Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě
odmítá kroky zhoršující přístup k českým technickým normám.
Navzdory vyhlášení roku 2015 Rokem průmyslu a technického vzdělávání
a proklamované podpoře ze strany vlády a krajů se přístup k technickým
normám komplikuje.
Vyhláškou Ministerstva průmyslu a obchodu ČR č. 348/2014 z 19. prosince 2014, kterou se mění vyhláška č. 486/2008 Sb.,
kterou se stanoví odborné činnosti související se zabezpečením vydávání
a řádné distribuce českých technických norem a úplata za jejich
poskytování, došlo k úpravě „úplaty za poskytování norem“, a to tak, že
se doba poskytnutí přístupových práv snížila z jednoho roku na šest
měsíců, čímž se úplata zdvojnásobila. Přístupová práva k individuálnímu
čtení ČSN a dalších dokumentů stála dříve 1000 Kč/rok, nyní je to 1000
Kč/6 měsíců. K obdobné úpravě došlo také u úplaty za individuální tisk
technických norem (přístupová práva k individuálnímu tisku, dříve roční
poplatek, nyní stejná částka 6 měsíců; položka „tisk bez omezení“
nahrazena tiskem do 1000 stran včetně).
Důvodem této změny byl požadavek na zvýšení příjmů státního rozpočtu
z prodeje technických norem, který při přípravě rozpočtu pro rok 2015
vzneslo Ministerstvo financí. Tento požadavek se následně stal součástí usnesení vlády č. 437 ze dne 16. června 2014.
ČKAIT spolu s dalšími nevládními organizacemi, zejména Hospodářskou
komorou, usilovala v minulosti několik let o změnu obchodní politiky
Českého normalizačního institutu (organizace pověřená do roku 2008
tvorbou, vydáváním a zveřejňováním českých technických norem) a on-line
přistup k technickým normám. Současně Komora prosadila nové ustanovení
do stavebního zákona týkající se veřejné bezplatné přístupnosti
vybraných norem. Zákon č. 183/2006 Sb., § 196 odst. 2: „Pokud
tento zákon nebo jiný právní předpis vydaný k jeho provedení stanoví
povinnost postupovat podle technické normy (ČSN, ČSN EN), musí být tato
technická norma bezplatně veřejně přístupná.“
Významným dokumentem, který nelze opominout v souvislosti s otázkou přístupnosti českých technických norem, je Nález Ústavního soudu k obsahu vyhlášky č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb,
publikovaný ve Sbírce zákonů pod č. 241/2009 Sb. Ústavní soud rozhodl
dne 26. května 2009 o návrhu veřejného ochránce práv JUDr. Otakara
Motejla na zrušení vyhlášky č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb zamítnutím tohoto návrhu. V obsáhlém odůvodnění se zabýval nejen technickými normami, na něž odkazuje vyhláška č. 23/2008 Sb.,
ale obecně obsahem, srozumitelností, užíváním a přístupností českých
technických norem a způsobem odkazů na technické normy v právních
předpisech.
K účelu a poslání technických norem a jejich vazbě na právní předpisy se v Nálezu Ústavního soudu uvádí:
„54. Technické normy doplňují nekompletní právní požadavek. Odkazy
na technické normy mají za cíl konkretizovat požadavky obsažené
v právních normách a chránit tak veřejný zájem a bezpečnost. Účelem
splnění detailních právních nároků je především jakost výrobků, ochrana
zdraví a života lidí, bezpečnost práce a technických zařízení, požární
ochrana, tvorba a ochrana životního prostředí, ochrana majetku a dalších
zájmy. Tyto požadavky často vyplývají z mezinárodních dohod, kterými je
Česká republika vázána. V poslední době přicházejí zejména z oblasti
Evropské unie.
60. Existence technických norem a odkaz na ně v právních
předpisech jsou nezbytné pro to, aby právní předpisy České republiky
nebyly neúčelně zatěžovány množstvím detailních právních požadavků.
