KDY: 10. 2. 2020, 19:00 hod
KDE: Galerie VI PER, Vítkova 2, Praha 8
Monika Platzer: Cold War and Architecture: The Competing Forces that Reshaped Austria after 1945
Po
osvobození Rakouska na jaře 1945 a zabrání území čtyřmi vítěznými
mocnostmi – Velkou Británií, Francií, USA a Sovětským svazem – se Vídeň
stala ústředním jevištěm
studené války. Na rozdíl od Německa není Rakousko v období studené
války obecně vnímáno jako kolbiště politizované debaty o architektuře.
Během období své okupace se Rakousko proměnilo z autoritářského vládního
systému v demokratickou spotřební společnost.
Po osvobození spojeneckými jednotkami přinesla každá ze čtyř okupačních
sil do této země svůj vlastní rozmanitý kulturní program. Velká
Británie, Francie, Spojené státy a Sovětský svaz využívaly výstavy
architektury jako platformu pro kulturní, ideologický,
ekonomický a technologický transfer. Vystavená architektonická díla a
doprovodný diskurz se staly nástroji „vzdělávacího programu“ pro tvorbu
nového světového a společenského řádu, který odrážel globální soupeření
studené války.
Kulturně-politická
opatření vítězů se stala katalyzátorem jejich ideologického smýšlení.
Výzkum kulturních kampaní všech čtyř okupujících mocností odhaluje
jejich
odlišné přístupy. Vedle příslušných politických zájmů spojeneckých sil
byly jejich kulturní aktivity zaměřené na ovlivňování různých cílových
skupin. Tato opatření se nicméně střetávala s místními tradicemi,
heterogenními zájmovými skupinami a sítěmi, které
využívaly kulturní transfer a konfliktní potenciál studené války ke
svému vlastnímu profesnímu rozvoji.
Přednáška
je výzvou k zakotvení nadnárodního pohledu na národní narativy, který
by zdůraznil potřebu přeměnit kánon pohledu na poválečnou historii
architektury.
Monika
Platzer vystudovala dějiny umění na vídeňské univerzitě. Působí jako
kurátorka Architekturzentrum Wien (AzW) a vedoucí zdejšího sbírkového
oddělení. Zaměření
jejího výzkumu: kulturní historie 20. století. K jejím zkušenostem
patří rovněž mezinárodní kurátorská činnost u předních institucí, jako
jsou Kanadské centrum architektury (CCA) či Getty Research Institute
(GRI). Mezi výstavy, které připravila, patří:
‚Vienna. The Pearl of the Reich.‘ Planning for Hitler (2005); a_show: Austrian Architecture in the 20th and 21st Centuries (AzW, stálá expozice);
Lessons from Bernard Rudolfsky (2007–2008); Kinetism. Vienna Discovers the Avant-Garde (2006); a
Shaping the Great City: Modern Architecture in Central Europe 1890–1937 (1999–2001). Monika Platzer vyučuje na vídeňské univerzitě a na Technické univerzitě Vídeň; je redaktorkou časopisu
icamprint, vydávaného Mezinárodní konfederací architektonických
muzeí. V roce 2014 byla hostující stipendistkou Centra pro evropská
studia na Harvardově univerzitě. Její současný výzkum se zaměřuje na
nadnárodní historii architektury.
podle podkladů pořadatele
Děkuji za perfektní popisky pod fotografiemi. Zatím se všechny články o trati soustřeďují na stavbu estakády. , Estakáda je sice…
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...