Výsledky architektonické soutěže o podobu nového hlavního nádraží v Brně potvrdilo vedení města i Správa železnic, její finalisté v čele s vítězným projektem ateliéru Benthem Crouwel Architects své návrhy představí široké veřejnosti na diskusích nebo výstavě.
V červenci tohoto roku byl představen vítězný návrh nové podoby brněnského hlavního nádraží. Odborná porota vybírala celkem ze dvanácti návrhů. V nejužším výběru stanuly čtyři projekty, které jednotlivé týmy pro poslední fázi výběru rozpracovaly do většího detailu. Právě jejich autoři představí své vize a uvažování nad řešením nádraží samotného i přilehlé nové čtvrti Trnitá nejen občanům města v plánované diskusi. Ta proběhne 29. září od 16 hodin v kině Scala.
Diskuse o novém brněnském nádraží se zúčastní Benthem Crouwel Architects (vítězný projekt nového nádraží), sdružení Pelčák a partner architekti – Müller Reimann Architekten (2. cena), ingenhoven architects, Architektonická kancelář Burian-Křivinka, architekti Koleček-Jura (3. cena) a BIG – Bjarke Ingels Group + A8000 (4. cena).
Výběr odborné poroty, ve které zasedla architektka Eva Jiřičná nebo urbanista Peter Gero, potvrdilo již i vedení města Brna i Správa železnic. Výběr probíhal dvoufázově a první fáze se účastnily jak napřímo oslovené ateliéry, tak architekti vybraní na základě zaslaných portfolií a přihlášek. „Jednalo se o největší architektonickou soutěž v historii České republiky, navíc výborně připravenou ze strany kolegů z Kanceláře architekta města Brna. Zpětně nám psali i jednotliví soutěžící, kteří profesionální a zodpovědný přístup hodnotili velice kladně, což nás velmi těší,“ podotýká městský architekt Michal Sedláček.
Dle plánů se Brno nového dopravního uzlu u řeky Svratky dočká do roku 2035, přípravy se ale rozběhnou už v následujících letech. Ateliér Benthem Crouwel Architects, který se projektu ujme, má za sebou mimo jiné realizaci nádraží v Rotterdamu nebo dostavbu nádraží v Amsterdamu. V Brně se projekt týká nádražní budovy a přestupního uzlu celkem se šestnácti kolejemi, ale i přilehlých prostranství o rozloze odpovídající dvěma Václavským náměstím. Díky své poloze se nádraží stane novou branou do celého města a jeho výstavba bude pozitivním impulsem pro celou čtvrť i přiléhající nábřeží.
Vítězný návrh nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects podrobně představí i výstava, která bude k vidění od 1. do 29. října v Křížové chodbě Nové radnice v Brně a její součástí bude také velký model nové čtvrti Trnitá a další návrhy z obou fází soutěže.
Registrace na diskusi s finalisty architektonické soutěže v kině Scala zde.
Více informací o Kanceláři architekta města Brna a novém hlavním nádražím města Brna najdete zde.
Tisková zpráva
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
To tlumení zvuku je tam docela slušné, co tak koukám.
I to byl důvod, proč jsme si na stavbu domu vybrali právě cihly Heluz. Jasně, šlo hlavně o ty technické…
Petr Vybrali jsme ho hlavně kvůli lepší tepelné izolaci – v zimě je u oken znatelně tepleji a v létě…
Je fajn vidět, že společnost HELUZ IZOS nabízí nejen širokou škálu izolačního zasklení, ale také nástroje, které usnadňují výběr —…