Právní předpis nemůže jít do podrobností (způsobů výpočtů různých hodnot
apod.) uvedených na mnoha stránkách norem. Právní předpis stanoví pouze
základní podmínky s tím, že na příslušné české technické normy
odkazuje, čímž informuje osoby způsobilé k navrhování staveb a řešení
technických podmínek požární ochrany staveb (autorizovaný inženýr
a autorizovaný technik), kde naleznou podrobné řešení dané
problematiky.“
Nález Ústavního soudu si všímá i možnosti použití odlišného postupu, než uvádí technická norma, za podmínek daných zákonem:
„61. V ustanovení § 99 zákona o požární ochraně se uvádí, že
„autorizovaný inženýr nebo technik, kterému byla udělena autorizace pro
požární bezpečnost staveb (dále jen „autorizovaná osoba“), je při
realizaci technických podmínek požární ochrany staveb stanovených
prováděcím právním předpisem vydaným podle § 24 odst. 3 oprávněn použít
postup odlišný od postupu, který stanoví česká technická norma nebo jiný
technický dokument upravující podmínky požární ochrany. Při použití
takového postupu však musí autorizovaná osoba dosáhnout alespoň stejného
výsledku, kterého by dosáhla při postupu podle prováděcího právního
předpisu vydaného podle §24 odst. 3.“.
62. Uvedené ustanovení tak bere zřetel na případy, kdy projektant
(autorizovaná osoba) vymyslí vhodnější, inovativní, popř. levnější
řešení, než jaké stanoví norma.
Ústavní soud vyjádřil souhlas se stanoviskem navrhovatele, že české
technické normy mají být veřejně bezplatně přístupné. K tomu se v Nálezu
uvádí:
63. K námitkám navrhovatele ohledně absence veřejného
a bezplatného přístupu k českým technickým normám lze uvést následující:
do technických norem je možno v pracovních dnech nahlédnout na
hasičských záchranných sborech krajů (krajských ředitelstvích, územních
odborech) či za poplatek v technických knihovnách krajských měst.
64. České technické normy je rovněž možno si zakoupit u Úřadu pro
technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, kam se mohou
občané obrátit i s žádostí o poskytnutí základní informace. České
technické normy je možno dále zakoupit v kontaktních místech Hospodářské
komory po celé republice. Od roku 2009 byla tištěná podoba technických
norem o polovinu zlevněna. Průměrná cena českých technických norem je (a
byla i před jejich zlevněním) nižší, než je průměr v Evropské unii.
65. Přístup ke všem platným technickým normám v elektronické
podobě je dále možný prostřednictvím internetu, kde je možné si tyto
normy za poplatek stáhnout (pro jednoho uživatele má služba stát 1
000 Kč na 12 měsíců, za zvýšenou cenu možnost i vytisknout).
66. Je ovšem třeba také podotknout, že technické normy nejsou
primárně určeny pro řadového spotřebitele, i když jedním z úkolů
technických norem je jeho ochrana, nýbrž především pro odborníky
profesionály. Technickými normami z oblasti požární bezpečnosti jsou
vybaveni především autorizovaní technici a inženýři, posuzující
technické podmínky požární ochrany (kteří je používají při své práci),
což představuje další možnost přístupu a nahlédnutí do nich.
Problematiku navrhování staveb mohou řešit pouze k tomu způsobilé osoby,
jak vyplývá z ustanovení § 158 zákona č. 183/2006 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu (stavební zákon). Tyto osoby musí ke své
činnosti získat autorizaci podle zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu
povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných
inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů.
Navrhování staveb (projektování) mohou vykonávat jako podnikatelské
subjekty, z čehož vyplývá, že pro vykonávání této činnosti musí
vynaložit určité náklady související s touto činností. Mezi tyto náklady
lze řadit i pořízení technických norem.
67. Je tedy možno konstatovat, že přístup k českým technickým
normám uvedeným v příloze č. 1 vyhlášky č. 23/2008 Sb. je veřejný
a bezplatný. Zásada veřejného a bezplatného přístupu k českým technickým
normám uvedeným ve vyhlášce č. 23/2008 Sb. není porušena, neboť
podmínka veřejného a bezplatného přístupu technických norem občanovi je
zajištěna u státních institucí, tj. hasičských záchranných sborů krajů.
K porušení základního principu demokratického státu, tj. rovnosti před
zákonem (čl. 1 Ústavy, čl. 1 Listiny) tedy v důsledku existence odkazů
na technické normy obsažených v předmětné vyhlášce nedochází.
Za výše popsaných podmínek považoval Ústavní soud požadavek na
veřejný a bezplatný přístup k českým technickým normám za splněný. Tyto
podmínky by se tedy neměly bez vážného důvodu měnit. Vážným důvodem není
požadavek Ministerstva financí na zvýšení příjmů státního rozpočtu
z prodeje technických norem.
Oblastní kanceláře České komory autorizovaných inženýrů a techniků
činných ve výstavbě provedly průzkum přístupnosti technických norem (ve
smyslu Nálezu ústavního soudu) na hasičských záchranných sborech krajů,
v technických knihovnách krajských měst, případně na dalších místech
v rámci kraje. Současně zjišťovaly dostupnost norem pro orgány veřejné
správy (zejména stavební úřady) a odborné stavební školy.
