VVP AVU A KATEDRA TEORIE A DĚJIN UMĚNÍ AVU VÁS SRDEČNĚ ZVOU NA JARNÍ CYKLUS PŘEDNÁŠEK STŘEDY NA AVU
23-3-2016, 18:00
FEDOR BLAŠČÁK /Bratislava/
SLOVÁCI
„[Slováci] sú
ľud zdravý, usilovný, vytrvalý a skromný, ale tiež vzdorovitý,
tvrdohlavý, konzervatívny, k inteligentom
nedôverčivý; postavy priemerne strednej. Húževnato visia na materčine.
(…) Slováci majú svojrázne zvyky a obyčaje. Pri všetkých významných
okolnostiach životných (krst, svadba a iné) radi spievajú.“
Malý Ottov slovník náučný, 1904, 2. diel, str. 727.
Filozof
Fedor Blaščák připomene několik slovenských postav z dějin
československé architektury a umění 2. pol. 20. století a na příkladech
jejich ikonických
děl předestře, jaké zjevné i netušené důsledky může mít vzdorovitost,
když se znenadání ocitne jako hybná síla uprostřed kulturního zápasu o
politickou emancipaci v 60. letech. Samozřejmě, že to bude o politice.
Problém deficitu kulturních tradic se začne jevit
hned jinak, když se jejich východiskem stane jazyk a ambice moderny i
(neo)avantgardy. Jinými slovy, na co by nám byla „malířská tradice“,
když máme silný konceptualismus?
# Husák, Filko, Dedeček, Kuzma, Jankovič a další.
Fedor
Blaščák (*1975) je vzděláním filozof, profesí nezávislý konzultant a
aktivista. Na Slovensku se pohybuje
mezi různými občanskými iniciativami, platformami a kampaněmi, v Čechách
se podílí na utužování kontaktů s pražským prostředím. V letech
2006–2008 filozoficky stážoval v pražském Centru teoretických studií a
na FHS UK. Je také například členem různých komisí.
Ve slovenském státním rozhlase vede autorskou diskuzní relaci Chrobák
v hlave_FM.
6-4-2016, 18:00
VENDULA HNÍDKOVÁ /Ústav dějin umění AV ČR, Praha/
SOUBOJ FOREM VE VÁLCE IDEOLOGIÍ. AVANTGARDY A SOCIALISTICKÝ REALISMUS
Studená
válka rozdělila svět na dva znepřátelené tábory. Jejich vzájemný
antagonismus mohutně přiživovala propaganda obou politických bloků, ale
odlišný
projev byl požadován i po uměleckých koncepcích a jejích tvůrcích.
V architektuře a jejích dějinách se tak často ocitá v přímé opozici
transparentnost pozdního modernismu a těžkopádnost socialistického
realismu. Přesto se za touto černobílou teorií odehrávala
méně dogmatická realita.
Vendula
Hnídková (*1978) absolvovala dějiny
umění na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a teorii
designu na UMPRUM v Praze (Ph. D.), průběžně studovala na univerzitách
ve Vídni a v Helsinkách. V roce 2013 obdržela Prémii Otto Wichterleho.
Od roku 2004 působí v Ústavu dějin umění Akademie
věd v Praze. Zaměřuje se na architekturu a design 19.–21. století
s důrazem na roli tvůrců na pozadí politických dějin, vlivu ideologií na
uměleckou tvorbu a problematizování konvenčních narativů dějin umění.
Je autorkou výstavy Národní styl. Kultura a politika
(2013, NG v Praze) a spoluautorkou stálé expozice Svět mezi Löw-Beer a
Tugendhat (2016, Vila Löw-Beer, Brno). Vydala publikace Pavel Janák.
Obrys doby (2009) a Národní styl. Kultura a politika (2013). V současné
době připravuje monografii Moskva 1937. Architektura
a propaganda v západní perspektivě, ve které zkoumá nástup
socialistického realismu v SSSR.
20-4-2016, 18:00
MAROŠ KRIVÝ /Estonian Academy of Arts, Tallinn/
URBANITA 86 A KRITIKA SÍDLIŠŤ V DOBĚ POZDNÍHO SOCIALISMU
Výstavou Urbanita 86
(1986) vrcholila kritika sídlišť, kterou se architekti v Československu
zabývali nejpozději od 70. let. Varianty této kritiky (reformní,
ironickou a cynickou) představí Maroš Krivý ve
společensko-institucionálním rámci pozdního socialismu. Zdůrazní přitom
paralely
mezi recepcí postmodernismu a znovuobnovením zájmu o socialistický
realismus, jako je například tematizace architektury jako životního
prostředí, které ovlivňuje psychiku jednotlivců. Na závěr uvede hypotézu
o kontinuitě mezi kritikou sídlišť a post-socialistickou
neoliberální urbanizací.
