Zítra v 15 hodin bude slavnostně otevřena nová expozice Pavilon skla Klatovy. Nachází se v renovované budově v zahradě Vlastivědného muzea.
Pavilón skla Klatovy
Investor: Město Klatovy
Autoři: atelier25 – Martin Kožnar, Jiří Bíza
Grafika: DESIGNJESVOBODA
Vizualizace: Noro Gáfrik
Návrh zahrady: a05, Martina Forejtová
Kurátorka: Jitka Lněníčková
Vyzvaná soutěž: 1. místo
Autorská zpráva (soutěžní návrh): PASK – Pavilon skla Klatovy koncipujeme jako malou, současnou galerii. Nabízí důstojný příbytek pro historické sklo i soudobé výstavy, vernisáže, přednášky.
Tvar prostoru stávající stavby je největší hodnotu budoucího pavilonu. Prostor jsme očistili od příček, od venkovní terasy. Měníme dosavadní symetrickou orientaci stavby.
Návštěvníci budoucího pavilonu vchází do prostoru „klidu a světla“, který nenudí. Prostor směruje ke světlu – průhledu do exteriéru, kterým expozice vrcholí. Tam expozici otevíráme velkým oknem do zahrady.
Vnitřní prostor pro zamýšlený program necháváme celistvý. Vzhledem ke své velikosti by dělením expozic ztratil ze svých kvalit. Sousedství historického a současného skla společně vytváří jedinečnou atmosféru pavilonu. Stálou expozici historického skla umísťujeme do vitrín podél stěn a do okna k zahradě. To nabízí různé světelné režimy pro vystavení exponátů. Tvarování vitrín vychází z geometrie domu a dotváří podobu interiéru.
Krátkodobé výstavy osazujeme do volného prostoru mezi vitríny, což umožňuje volbu pestré škály měřítek od drobných děl v mobilních vitrínách po monumentální výstavy. Objekty ze skla si tak lze prohlédnout ze všech stran v měnícím se světle.
Sezení a recepce jsou umístěny v rámci výstavní plochy. Vedle recepce počítáme s možností umístit doplňkové výstavy (možnost rozšíření krátkodobé výstavy – obrazy a fotky na stěně). Důležitou roli v interiéru hraje světlo. Interiér pavilonu propojujeme se zahradou velkým oknem na konci pavilonu. Střešním světlíkem vniká do interiéru rozptýlené světlo, pro výstavy ideální. Bílá barva materiálů, použitých v prostoru, podtrhuje kvality exponátů.
Z exteriéru pavilon koncipujeme jako čistý bílý objekt v zahradě (hladká leštěná omítka, velkorysé otvory). Původní terasu nahrazujeme zahradou. Rušíme řádovou kompozici otvorů, stěny scelujeme, niky zazdíváme. Snímáme plastiku od Jana Rybáka nad vstupem (lze použít na jiném, vhodnějším místě). Navrhujeme úpravu celé zahrady, předpokládáme pořádání venkovních expozic, vernisáží a akcí. Hospodářský dvůr muzea navrhujeme ze zatravňovacích dlaždic.
Depozitář v suterénu zpřístupňujeme bočním vstupem a propojujeme s galerií otvorem v podlaze.
Že by tato stavba nějak respektoval okolí, velmi pochybuju. P.Engel se jistě obrací v hrobě. Vím, že je to dobrý…
Tak už nám zase UNESCO vyhrožuje a "ochránci" památek jásají, "Zachráníme" památku tím, že ji celou předěláme a její autenticita…
Hlavně že jsme "světoví". Na Smíchově máme City, Na Knížecí office - jsme ještě vůbec v Čechách? Je mi z…
Všude tam budou jen samí krásní mladí lidé; komu je nad 45, má nadváhu nebo třeba pleš, bude vstup přísně…
Dobry den, mohu dostat kontakt na autora/architekta rekonstrukce? Dekuji,