Plán postavit kostel začal v Sazovicích na Zlínsku vznikat
ještě před druhou světovou válkou. V roce 1935 byla založena Jednota sv.
Václava, která měla vybudování kostela za svůj cíl. Další historický vývoj a
politická situace v naší zemi však nedovolily tento záměr realizovat. Teprve po
roce 1989 se občané Sazovic k myšlence opět vrátili. Jejich úsilí bylo završeno
13. května 2017, kdy byl nový kostel financovaný z darů rodin, firem, farností
i jednotlivců vysvěcen.
Pozemek pro stavbu byl vybrán v místě rozšíření ulicové
návsi, kde se stýkají cesty dvou směrů. Válcová stavba zaceluje prázdné místo v
jádru obce, oblými tvary pomáhá vystavět most mezi kompaktní řadovou zástavbou
podél hlavní silnice a rozvolněným prstencem domů na severní straně. Z
historických map je patrné, že vybraná poloha kostela může být vnímána i jako
pomyslné srdce staré zástavby. Díky svažujícímu se terénu vyrůstá hmota kostela
z dynamického okolí. Pultová střecha se zvedá souběžně s terénem a kostel v
nejvyšším místě vrcholí křížem. Kostel uzavírá některé důležité pohledové osy a
i při použití minima estetických prostředků se tak stává silnou sakrální
dominantou místa.
Tvarování kostela začalo základní hmotou válce, která je pro
dané místo ideální. Je geometrickým vyjádřením těžiště vesnice, bodem mezi
čárkami okolních stavení, znamením vlastní výjimečnosti, posvátnosti. Chytání
správné velikosti a tím i měřítka k okolní zástavbě bylo dáno jednak stavebním programem,
ale ukotvilo se přesně srovnáním se svatováclavskou kaplí. Další tvarování
vychází z předpokladu, že můžu tvarovat hmotu něčím duchovním, že se k ní mohu
stavět a mohu ji vnímat jako něco nehmotného, co může ovlivnit síla myšlenky.
Takový odkaz k Duchu svatému. Stejně jako já se cítím jako nástroj Ducha
svatého, tak zdi kostela ho mohou nějak vyjadřovat. Chovám se k nim tedy jako k
papíru, ale s jakousi vnitřní kázní kreativity používám minimální prostředky.
Návštěvník tloušťku stěn neuvidí – půlmetrové zdi se zužují do několika
centimetrů a sbíhají se do jednoho bodu – jako papír. Nařezávám svisle válec a
odchlipuji tyto zdi od sebe, tím dovnitř proniká boční měkké světlo a klouže po
elegantních křivkách. Průniky světla do stavby jsou dvojí – zeď se ohýbá směrem
ven, nebo dovnitř – což může být chápáno jako odraz mužského a ženského
principu.
Interiér je jednoduchý a čistý, aby návštěvníkům kostela
přinesl pocit ztišení a klidu. Je zde prostor bez vizuálního smogu – tedy
soustředěný, usebraný a čistý. Klidu i intimitě prostoru napomáhá světlo, které
prostory osvětluje přes zářezy ve stěnách, zároveň ale z kostela není vidět na
okolní svět. Z denního a přirozeného světla se zde stává světlo, které může
nejen osvětlovat, ale také vnitřně osvěcovat. Jako hluboké poznání
zprostředkované světlem.
Autorská zpráva
Autor: Atelier Štěpán – Marek Jan Štěpán; spolupráce
František Brychta, Jan Vodička, Vanda Štěpánová, Hana Myšková, Jan Martínek,
Tomáš Jurák
Figurální kresby: Vladimír Kokolia
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,