Lukostřelecká hala a boxerský klub stojí pár set metrů od sebe na pozemcích Univerzity Kogakuin v západním Tokiu. Formální rituály Kyuda (japonské lukostřelby) a agresivní povaha boxu se mohou jevit jako na hony vzdálené. Nicméně, obě vybudovaná zařízení překvapivě sdílejí řadu společných prvků.
Architekt: FT Architects; Katsuya Fukushima, Hiroko Tominaga
Místo: Tokio, Japonsko
Plocha: 198,75 m2
Realizace: 2013
Foto: Shigeo Ogawa
Zadáním univerzity bylo navrhnout nízkonákladové konstrukce z místních zdrojů dřeva a poskytnout studentům dostupné a inspirativní prostory. Shodou okolností, obě zařízení vyžadovala volný prostor bez sloupů o velikosti 7,2×10,8 m, což jsou rozměry srovnatelné se svatyní v tradičním japonském chrámu. Abychom levně dosáhli tohoto rozpětí bez sloupů, bylo nutné přijít s inovativním řešením dřevostavby. Projekt jsme zahájili zkoumáním celé řady konstrukčních forem, které by se hodily pro tyto dva sporty.
Ve spolupráci s odborníky na dřevostavby, vědci, výrobci a dodavateli, jsme odvodili dřevěné stavební systémy, které nejsou běžně spojovány s konstrukčním nebo architektonickým použitím. Pro lukostřeleckou halu byly zvoleny malé dřevěné profily, normálně vyhrazené pro výrobu nábytku, a dřevěné články, poškozené hmyzem a proto považované za vadné, byly použity v boxerském klubu.
Zachovali jsme čistotu tradiční japonské dřevěné kompozice, jednoduše složené z horizontál a vertikál, která je v Japonsku od příchodu modernismu poněkud opomíjená. Hale lukostřelby sluší jemná mřížová konstrukce z tenkých vázaných nosníků a sloupků; a v boxerském klubu byla použita odvážnější, stupňovitá konstrukce. Dřevo, historický materiál, bylo tak znovu analyzováno a transformováno do nového stavebního materiálu.
Obě stavby byly zbudovány jednoduše, low-tech montáží se šrouby a maticemi. Vzhledem k rozsahu obou prostorů a jednoduchosti jejich konstrukce, muselo být provedení pečlivé, aby vznikly prostory, které opravdu nejsou běžné.
U každé z obou staveb je hlavním tématem prostor 10,8×7,2 m a dřevěná konstrukce je pouze jeho pozadím. Silná přítomnost dřevěných konstrukcí ostře zdůrazňuje transparentnost prázdna pod sebou. Celek je dosažen pouze juxtapozicí těchto dvou kontrastních a doplňujících se kvalit.
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,