Fotogalerie ke článku (4)
Josef Hoffmann, Prosklený barový stolek, po 1910, foto (C) Wolfgang Woessner / MAK
Josef Hoffmann, 1911, (C) MAK Archiv
Donald Judd, 1991, (C) C B. Mancia / F. Bodmer / MAK
Josef Hoffmann, Kuřácký stolek s mramorovou deskou. Část vybavení bytu Dr. Hanse Salzera, 1902 (C) Wolfgang Woessner / MAK
MAK pokračuje ve výstavní řadě v Muzeu Josefa Hoffmanna v Brtnici
Muzeum Josefa Hoffmanna, náměstí Svobody 263, Brtnice u Jihlavy
3. června — 26. října 2008
vernisáž 1. června ve 12 hodin
Otevírací doba Rodného domu Josefa Hoffmanna: úterý až neděle 10.00—17.00 hodin,
červenec—srpen: denně 10.00—17.00 hodin
„JOSEF HOFFMANN â?? DONALD JUDD: Hypotéza“ je další výstavou vídeňského MAK v Muzeu Josefa Hoffmanna v Brtnici. Díla amerického umělce Donalda Judda (1928—1994) a rakouského architekta a návrháře Josefa Hoffmanna (1870—1956) jsou na této výstavě konfrontována na výběru nábytkových kusů a kresebných návrhů. Oba umělce spojuje důsledný vývoj redukce formy v návrhu, „hra“ s objemem a plochou.
Donald Judd, narozený v roce 1928 v americkém Missouri, se pokoušel prostřednictvím svých „specific objects“ â?? skříňových souborů z oceli, dřeva, hliníku a plexiskla â?? na kterých pracoval od roku 1968, překonat omezení malířského znázornění v ploše a trojdimenzionálními objekty nově interpretovat prostor i architekturu. Ačkoliv jeho práce neberou ohled na běžná pravidla a konvence architektury, jsou architektuře zavázány. Judd, který se upsal duchu moderny, se ve svých návrzích snažil odhalit původní tvar, kostru předmětu.
Nápadné paralely lze nalézt v postojích obou umělců v praktické, formální i teoretické rovině. Radikální redukcionismus raných nábytkářských návrhů („plošný styl“, „jednoduchý nábytek“) a architektury (sanatorium Purkersdorf, palác Stoclet v Bruselu) Josefa Hoffmanna se zde setkává s přístupem Donalda Judda. Další méně známý aspekt prací Donalda Judda se objevuje v jeho architektonických návrzích, ke kterým patří také koncept pro bývalou vojenskou pevnost v Marfě v Texasu. Judd systematicky vytvářel z budovy, kterou skupoval po částech od roku 1971, jeden z největších souborů současného umění.
Také speciální pracovní postupy jsou vlastní oběma: Hoffmann a Judd se ve svých návrzích snaží o volný duktus. Přísně geometrické tvary stejně jako vědomě redukované návrhy proto charakterizují grafické dílo obou umělců. Rovněž uplatnění barvy a čistota odstínů hrají důležitou roli v uměleckém procesu.
Na teoretické rovině lze proti sobě postavit dva programové texty návrhářů, které se vyznačují podivuhodnou shodou. Text Josefa Hoffmanna „Jednoduchý nábytek. Návrhy a doprovodná slova profesora Josefa Hoffmanna“ („Einfache Möbel. Entwürfe und begleitende Worte von Professor Josef Hoffmann“), který byl publikován v uměleckém časopise Das Interieur, 1901, tedy na začátku moderny, a text Donalda Judda „Je složité najít dobrou lampu“ („It’s hard to find a good lamp“) přibližně na konci moderny z roku 1993 shodně proklamují využívání materiálu a nalézání tvaru, zasvěcené jednoduchosti. Judd, který se po celý život odvolával na modernu, ve svém textu pokračuje v Hoffmannově duchovní práci.
Myšlenku komplexní umělecké tvorby, která vztahuje umění a architekturu na všechny oblasti života, lze jasně rozpoznat v dílech Judda i Hoffmanna.
S muzeem MAK jsou oba umělci úzce spjati. Josef Hoffmann byl od roku 1899 učitelem na Uměleckoprůmyslové škole ve Vídni, která původně vznikla jako součást „c. k. Rakouského musea pro umění a průmysl“ („k. k. Österreichisches Museum für Kunst und Industrie“), zakladatelem uměleckořemeslných dílen Wiener Werkstätte (1903—1932), jejichž archiv se dnes nachází v MAK, které tak uchovává nejrozsáhlejší sbírku nábytku, objektů a návrhů Josefa Hoffmanna na světě, a až do třicátých let dvacátého století byl činný jako kurátor v MAK. Paralelně s výstavami, které MAK od roku 1987 Josefu Hoffmannovi věnuje, byl na konci roku 2007 pro účely výzkumu zpřístupněn v digitální podobě archiv Wiener Werkstätte včetně kompletního souboru Hoffmannových kreseb uložených v MAK (přes 5600 listů).
V Rodném domě Josefa Hoffmanna v Brtnici provozuje od začátku roku 2006 Moravská galerie v Brně a MAK Vídeň jako společné pracoviště Muzeum Josefa Hoffmanna. Již v roce 1992 zde připravilo muzeum MAK výstavu „Barokní Hoffmann“, která se zabývala hledáním kořenů tvorby tohoto architekta a návrháře. Po rekonstrukci domu navázal MAK na spolupráci výstavami „Josef Hoffmann. Nekončící proces“ (2005), „Josef Hoffmann â?? Carlo Scarpa. Sublimace v architektuře“ (2006) a „Josef Hoffmann â?? Adolf Loos. Ornament a tradice“ (2007). Tematicky vycházejí z tvorby a okruhu Josefa Hoffmanna a osvětlují různé aspekty v životě a díle tohoto progresivního architekta.
POŘADATELÉ VÝSTAVY
Muzeum užitého umění ve Vídni (MAK)
Moravská galerie v Brně (MG)
KURÁTOR VÝSTAVY
Rainald Franz (MAK)
GRAFICKÝ NÁVRH TISKOVIN
Maria-Anna Friedl
ZÁŠTITU NAD VÝSTAVOU PŘEVZALA
Margot Klestil-Löffler, velvyslankyně republiky Rakousko
PŘEKLAD
Jiří Střážnický
Informace o doprovodných programech k výstavě lze najit na stránkách Moravské galerie.
Zdroj: TZ Moravské galerie (text tiskové zprávy vychází z tiskových informací MAK Vídeň)
Souhlasím, že vliv Filharmonie na okolí bude menší než vliv okolí na Filharmonii. Ale pokud jde o problém dopravy a…
Tak možná proto, že potřebují změřit, za jak dlouho se napršená voda vsákne na přesně dané ploše? Přece jen jde…
Hodně jsem už o téhle maltě četl a zjišťoval, zdá se mi to jako velmi dobrá volba na stavbu domu,…
Negativní vlivy nebude mít Filharmonie na okolí, ale okolí na Filharmonii. Koncentrace dopravních provozů aut na Magistrále, železnice na tratích…
Asi i parkuje, ale nechápu, proč je zelená plocha výš a ohraničena obrubníkem, který zamezí odtoku dešťové vody ze zpevněných…