Komentovaná prohlídka
8. 4. v 16:00.
podle podkladů pořadatele
Architektura VII. dne ukazuje historii stavby kostelů v Polsku
(ČTK) – Výstava s názvem Architektura VII. dne v pražském Centru
současného umění DOX od pátku 17. března ukáže historii kostelů, které byly v
Polsku postaveny mezi roky 1945 a 1989. Kostely vznikaly i přes odpor
komunistického státu vůči náboženství. Expozice do 22. května představí
fotografie, diagramy, mapy a krátké příběhy přímo ze stavenišť kostelů.
Novináře o tom za pořadatele informovala Zuzana Masná.
Autoři projektu Iza Cichońská, Karolina Poperová a Kuba Snopek
dokumentují stavby, které se vzpírají pravidelnosti příznačné pro
tehdejší architekturu východního bloku. Ukazují kostely jako výsledek
komunitní snahy postavené na místním financování a investicích.
„Kostely často vznikaly pouze za použití lopat, kbelíků a malých
míchaček, protože velké stavební stroje pařily státu a nebyly
zapůjčovány pro jejich výstavbu,“ uvedla Cichońská. Budování větších
struktur tak vyžadovalo nápady a spolupráci stovek lidí na stavbě.
Polsko se tak v 80. letech minulého století nechtěně stalo
největší světovou laboratoří takzvané bottom-up architektury. Role
architektů se proměnila – z technokratů sloužících vládě se stali
stavbyvedoucí s omezenými zdroji a individuálním talentem. Na stavbě
kostelů se podíleli architekti a řemeslníci spolu s farníky.
„Namísto použití továrních prefabrikátů se kostely stavěly
pomalu, farníci se scházeli o sobotách, stavbě věnovali svůj volný čas a
přispívali drobnými částkami. Takový kostel během výstavby prorostl do
historie místní komunity, stal se místní legendou,“ dodal Snopek.
Po zvolení Poláka Jana Pavla II. papežem v roce 1978 a po vzniku
hnutí Solidarita v roce 1980 se stalo stavění kostelů kromě projevu
náboženské víry výrazem odporu ke komunistickému režimu. Zejména hnutí
Solidarita vyvolalo vlnu zakládání nových kostelů. Režim tyto nové
stavební projekty ignoroval doufaje, že si tak udrží moc. Od konce druhé
světové války bylo v Polsku postaveno 3780 kostelů, více než v
jakékoliv jiné evropské zemi.
Výstavu Architektura VII. dne provází doprovodný program
zahrnující přednášku architektů Érica Lapierre a Kuby Snopka nebo
komentovanou prohlídka výstavy. Více informací je na www.dox.cz.
"Silueta původního mostu zůstala v panoramatu města zachována". Fascinuje mě, že všude kromě Prahy to chápou a dokáží rozlišit, co…
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA