Muzeum je jedním z největších kulturních projektů v Polsku v posledních letech.
Adresa: Mordechaja Anielewicza 2, Varšava, Polsko
Architekti: Lahdelma & Mahlamäki, Kuryłowicz & Associates
Vedoucí architekti: Riitta Id, Maritta Kukkonen
Spolupráce: Jukka Savolainen, Mirja Sillanpää, Miguel Freitas Silva, Markus Wikar
Polští spolupracující architekti: Stefan Kuryłowicz, Ewa Kuryłowicz, Paweł Grodzicki, Marcin Ferenc, Tomasz KopecÌ?, Michal Gratkowski
Plocha: 18 300 m2
Realizace: 2013
Foto: Pawel Paniczko, Photoroom.pl
Mezinárodní architektonická soutěž na Muzeum historie polských Židů se konala na jaře 2005. První diskuse o plánu na vybudování muzea se začaly vést už o desetiletí dříve. Během těch let se jasně ukázala potřeba takto specializovaného muzea, protože se zvýšil veřejný zájem o židovskou historii a kulturu. Do finále postoupilo jedenáct návrhů, včetně třeba těch od Daniela Libeskinda, Kengo Kumy, Zvi Heckera, Petera Eisenmana či Davida Chipperfielda.
V létě 2005 byly zveřejněny výsledky a zvítězil návrh „Yum Suf“, „Rákosové moře“ od Lahdelma & Mahlamäki Architects. Proces navrhování budovy pokračoval až do července 2008, kdy byla konečná projektová dokumentace hotova. Stavba byla zahájena v červenci 2009, v dubnu 2013 bylo muzeum otevřeno s částečným provozem, otevření všech expozic se plánuje na začátek roku 2014. Muzeum bude sloužit jako multifunkční centrum pro výstavy a výzkum židovského dědictví, vzdělání a kultury.
Hlavní stálá výstava bude pod hlavním sálem ve velkém výstavním prostoru o rozloze 5000 m2. Speciální vestavěná prostředí představí různé aspekty historie polských Židů. Hlavním úkolem této expozice je představit různé fáze a formy židovské kultury od raného středověku do současnosti – holocaust je pouze jedním z významných témat výstavy.
Varšava je pro Židy jedním z nejdůležitějších měst, před druhou světovou válkou tu žilo půl milionu židovských obyvatel. Nové muzeum se nachází v parku Willyho Brandta, jeden kilometr od historického centra Varšavy, které bylo po válce přestavěno. Historie parku je tragická, protože zde bylo za války centrum židovského ghetta a odtud odjížděly transporty.
V těsné blízkosti nového muzea je památník povstání v židovském ghettu. Památník byl v architektuře muzea důležitým prvkem. Proporce náměstí-plazy mezi památníkem a muzeem byly důkladně uvažovány.
Tvar budovy muzea je čtvercový na obdélníkovém pozemku. Fasády jsou pokryty sklem a měděnými panely.
Název soutěžního návrhu symbolicky odkazuje k architektuře hlavního sálu. Inspirací pro prostor byly legendy Starého zákona, ale zároveň forma haly odkazuje na univerzální a abstraktní přírodní fenomény. Hlavní sál je nejdůležitějším prvkem v architektuře budovy; čistý a tichý prostor, kde se muzeum návštěvníkům představuje.
Určitě souhlasím! Sklo obecně působí velmi elegantně a když se k tomu přidá podsvícení a digitální potisk, vzniká z toho…
Podsvětlená stěna z digitálně potištěného skla působí opravdu stylově a dodává prostoru jedinečnou atmosféru. Takové inovace posouvají standardy v oblasti…
Zajímavé řešení, které ukazuje, že sklo už dávno není jen o průhlednosti. Digitální potisk v kombinaci s podsvícením působí velmi…
Okolo stejné fasády jezdím do práce, Minulé léto úplně uschla. Že by taky experiment? V každém případě teď už zase…
Tak tohle vypadá fakt dobře. Občas se vážně nestačím divit, s jakými inovacemi firmy přicházejí.