Rozšíření budovy Švýcarského národního filmového archivu v Penthaz
Architekti: EM2N, Mathias Müller, Daniel Niggli
Klient: Bundesamt für Bauten und Logistik BBL
Místo: Penthaz, Švýcarsko
Vedoucí projektu: Marc Holle (Associate), Bettina Baumberger, Jean-Baptiste Joye
Tým: Pascal Deschenau, Yann Dubied, Marita Gelze de Montiel, Phillippe Jorisch, Robert Kuijper, Andrea Landell, Yoshihiro Nagamine, Noémi Necker, Tanja Schmid, Michael Zürcher
Plocha: 13 254 m2
Soutěž: 2007 (1. místo)
Projekt: 2007-2012
Realizace: 2010-2012 (1. fáze), 2013-2014 (2. fáze)
Náklady: 49,5 mil. CHF
Foto: Roger Frei
Je to zvláštní, ale půvab stávající filmotéky spočívá v jejím jednoduchém a utilitárním vzhledu. Dům pro národní sbírku filmové paměti měl podobu neokázalé sestavy hal, které pečují více o svůj obsah než o jeho obal. Projekt na rozšíření to přijal jako výchozí bod a rozvíjí ho vlastním způsobem. Nové přírůstky a remodelace konstrukce překládají stávající budovy v lineárním uspořádání nově do kompozitní, ambivalentní podoby paralelních budov o různých délkách. Jen na koncích situaci vyznačují šikmé řezy.
Také v interiéru je patrný podélný princip. Tři hlavní komunikace leží nad sebou, vertikálně pronikají paralelními příčnými stěnami; díky tomu si lze uvědomit sekvenční uspořádání nosníků. Konferenční místnosti zavěšené v dvoupatrové vstupní a výstavní hale jsou spolu propojeny okny. Výhledy napříč i podélně skrze budovu ukazují perspektivní hloubku a nabízejí asociace s filmovými efekty, jako prolínačky a střih.
V Penthaz I jsou nyní veškeré veřejné a pracovní prostory, vlastní archiv je soustředěn do podzemního skladu na straně vzdálenější od ulice, což je pro bezpečnost uložených filmů, kulturně významných uměleckých děl, optimální. Penthaz II tak je svým způsobem super-bunkr.
Urbanistická dispozice byla navržena tak, aby na jedné straně reagovala na expanzivitu sousední zemědělské krajiny a na druhé straně vytvořila jasný a důrazný projev instituce Cinémathèque Suisse.
Nový plášť z rezavé oceli, industriálního a smyslového materiálu, halí celý komplex a spojuje nové a staré části. Jeho postupné zvětrávání symbolicky odkazuje na funkci archivu. Modulovaná, zhuštěná střešní krajina mírně svažitých střech je tematicky spojená s podobou hal filmových studií.
Určitě souhlasím! Sklo obecně působí velmi elegantně a když se k tomu přidá podsvícení a digitální potisk, vzniká z toho…
Podsvětlená stěna z digitálně potištěného skla působí opravdu stylově a dodává prostoru jedinečnou atmosféru. Takové inovace posouvají standardy v oblasti…
Zajímavé řešení, které ukazuje, že sklo už dávno není jen o průhlednosti. Digitální potisk v kombinaci s podsvícením působí velmi…
Okolo stejné fasády jezdím do práce, Minulé léto úplně uschla. Že by taky experiment? V každém případě teď už zase…
Tak tohle vypadá fakt dobře. Občas se vážně nestačím divit, s jakými inovacemi firmy přicházejí.