(ČTK)
 – Novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury by mohla 
být schválena do konce května. Na konferenci Fórum českého stavebnictví 
to dne 7. března 2018 řekl premiér v demisi Andrej Babiš (ANO). Novelu navrhli 
poslanci všech sněmovních stran. Podle Babiše se aktuálně řeší hlavně 
problém předběžné držby pozemků i jejich zpřístupnění pro přípravné 
práce. Za jednu z priorit ve stavebnictví označil také rekonstrukci 
silnic druhých a třetích tříd.
„Návrh novely zákona podali 
poslanci, v současnosti je v prvním čtení. Do druhého čtení by měl jít 
9. dubna. Doufejme, že do konce května bude schválena. V současné době 
řešíme hlavně problém předběžné držby,“ uvedl Babiš. Podle dřívějšího 
vyjádření ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) by mohla změna zákona 
urychlit stavby až o třetinu.
Nová zákonná úprava obsahuje 
přílohu, která stanovuje, že se má vztahovat na 17 vyjmenovaných dálnic a
 na dvě silnice první třídy, které na dálniční tahy navazují. Měly by se
 týkat také 15 železničních tratí, železničních uzlů v Praze, Brně a v 
Ostravě a čtyř plánovaných vysokorychlostních tratí. Z debaty poslanců 
však vyplynulo, že o rozsahu tohoto seznamu se ještě povedou jednání.
Hlavní
 novinkou předlohy je uzákonění předběžné držby pozemku pro stavby se 
seznamu. O rozhodnutí by mohl investor požádat při vyvlastňovacím 
řízení, aby na něm mohl rychle zahájit stavební práce. Investor by tedy 
už musel mít pravomocné stavební povolení.
V rozpočtu pro příští 
rok chce vláda podle Babiše zajistit peníze také na opravu silnic 
druhých a třetích tříd. „Je tam deficit asi 95 miliard korun, to jsme v 
minulosti hodně zanedbali. V evropském programu IROP je na to 23 
miliard, zatím jsou uzavřeny smlouvy na 48 procent. Tam je potřeba 
čerpat,“ řekl dále Babiš.
Premiér rovněž zopakoval, že je potřeba 
zmapovat všechny potenciální investice v zemi od úrovně starostů, přes 
hejtmany až po ministry. Podle Babiše by to byly stavby za stovky 
miliard korun. „Je potřeba například investovat do startovacích bytů či 
školek. Obcím je na to třeba připravit investiční program a dotace, také
 do domovů seniorů. Je nutné postavit i zhruba 450 kilometrů dopravních 
obchvatů za 130 miliard korun. Na stole je také 8,5 miliardy korun pro 
rekonstrukce nemocnic,“ dodal premiér.
České stavebnictví postihla
 krize započatá v roce 2008 mnohem více než většinu ostatních oborů. Od 
roku 2008 klesalo pět let za sebou. V letech 2014 a 2015 poté vzrostlo o
 7,1 procenta, respektive o 4,3 procenta. Bylo to způsobeno hlavně 
dočerpáváním evropských dotací z programového období 2007 až 2013. V 
roce 2016 však pokleslo o 5,9 procenta. Loni si připsalo 1,7 procenta. 
Podle odhadů byly celkové tržby stavebních firem na konci loňského roku v
 porovnání s rekordním rokem 2008 zhruba o pětinu nižší.
 					
										
				
				
			Pánové, děláte mi radost. Světlíky, jako na Vinohradech a split level v garážích, jako pod Dostavbou národního divadla. Děkuji
 
                                    





 
 
      
 
 
  
  
  





Již před 10 lety byl návrh na změnu zákona připraven v přijatelném znění. Avšak iniciativy pánů poslanců návrh | dopracovaly | do stávající podoby, která nic neřeší. Je zřejmé, že je nutné nejpozději po vydání stavebního povolení a ev. vyvlastnění potřebných pozemků přiznat investorovi právo stavět, nikoliv přiznat právo vlastníkovi pozemků se nekonečně dlouho soudit o cenu pozemků.