VVP AVU A KATEDRA TEORIE A DĚJIN UMĚNÍ AVU VÁS SRDEČNĚ ZVOU NA JARNÍ CYKLUS PŘEDNÁŠEK STŘEDY NA AVU
23-3-2016, 18:00
FEDOR BLAŠČÁK /Bratislava/
SLOVÁCI
„[Slováci] sú
ľud zdravý, usilovný, vytrvalý a skromný, ale tiež vzdorovitý,
tvrdohlavý, konzervatívny, k inteligentom
nedôverčivý; postavy priemerne strednej. Húževnato visia na materčine.
(…) Slováci majú svojrázne zvyky a obyčaje. Pri všetkých významných
okolnostiach životných (krst, svadba a iné) radi spievajú.“
Malý Ottov slovník náučný, 1904, 2. diel, str. 727.
Filozof
Fedor Blaščák připomene několik slovenských postav z dějin
československé architektury a umění 2. pol. 20. století a na příkladech
jejich ikonických
děl předestře, jaké zjevné i netušené důsledky může mít vzdorovitost,
když se znenadání ocitne jako hybná síla uprostřed kulturního zápasu o
politickou emancipaci v 60. letech. Samozřejmě, že to bude o politice.
Problém deficitu kulturních tradic se začne jevit
hned jinak, když se jejich východiskem stane jazyk a ambice moderny i
(neo)avantgardy. Jinými slovy, na co by nám byla „malířská tradice“,
když máme silný konceptualismus?
# Husák, Filko, Dedeček, Kuzma, Jankovič a další.
Fedor
Blaščák (*1975) je vzděláním filozof, profesí nezávislý konzultant a
aktivista. Na Slovensku se pohybuje
mezi různými občanskými iniciativami, platformami a kampaněmi, v Čechách
se podílí na utužování kontaktů s pražským prostředím. V letech
2006–2008 filozoficky stážoval v pražském Centru teoretických studií a
na FHS UK. Je také například členem různých komisí.
Ve slovenském státním rozhlase vede autorskou diskuzní relaci Chrobák
v hlave_FM.
6-4-2016, 18:00
VENDULA HNÍDKOVÁ /Ústav dějin umění AV ČR, Praha/
SOUBOJ FOREM VE VÁLCE IDEOLOGIÍ. AVANTGARDY A SOCIALISTICKÝ REALISMUS
Studená
válka rozdělila svět na dva znepřátelené tábory. Jejich vzájemný
antagonismus mohutně přiživovala propaganda obou politických bloků, ale
odlišný
projev byl požadován i po uměleckých koncepcích a jejích tvůrcích.
V architektuře a jejích dějinách se tak často ocitá v přímé opozici
transparentnost pozdního modernismu a těžkopádnost socialistického
realismu. Přesto se za touto černobílou teorií odehrávala
méně dogmatická realita.
Vendula
Hnídková (*1978) absolvovala dějiny
umění na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a teorii
designu na UMPRUM v Praze (Ph. D.), průběžně studovala na univerzitách
ve Vídni a v Helsinkách. V roce 2013 obdržela Prémii Otto Wichterleho.
Od roku 2004 působí v Ústavu dějin umění Akademie
věd v Praze. Zaměřuje se na architekturu a design 19.–21. století
s důrazem na roli tvůrců na pozadí politických dějin, vlivu ideologií na
uměleckou tvorbu a problematizování konvenčních narativů dějin umění.
Je autorkou výstavy Národní styl. Kultura a politika
(2013, NG v Praze) a spoluautorkou stálé expozice Svět mezi Löw-Beer a
Tugendhat (2016, Vila Löw-Beer, Brno). Vydala publikace Pavel Janák.
Obrys doby (2009) a Národní styl. Kultura a politika (2013). V současné
době připravuje monografii Moskva 1937. Architektura
a propaganda v západní perspektivě, ve které zkoumá nástup
socialistického realismu v SSSR.
