Farshid Moussavi, architektka iránského původu žijící v Londýně, postavila svou první stavbu v USA a současně své první muzeum. Šestistěnná stavba pokrytá zrcadlovou černou ocelí nabízí 3160 m2 plochy a je novým domovem pro Muzeum současného umění v Clevelandu, Ohio, (Museum of Contemporary Art Cleveland). Muzeum bylo pro veřejnost otevřeno v říjnu 2012.
Všechny fotografie © Dean Kaufman
Čtyřpatrová budova je charakteristická fazetovanými stěnami obloženými zrcadlovou černou nerezovou ocelí v diagonálních rámech. Strmý plášť budovy je nezávislý na nosných stropech. Jedna ze šesti fasád má tvar trojúhelníku jako celá parcela a jako jediná je prosklená. Návštěvníci vstoupí nejdříve do vysokého atria, kde je viditelná struktura stěn s povrchy opatřenými bleděmodrým nátěrem.
Bílé schodiště vede k různě disponovaným galeriím na jednotlivých patrech, plášť je ze strany interiéru modrý.
Strop v nejvýše položeném výstavním prostoru je temně modrý, jako symbol nebe a nekonečnosti a jako alternativa k tradičnímu pojetí galerie jako bílé uzavřené krychli.
Muzeum leží na křižovatce dvou hlavních tříd a hlavním průčelím se obrací do nového náměstí od krajinných architektů ze společnosti James Corner Field Operations. Vstupy do muzea jsou ze čtyř z jeho stran, flexibilně podle různých výstav a událostí v budově.
Protože Muzeum současného umění v Clevelandu nemá žádné sbírky, klade zvláštní důraz na programy pro veřejnost, které se budou konat uvnitř dvojnásobně vysokého víceúčelového prostoru v přízemí.
Farshid Moussavi Architecture realizovala projekt s clevelandskou kanceláří Westlake Reed Leskosky.
Dobrovolně Hodinu denně Zahradničím pro obec Voluntarily An hour a day I garden for the community 自願 每天一小時 我為社區花園 私はコミュニティの…
Pecka
Super minimalistická stavba jak zvenku tak zevnitř. Výborně využitý složitý pozemek "na křižovatce" obklíčený komunikacemi ze dvou stran. Projektanti i…
Krásná práce, je radost si to prohlížet :-).
Ta na náměstí bere pohled jen velmi mírně a velmi formalisticky. Pohled od třídy Jugoslávských partyzánů ukazuje výtvarnou bezmocnost v…