Maroš
Krivý (*1981) je vedoucí katedry Urban studies na Fakultě architektury
Estonské akademie umění v Tallinnu.
Titul Ph. D. obhájil na Helsinské univerzitě ve Finsku (2012). Zabývá se
historií kritiky sídlišť a pozdně-socialistickou recepcí postmodernismu
v česko-slovenské architektuře. Mezi jeho publikace patří Greyness and
Colour Desires: The Chromatic Politics of
the Panelák In Late-Socialist and Post-Socialist Czechoslovakia (Journal
of Architecture, 2015) a Postmodernism or Socialist Realism? The
Architecture of Housing Estates in Late Socialist Czechoslovakia
(Journal of the Society of Architectural Historians, 2016).
Jeho články byly publikované též v časopisech Footprint, City a
International Journal of Urban and Regional Research. V roce 2014
organizoval konferenci Socialist and Post-Socialist Urbanizations:
Architecture, Land and Property Rights (Tallinn). Podobnými
tématy se zabývá ve své vizuální práci (New Coat of Paint, Political
Economy of Landscape). Je vítězem sittcomm.award (2011).
4-5-2016, 18:00
PETER SZALAY /Ústav stavebníctva a architektúry SAV, Bratislava/
RESTAUROVAT MODERNU. DVĚ POLOHY OBNOVY MODERNÍHO ARCHITEKTONICKÉHO DĚDICTVÍ
Neologická
synagoga v Žilině je jakousi slovenskou Vilou Tugendhat a to nejen
proto, že obě díla projektovali „otcové“ světové moderní architektury.
Jejich
široce medializovaný proces obnovy ukázal naší společnosti, že je
potřeba restaurovat i moderní architekturu. Paralely obou děl se však
v samotné praxi jejich obnovy široce rozcházejí. Přednáška tak bude
zamyšlením nad polohami praxe konzervování a transformování
paměti a architektury, které stejně jako „volná“ tvorba otvírají diskuzi
o poznávání architektury, umění a současné společnosti.
Peter
Szalay (*1982), teoretik a historik architektury, absolvoval katedru
Védy o výtvarném umění na Filozofické
fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě, a doktorské studium na
Fakultě architektury Slovenské technické univerzity. Pracuje na Oddělení
architektury, Ústavu stavebnictví a architektury SAV v Bratislavě. Ve
svém výzkumu se věnuje především teorii a historii
moderní architektury ve středoevropském regionu z památkového i
sociálního a společenského hlediska. Je spoluautorem několika vědeckých
publikací jako Moderná Bratislava (2014), Moderné a/alebo totalitné v
architektúre Slovenska (2013), nebo Atlas sídlisk Bratislavy
(2012). Je korespondentem časopisu A10 a členem redakční rady časopisu
ERA 21. Je členem mezinárodní organizace na výzkum a ochranu moderní
architektury DOCOMOMO International.
AKADEMIE VÝTVARNÝCH UMĚNÍ V PRAZE
U AKADEMIE 4, AULA – 3. PATRO
POŘÁDÁ VĚDECKO-VÝZKUMNÉ PRACOVIŠTĚ AVU VE SPOLUPRÁCI S KATEDROU TEORIE A DĚJIN UMĚNÍ AVU
TECHNICKÁ PODPORA DIGILAB AVU
ON-LINE STREAM ČESKÁ TELEVIZE
více na: http://vvp.avu.cz/
Sklo tu opravdu není jen dekorace, ale nese príbeh a propojuje prostory.
a psycholog, speciální pedagog , logoped - to asi nebude za peníze ze státního rozpočtu.
Sranda, ono to ani není poznat, jaké je to speciální sklo. Ale zase v tom muzeu je pochopitelné, že tam…
To je opravdu kouzelný dům, jaký jen lze si přát. Nutno ovšem dodat, že na to musí mít stavebník dost…
Sklo tu fakt není jen na parádu, propojuje prostory, chrání a ještě k tomu má i symbolický význam. Průhledné je…