20-4-2016, 18:00
MAROŠ KRIVÝ /Estonian Academy of Arts, Tallinn/
URBANITA 86 A KRITIKA SÍDLIŠŤ V DOBĚ POZDNÍHO SOCIALISMU
Výstavou Urbanita 86
(1986) vrcholila kritika sídlišť, kterou se architekti v Československu
zabývali nejpozději od 70. let. Varianty této kritiky (reformní,
ironickou a cynickou) představí Maroš Krivý ve
společensko-institucionálním rámci pozdního socialismu. Zdůrazní přitom
paralely
mezi recepcí postmodernismu a znovuobnovením zájmu o socialistický
realismus, jako je například tematizace architektury jako životního
prostředí, které ovlivňuje psychiku jednotlivců. Na závěr uvede hypotézu
o kontinuitě mezi kritikou sídlišť a post-socialistickou
neoliberální urbanizací.
Maroš
Krivý (*1981) je vedoucí katedry Urban studies na Fakultě architektury
Estonské akademie umění v Tallinnu.
Titul Ph. D. obhájil na Helsinské univerzitě ve Finsku (2012). Zabývá se
historií kritiky sídlišť a pozdně-socialistickou recepcí postmodernismu
v česko-slovenské architektuře. Mezi jeho publikace patří Greyness and
Colour Desires: The Chromatic Politics of
the Panelák In Late-Socialist and Post-Socialist Czechoslovakia (Journal
of Architecture, 2015) a Postmodernism or Socialist Realism? The
Architecture of Housing Estates in Late Socialist Czechoslovakia
(Journal of the Society of Architectural Historians, 2016).
Jeho články byly publikované též v časopisech Footprint, City a
International Journal of Urban and Regional Research. V roce 2014
organizoval konferenci Socialist and Post-Socialist Urbanizations:
Architecture, Land and Property Rights (Tallinn). Podobnými
tématy se zabývá ve své vizuální práci (New Coat of Paint, Political
Economy of Landscape). Je vítězem sittcomm.award (2011).
4-5-2016, 18:00
PETER SZALAY /Ústav stavebníctva a architektúry SAV, Bratislava/
RESTAUROVAT MODERNU. DVĚ POLOHY OBNOVY MODERNÍHO ARCHITEKTONICKÉHO DĚDICTVÍ
Neologická
synagoga v Žilině je jakousi slovenskou Vilou Tugendhat a to nejen
proto, že obě díla projektovali „otcové“ světové moderní architektury.
Jejich
široce medializovaný proces obnovy ukázal naší společnosti, že je
potřeba restaurovat i moderní architekturu. Paralely obou děl se však
v samotné praxi jejich obnovy široce rozcházejí. Přednáška tak bude
zamyšlením nad polohami praxe konzervování a transformování
paměti a architektury, které stejně jako „volná“ tvorba otvírají diskuzi
o poznávání architektury, umění a současné společnosti.
Peter
Szalay (*1982), teoretik a historik architektury, absolvoval katedru
Védy o výtvarném umění na Filozofické
fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě, a doktorské studium na
Fakultě architektury Slovenské technické univerzity. Pracuje na Oddělení
architektury, Ústavu stavebnictví a architektury SAV v Bratislavě. Ve
svém výzkumu se věnuje především teorii a historii
moderní architektury ve středoevropském regionu z památkového i
sociálního a společenského hlediska. Je spoluautorem několika vědeckých
publikací jako Moderná Bratislava (2014), Moderné a/alebo totalitné v
architektúre Slovenska (2013), nebo Atlas sídlisk Bratislavy
(2012). Je korespondentem časopisu A10 a členem redakční rady časopisu
ERA 21. Je členem mezinárodní organizace na výzkum a ochranu moderní
architektury DOCOMOMO International.
AKADEMIE VÝTVARNÝCH UMĚNÍ V PRAZE
U AKADEMIE 4, AULA – 3. PATRO
POŘÁDÁ VĚDECKO-VÝZKUMNÉ PRACOVIŠTĚ AVU VE SPOLUPRÁCI S KATEDROU TEORIE A DĚJIN UMĚNÍ AVU
TECHNICKÁ PODPORA DIGILAB AVU
ON-LINE STREAM ČESKÁ TELEVIZE
více na: http://vvp.avu.cz/
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.