(ČTK) – Základy, pilíře a nosné oblouky historických mostů pražského Hlávkova mostu jsou v pořádku. Nutné je zbourat část u Vltavské, která je ve špatném stavu. Ukázala to odborná diagnóza, kterou 11. března 2020 novinářům představili náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) a ředitel Kloknerova ústavu ČVUT Jiří Kolísko. Praha nyní připravuje projekt rekonstrukce mostu, hotov by měl být do dvou let. První části mostu se stavěly v letech 1908 až 1910 a ty nejnovější jsou z přelomu 50. a 60. let. Most je památkově chráněn.
„Most má své části, které nejsou v úplně dobrém stavu, ale celkově si myslím, že v tak katastrofálním stavu není. Bude-li zaměřena oprava směrem k některým částem, tak si myslím, že most může dál sloužit svému účelu,“ řekl Kolísko.
Hlávkův most se skládá z několika částí, které jsou vybudovány rozdílnými technologiemi. „Nosné oblouky historických mostů, to znamená mosty přes Vltavu a ostrov Štvanice, jsou, ta nosná část, v docela dobrém stavu,“ řekl Kolísko.
V dobré kondici jsou také pilíře a základy mostu. Odborníci odebírali vzorky až do takzvaných podzákladů. Část pilířů stojí na břidlicích a v některých částech jsou dřevěné piloty ve štěrkové nivě. „Troufáme si říct, že založení mostu je funkční a v pořádku,“ řekl Kolísko.
Naopak ve velmi špatném stavu je část mostu, která ústí na Vltavskou. Tvoří ji takzvaná předpjatá konstrukce a odborníci doporučují ji zbourat a nahradit novou. Špatně na tom jsou rovněž přechodové desky mezi jednotlivými částmi soumostí, po kterých jezdí tramvaje. „Je tam řada neuralgických bodů, které je potřeba opravit,“ řekl Kolísko.
Rekonstrukci vyžaduje také výzdoba mostu, tedy například plastiky, sloupy či reliéfy obličejů na jeho plášti. V dobrém stavu nejsou ani římsy a zábradlí. Podle Kolíska budou muset být nahrazeny replikami.
Diagnostická zpráva, která byla vypracována, bude sloužit jako podklad při rekonstrukci. Podle Scheinherra již byly provedeny některé přípravné práce včetně dokončení takzvaného kolektoru, do kterého byly přeloženy veškeré inženýrské sítě. Na základě výsledků diagnostiky bude Technická správa komunikací (TSK) dělat drobné opravy a údržbu. Letos v létě pak TSK opraví zmíněné přechodové desky. „Do dvou let by mohl být kompletně připraven projekt opravy,“ řekl Scheinherr.
Hlávkův most je 13. mostem od jihu Prahy a slouží pro silniční a tramvajové dopravu. Železobetonový most byl stavěn ve dvou etapách, v rozmezí let 1909-1912, otevřen byl 6. února 1912. Rozšířen o další části byl v letech 1958 až 1962. Od svého vzniku nebyl přejmenován.
Problémy se stavem mostů má Praha dlouhodobě. Na začátku prosince 2017 spadla lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou. Při nehodě byli zraněni čtyři lidé. Praha aktuálně řeší také opravu Libeňského mostu. Ve špatném stavu je také Palackého most a Praha letos chystá opravu spodních částí Barrandovského mostu.
Doplněno Stavbaweb:
Hlávkův most je nejširším mostem v České republice a vůbec prvním
pražským betonovým mostem přes řeku Vltavu. Překlenuje dvě vltavská
ramena a ostrov Štvanici a spojuje Holešovice s Florencí. Od roku 1900
zde stál provizorní dřevěný most, který roku 1912 vystřídal most
betonový. Hlávkův most byl postavený podle projektu mostního inženýra Františka Mencla a architekta Pavla Janáka v letech 1908–12. V letech 1908 až 1910 byla postavena jeho železná část a v letech 1910 až 1911 železobetonová část.
Část mezi Těšnovem a Štvanicí budovaná jako první byla původně tvořena
ocelovou obloukovou konstrukcí. Mezi Štvanicí a Holešovicemi vznikl
tehdy první betonový obloukový most v Praze. V letech 1958–1963 proběhlo
jeho citlivé rozšíření podle návrhu Stanislava Hubičky, přičemž jižní
část byla zcela nahrazena. Část nad řekou obsahuje mezi oblouky
vylehčovací klenby se zdvojenými sloupy, které vytvářejí
charakteristickou architekturu mostu. Dvojici sousoší Práce a Humanita
na Holešovickém ústí vytvořil Jan Štursa. Reliéfy mužských a ženských
torz nad pilíři jsou dílem L. Kofránka a B. Kafky. Medailonky tvůrců
mostu vytvořili J. Mařatka a O. Guttfreund. Severní předmostí pochází z
roku 1983, opět podle návrhu S. Hubičky.
Zajímavostí Hlávkova mostu je samotné jeho jméno, respektive fakt, že nikdy nebylo změněno. Jméno nese po staviteli a filantropovi Josefu Hlávkovi.
Více na stránkách NPÚ: Hlávkův most
Technická správa komunikací v minulém roce vyrobila vizualizaci z výstavby celého soumostí v průběhu let. Najdete ji ZDE.
Virtuaal travel: Hlávkův most
Wikipedie: Hlávkův most
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.
💣🔥👍
Super článek! Sokl je fakt důležitá věc, na kterou se často zapomíná. Když to ale uděláš pořádně, má to velký…