Z průzkumu vyplynulo, že většina (ale nikoliv všechny) hasičských
záchranných sborů krajů má sjednaný přístup a umožňuje veřejnosti
přístup ke čtení technických norem, na které odkazuje vyhláška
o technických podmínkách požární ochrany staveb. V technických
knihovnách krajských měst rovněž existují různé formy přístupu
k technickým normám: on-line čtení norem, prezenční studium tištěných
norem, případně zapůjčení tištěných norem za malý poplatek. Za tristní
lze považovat situaci na stavebních úřadech, dotčených orgánech (povinná
vyjádření a stanoviska ve stavebních správních řízeních) a dalších
orgánech veřejné správy, kde lze přístupnost norem kvalifikovaně
odhadnout na 50 %. Přístupnost technických norem je zajištěna na
stavebních fakultách vysokých škol, na středních odborných školách
stavebních na úrovni cca 60–70 %.
Lze odůvodněně očekávat, že zvýšení poplatků za přístup k technickým
normám bude mít za následek pokles v počtu přístupů: podnikatelské
subjekty i orgány veřejné správy ponechají ve svých rozpočtech na
přístup k normám finanční částky ve stejné výši a sníží počet přístupů.
Členové ČKAIT, autorizovaní inženýři a technici, se aktivně podílejí
na vypracování, schvalování a zavádění českých technických norem, či na
přejímání evropských nebo mezinárodních norem do soustavy českých
technických norem zejména v rámci technických normalizačních komisí.
Tato jejich činnost je buď formálně finančně podporována Komorou
a dalšími nevládními organizacemi ve stavebnictví a podnikatelskými
subjekty, ale převážně je vykonávána bezplatně. Tito odborníci
vykonávají uvedenou činnost ve prospěch ostatních pracovníků profese.
Také z tohoto důvodu je zdražování výsledků jejich práce nemorální.
Proti návrhu vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 486/2008 Sb.,
ostře argumentovaly nevládní organizace: mj. Hospodářská komora ČR,
Svaz podnikatelů ve stavebnictví ČR, Asociace malých podniků
a živnostníků ČR. Hospodářská komora ve svém stanovisku uvádí, že na
prodej technických norem není možné nahlížet jako na prodej komodity
vlastněné státem a jako na prostý zdroj příjmů státního rozpočtu.
Podnikatelská a odborná veřejnost do vzniku norem vkládá také svůj čas,
znalosti a peníze. Z tohoto pohledu normy nejsou majetkem státu. Dále
upozorňuje, že ve svých důsledcích jsou navrhovaná opatření v rozporu
s dokumentem EU, s nímž se Česká republika ztotožnila – „Strategickou
vizí pro evropské normy – další pokroky v posílení a urychlení
udržitelného růstu evropského hospodářství do roku 2020“ ze dne 1. června 2011. Navržená opatření jsou také v rozporu s nařízení EP a Rady (EU) č. 1025/2012 z 25. 10. 2012 o evropské normalizaci.
ČKAIT závěrem vyslovuje názor, že
● Technické normy by neměly být předmětem komerčního podnikání.
●
Snadný, pokud možno zcela bezplatný, přístup k normám by měly mít
orgány veřejné správy a odborné školy v závislosti na své působnosti
a specializaci.
● Pokud má ÚNMZ zvyšovat příjmy, pak je třeba, aby
Úřad hledal jiné formy nabídky svých služeb; např. uvažoval
o poskytování úplného znění technických norem (tj. včetně zapracování
přijatých změn do textu normy), o vydávání komentovaného znění často
používaných technických norem nebo jejich skupin formou publikací,
o pořádání odborných seminářů k obsahu jednotlivých technických norem
s využitím znalostí a zkušeností členů technických normalizačních komisí
atd.
ČKAIT poskytuje a chce nadále poskytovat plnou součinnost při tvorbě,
přejímání a uplatňování českých technických norem ve stavební praxi.
Pro nejbližší období lze za nejdůležitější považovat – z pohledu
stavebnictví – zejména skupiny technických norem týkající se
● posuzování mechanické bezpečnosti a stability stávajících staveb,
● navrhování budov s téměř nulovou spotřebou energie,
● trvalé udržitelnosti při navrhování, provádění a provozování staveb
● navrhování staveb metodikou BIM (Building Information Modelling) a převzetí příslušných ISO norem do soustavy ČSN.
tisková zpráva ČKAIT
Doplněno Stavbaweb:
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.