(ČTK) – Karlovarské horní nádraží se začne po letech odkladů přestavovat. Umožnil to převod budovy z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), která už připravuje tendr na zhotovitele nové nádražní haly. Její stavba by měla začít v únoru 2015 a dokončena má být v listopadu 2015, řekl ČTK mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Autorem projektu nového Horního nádraží je architekt Petr Franta (doplněno Stavbaweb).
Horní nádraží je poslední roky ostudou města. O to víc, že je vstupní branou do lázeňského města. Budova nádraží byla postavena po druhé světové válce jako dočasná náhrada vybombardovaného nádraží.
„V nedávné době sice byla zrekonstruována část provozních prostor v budově takzvané staré pošty, zejména tedy dopravní kancelář a prostory Oblastního ředitelství Ústí nad Labem. Zbývající část budovy je však v havarijním stavu a současné standardy vybavení pro odbavení cestujících nesplňuje. Současné provozní uspořádání a vybavení pro cestující je minimalizováno na nejnutnější služby,“ uvedl Ptačinský.
„K převodu karlovarského nádraží došlo na základě kupní smlouvy mezi Českými dráhami a SŽDC, která byla uzavřena dne 1. září. K vlastnímu fyzickému předání nemovitosti došlo 9. října. Cena budovy byla stanovena na 4,1 miliónu korun,“ dodal Ptačinský.
V rámci připravované stavby bude postupně zdemolována stávající výpravní budova a na jejím místě bude postavena novostavba vycházející z návrhu architekta Petra Franty. Zároveň tam bude zázemí pro řízení dopravy a správu nádraží.
Navrhovaná budova bude překonávat svažitý terén, a má tak jedno nadzemní a jedno podzemní podlaží. Centrálním prvkem bude hala s prosklenou střechou, která přechází přes obě podlaží a symetricky budovu rozděluje.
Na stavbu nádražní haly čeká i město Karlovy Vary, které připravuje propojení lokality novou lávkou na Růžový vrch.
V minulosti se vyskytly i snahy o zapsání budovy mezi kulturní památky. Nakonec se tak nestalo. Historicky a architektonicky cenná je ale litinová konstrukce zastřešení nástupišť. Podle primátorova náměstka Jiřího Klsáka (KOA) se zastřešení nepřesune před nádraží, jak se původně zamýšlelo, ale jeho část se posune a část skončí v muzeu.
Po dokončení stavby nové výpravní budovy chystá SŽDC modernizaci zbývající části železniční stanice s vybudováním nového podchodu a rekonstrukcí celého kolejiště včetně 1. a 2. nástupiště. Tyto práce by měly být na řadě v letech 2016 až 2017.
Doplněno Stavbaweb:
Nádraží měla původně opravit podle záměru z roku 2004 italská firma Grandi Stazioni. Od projektu ale v roce 2010 odstoupila, když se ukázalo, že stav karlovarského nádraží je tak špatný, že jeho oprava prakticky už není možná a je v podstatě nutné postavit budovu znovu. Projektu se pak ujaly ČD. Navržená dvoupodlažní budova tvarem připomíná ledvinu a zahrnuje i prosklenou dvoranu. V horním patře se vstupem na nástupiště je navrženo ČD centrum. Budova by také měla nabídnout prostory pro komerční služby.
Autorem projektu nového Horního nádraží je architekt Petr Franta.
Více informací o projektu najdete na stránkách autorů zde.
Související články:
- Rekonstrukce karlovarského nádraží čeká na posudek památkářů 15.2.2013
- Karlovy Vary použijí historické krytí peronu z nádraží na zastávky MHD 1.10.2012
- ČD už mají stavební povolení na opravu Horního nádraží v Karlových Varech 20.4.2012
- Horní nádraží v Karlových Varech bude mít po letech odkladů novou budovu 13.10.2010
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,