Blankou měli řidiči podle původních plánů jezdit už tři roky

(ČTK) – Výběr informací o předpokládaných termínech otevření tunelového komplexu Blanka:



Polovina 90. let – Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, do územního plánu byla zařazena v září 1999, tehdy ještě bez konkrétního termínu otevření.

26. září 2006 – Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, práce začaly na jaře 2007, hotové měly být do října 2011.

Listopad 2009 – Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.

9. srpna 2011 – Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.

Duben 2014 – Během arbitráže mezi Prahou a Metrostavem, která rozhodovala o placení za komplex Blanka, se objevil jako možný termín dokončení konec léta 2014. Později se neoficiálně hovořilo o začátku října (tedy ještě před komunálními volbami, jež konaly 10. a 11. října).

Červen 2014 – Dodavatel technologické části tunelu, firma ČKD Praha DIZ, v dopise magistrátu uvedla, že nestihne do podzimního termínu práce v tunelu termínu dokončit. Začátkem července potvrdil odklad i náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09), jako termín otevření byl poté zmiňován duben 2015.

15. srpna 2014 – Nouza řekl, že 6. října se autům a tramvajím otevře alespoň Trojský most, který je součástí tunelového komplexu Blanka. Most se v ten den provozu skutečně otevřel.

30. září 2014 – Nouza oznámil, že komplex Blanka se otevře 2. prosince (na svátek Blanky). Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s ČKD Praha DIZ. V říjnu se ale v médiích objevily informace, že je kvůli průsakům spodní vody termín otevření ohrožen, Nouza to ale odmítl.

17. října 2014 – V tunelu se uskutečnil kontrolní den, z harmonogramu prací v jeho zápisu vyplynulo, že se Blanka 2. prosince pravděpodobně nestihne otevřít. Nouza ovšem 10. listopadu řekl, že nevidí důvod, proč by tunel nebyl otevřen včas.

14. listopadu 2014 – Kandidátka na pražskou primátorku Adriana Krnáčová (ANO) řekla, že prosincový termín se nestihne a ona by ráda tunel Blanka otevřela v březnu 2015. Také stavební firma Metrostav oznámila, že při stavbě komplexu vždy počítalo jako s termínem otevření s dubnem 2015.

20. listopadu 2014 – Odstoupili dva ze tří rozhodců v arbitráži mezi Prahou a firmou Inženýring dopravních staveb (IDS), která je dozorcem stavby. Jednání rozhodčího soudu, bez jehož verdiktu nelze Blanku otevřít, tak bylo odloženo na neurčito a nespíše tak padl i 2. prosince jako termín možného otevření tunelového komplexu.

21. listopadu 2014 – Firmy podílející se na výstavbě se shodly, že zkušební provoz tunelů začne na přelomu března a dubna 2015. Prosincový termín tak definitivně padl.



Firmy: Provoz v tunelu Blanka začne na přelomu března a dubna 2015
(ČTK) – Zkušební provoz v tunelu Blanka začne na přelomu března a dubna 2015, shodly se na dnešní schůzce firmy podílející se na výstavbě. ČTK o výsledcích jednání informoval mluvčí Metrostavu František Polák. Prosincový termín, který uvádělo odcházející vedení hlavního města, tak definitivně padl. Ke schůzce vyzvalo účastníky výstavby budoucí vedení pražského magistrátu, při jednání však žádný zástupce Prahy nebyl.
"Z iniciativy budoucího vedení města Prahy proběhla dnešního dne pracovní schůzka všech účastníků výstavby tunelu Blanky, tedy společností Satra, IDS, ČKD Praha DIZ a Metrostav. Zúčastněné firmy deklarovaly postup dle harmonogramu, který určuje termín zahájení zkušebního provozu na přelom března a dubna 2015," informoval ČTK Polák.
Podle účastníků schůzky je tento termín nutný pro dokončení komplexních zkoušek a řádné a bezpečné uvedení stavby do provozu. Polák už minulý týden ČTK řekl, že s prosincovým termínem otevření se při stavbě nikdy neoperovalo, vždy se počítalo s dubnem 2015. Budoucí primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nedávno řekla, že podle ní auta vjedou do Blanky v březnu 2015.
Končící náměstek pražského primátora Jiří Nouza (TOP 09) letos v září řekl, že se komplex Blanka otevře letos 2. prosince, na který připadá svátek Blanky. Na tomto termínu se prý magistrát domluvil s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ.
Tunelový komplex, jehož stavbu zadala někdejší politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), měl být zprovozněn v roce 2011. Termín politici několikrát odložili. Na začátku letošního října se otevřel Trojský most přes Vltavu, který je součástí komplexu. Náklady na stavbu se v průběhu let zvýšily o několik miliard korun, nyní jsou vyčísleny asi na 37 miliard korun. Problematické faktury řešil arbitrážní soud.
zdroj foto: Lasselsberger /RAKO


Doplněno Stavbaweb:
Tunel Blanka se prozatím změnil v ilegální skateboardovou dráhu a v zahraničí má v současné době pověst nejkrásnější a nejdražší skateboardové dráhy světa… více ZDE.

Související články:



 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*