Výstava Dělat les vychází ze současného stavu lesního hospodářství. Představuje hlavní momenty lesní výroby, péče o les a těžby. Obrazový materiál k výstavě vznikal po dobu jednoho roku. Stal se časovou komprimací stoletého cyklu lesa. Zachycuje proces pěstování stromu, moment kácení,přerod v materiál dřeva.Výstava odráží kulturní chápání lesa. Procházíme krajinou lidských sídel,výstavními objekty, které svým obrazovým i konstrukčním charakterem odkazují k „chrámům“ naší civilizace. Fotografie zpochybňují neslučitelnost kultury s přírodou či umění s průmyslem. Představují les z pohledu lidských hodnot, jedná se o les hospodářský.Důrazem na činnosti, které ovlivňují funkci lesů, otevíráme debatu nad charakterem lidského zásahu. Doufáme ve společenskou zodpovědnost a dlouhodobou koncepci lesního hospodářství, která zachová komplexní význam lesa v přírodním i kulturním kontextu.
Koncepce výstavy:
Jakub Skokan, Martin Tůma, Vendula Tůmová / BoysPlayNice
Vojtěch Dorňák, Luděk Szórád / Kloboucká lesní s. r. o.
Jan Mach, Jan Vondrák / Mjölk architekti
Fotografie: Jakub Skokan, Martin Tůma / BoysPlayNice
Kurátorka výstavy: Vendula Tůmová / BoysPlayNice
Architektonické řešení: Jan Vondrák, Jan Mach / Mjölk architekti
Grafické řešení: Lenka Mičolová
Realizace výstavy a instalace: Radim Černín / Kloboucká lesní s. r. o.
Dělat les za architekty
Expozice
výstavy zahaluje jednotlivé tematické okruhy fotografií do samostatných
prostředí, které ve společném kompozičním celku vytvářejí vnější obal výstavy.
Toto dvojí prostředí neukazuje divákovi obrazový materiál najednou, ale
zachovává pro každé téma intimní prostor a společně s doplňkovými elementy
expozice tvoří inscenovaný celek.
Unikátní
vnitřní prostředí jednotlivých buněk doplňují vystavovaná témata. Objekty jsou
složeny z prefabrikovaných dřevěných panelů. Dílčí elementy jsou potaženy
netkanou textilií. Barva geotextilie odpovídá přímému určení daného panelu.
Černá slouží pro prostředí, kde nechceme světlo, bílá pro instalace
s difuzním, či přímým osvětlením.
Instalace
složená z panelů rozbíjí výstavní prostor do urbanizovaného prostředí.
Dřevěná konstrukce panelů se rytmicky opakuje a dává výstavnímu sálu měřítko.
Kromě samotných výstavních objektů, jsou součástí výstavy také
doplňkové instalace, které poslouží jako mobiliář nebo stavebnice pro nejmladší
návštěvníky.
Mjölk architekti
Doprovodné programy a komentované prohlídky:
aktuálně na www.nzm.cz a www.delatles.cz
V prostorách výstavy organizují Mjölk architekti přednášku Bernarda Zacka:
Čtvrtek 14.12. v 19:00,
Národní zemědělské muzeum, Kostelní 44, Praha
“Respekt k materiálu”
Jaký význam má udržování řemeslných hodnot v
postindustriální době?
Na příkladu historických ornamentů s motivy lesů
či dřeva, středomořských galeon a klášterních dveří ukazujeme, jak bylo dřevo v
průběhu věků přetvářeno pod rukama řemeslníků, jak získávalo nové významy a
zároveň si uchovávalo paměť i symbolickou hodnotu. Dřevo však bylo zároveň vždy
úzce spjato se vznikem států – je klíčovým přírodním zdrojem, o který bylo
třeba systematicky pečovat a neustále zvyšovat jeho produkci. Na základě
zkoumání napětí mezi dřevem jako symbolickou hodnotou a komoditou docházíme k
závěru, že hledání nových způsobů, jak nahlížet na materiály, je z etického
hlediska velmi náročný úkol, který dává pojmu udržitelnost nový význam.
„Respecting matter“
What
would it mean to uphold artisanal values in a post-industrial age?
Drawing
on historical vignettes featuring forests of timber, Mediterranean galleys and
monastery doors, we show how wood for a long time was transformed by the hands
of craftsmen, given new meaning, while retaining memories and symbolic value.
At the same time, however, wood was also closely bound up with the birth
of the state, as a key natural resource that needed to be farmed
systematically, with ever increasing yields. Exploring the tension between
symbolic matter and commodity, we suggest that finding new ways of
looking at materials is an ethically charged task, one that gives new meaning
to the notion of sustainability.
Valentina Pugliano is a Junior Research Fellow in the history of
science and medicine at Christ’s College, University of Cambridge.
Bernardo
Zacka is
a Junior Research Fellow in political theory at Christ’s College, University of
Cambridge. Bernardo was trained as an
electrical engineer and computer scientist at MIT, and went on to pursue a
doctorate in political theory at Harvard. His research interests include
contemporary normative political theory, political anthropology, organization
theory, theories of architecture and space, and 20-th century European
political thought.
podle podkladů pořadatele
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,