(ČTK)
– Novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury by mohla
být schválena do konce května. Na konferenci Fórum českého stavebnictví
to dne 7. března 2018 řekl premiér v demisi Andrej Babiš (ANO). Novelu navrhli
poslanci všech sněmovních stran. Podle Babiše se aktuálně řeší hlavně
problém předběžné držby pozemků i jejich zpřístupnění pro přípravné
práce. Za jednu z priorit ve stavebnictví označil také rekonstrukci
silnic druhých a třetích tříd.
„Návrh novely zákona podali
poslanci, v současnosti je v prvním čtení. Do druhého čtení by měl jít
9. dubna. Doufejme, že do konce května bude schválena. V současné době
řešíme hlavně problém předběžné držby,“ uvedl Babiš. Podle dřívějšího
vyjádření ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) by mohla změna zákona
urychlit stavby až o třetinu.
Nová zákonná úprava obsahuje
přílohu, která stanovuje, že se má vztahovat na 17 vyjmenovaných dálnic a
na dvě silnice první třídy, které na dálniční tahy navazují. Měly by se
týkat také 15 železničních tratí, železničních uzlů v Praze, Brně a v
Ostravě a čtyř plánovaných vysokorychlostních tratí. Z debaty poslanců
však vyplynulo, že o rozsahu tohoto seznamu se ještě povedou jednání.
Hlavní
novinkou předlohy je uzákonění předběžné držby pozemku pro stavby se
seznamu. O rozhodnutí by mohl investor požádat při vyvlastňovacím
řízení, aby na něm mohl rychle zahájit stavební práce. Investor by tedy
už musel mít pravomocné stavební povolení.
V rozpočtu pro příští
rok chce vláda podle Babiše zajistit peníze také na opravu silnic
druhých a třetích tříd. „Je tam deficit asi 95 miliard korun, to jsme v
minulosti hodně zanedbali. V evropském programu IROP je na to 23
miliard, zatím jsou uzavřeny smlouvy na 48 procent. Tam je potřeba
čerpat,“ řekl dále Babiš.
Premiér rovněž zopakoval, že je potřeba
zmapovat všechny potenciální investice v zemi od úrovně starostů, přes
hejtmany až po ministry. Podle Babiše by to byly stavby za stovky
miliard korun. „Je potřeba například investovat do startovacích bytů či
školek. Obcím je na to třeba připravit investiční program a dotace, také
do domovů seniorů. Je nutné postavit i zhruba 450 kilometrů dopravních
obchvatů za 130 miliard korun. Na stole je také 8,5 miliardy korun pro
rekonstrukce nemocnic,“ dodal premiér.
České stavebnictví postihla
krize započatá v roce 2008 mnohem více než většinu ostatních oborů. Od
roku 2008 klesalo pět let za sebou. V letech 2014 a 2015 poté vzrostlo o
7,1 procenta, respektive o 4,3 procenta. Bylo to způsobeno hlavně
dočerpáváním evropských dotací z programového období 2007 až 2013. V
roce 2016 však pokleslo o 5,9 procenta. Loni si připsalo 1,7 procenta.
Podle odhadů byly celkové tržby stavebních firem na konci loňského roku v
porovnání s rekordním rokem 2008 zhruba o pětinu nižší.
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Již před 10 lety byl návrh na změnu zákona připraven v přijatelném znění. Avšak iniciativy pánů poslanců návrh | dopracovaly | do stávající podoby, která nic neřeší. Je zřejmé, že je nutné nejpozději po vydání stavebního povolení a ev. vyvlastnění potřebných pozemků přiznat investorovi právo stavět, nikoliv přiznat právo vlastníkovi pozemků se nekonečně dlouho soudit o cenu pozemků.