Bydlení ve věžovém domě v Praze Holešovicích

Fotogalerie ke článku (14)

Bydlení ve věžovém domě v Praze Holešovicích - Tomáš Král

Bydlení ve věžovém domě v Praze Holešovicích - Tomáš Král

Bydlení ve věžovém domě v Praze Holešovicích - Tomáš Král

Bydlení ve věžovém domě v Praze Holešovicích - Tomáš Král

Bydlení ve věžovém domě v Praze Holešovicích - Tomáš Král

Bydlení ve věžovém domě v Praze Holešovicích - Tomáš Král

Bydlení ve věžovém domě v Praze Holešovicích - Tomáš Král

Bydlení ve věžovém domě v Praze Holešovicích - Tomáš Král

Bydlení ve věžovém domě v Praze Holešovicích - Tomáš Král

Bydlení ve věžovém domě v Praze Holešovicích - Tomáš Král

Bydlení ve věžovém domě v Praze Holešovicích - Tomáš Král / detail

Bydlení ve věžovém domě v Praze Holešovicích - Tomáš Král / schema - zahrady

Bydlení ve věžovém domě v Praze Holešovicích - Tomáš Král / schema i- nteriery

Bydlení ve věžovém domě v Praze Holešovicích - Tomáš Král / situace
Celá fotogalerie (14)

Diplomová práce 2008-2009
2. místo

autorská zpráva
1909
Kolem roku 1909 zasáhl Manhattan příslib znovuzrození světa, který ohlašovala už Glóbusová věž ve formě kreslené předlohy, jež vlastně představovala teorém, popisující ideální podobu Mrakodrapu: tenká ocelová konstrukce nese 84 horizontálních plánů, všechny o rozměrech původního místa. Každá z těchto umělých rovin je pojednána jako panenské místo, které tvoří přísně soukromou oblast kolem jediného venkovského domu a jeho obslužných zařízení, stájí, stodol atd., jako by neexistovaly roviny jiné.
/ Delirious New York, Rem Koolhaas

koncept
Koncept rozděluje dům na dvě části - “město" a “nad městem". Spodní část obsahuje vstupní halu s kavárnou. Nad dvě vstupní podlaží je uloženo pět pater po dvou bytech. Ve výšce 25 metrů nad zemí je dům “přeříznut" relaxačním prostorem. Ve vyšších podlažích jsou nad sebe naskládané vilové půdorysy různých dispozic, obsahující vlastní vilu, “zahradu" a dvě parkovací stání. Principem domu je provázání zahrad, vil a parkování.

kompozice
Navrhovaný dům se stáčí k panoramatu Pražského hradu. Západní fasáda je kolmá na tento směr. Celková výška objektu 81 metrů je přibližně “srovnána" se hřbetem Vítkova.

architektonické řešení
Dům má 21 nadzemních podlaží o proměnné světlé výšce, jeden provozní suterén a pobytovou polosoukromou “párty terasu" nad úrovní 21. np. Půdorys domu tvoří obdélník 24/25,5 metru.

ekologie
Projekt nemá ambici být “superúsporným". Očekávaná vysoká cena jednotlivých bytů je částečně v rozporu s ekologičností. Ekologický přínos projektu vidím v koncentraci programu. Sousedství s centrem a návaznost na městskou dopravu omezí budování další dopravní infrastruktury.

přínos
Projekt přivádí nové obyvatele do centra Prahy. Ukazuje výškový dům jako jednu z přirozených alternativ uspořádání bydlení. Vše je řešeno na úsporném půdorysu. Kavárna začleňuje dům do života okolí, nedovolí ho izolovat.

Tomáš Král,
FA ČVUT — ateliér Romana Kouckého a Edity Lisecové
/ 10. ročník přehlídky diplomových prací 2009

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*