Jan Amos Komenský: Takový je příští věk, jak jsou
vychováváni příští jeho občané.
Úkolem školky je nabídnout dětem kvalitní využití stráveného
času ve společenství vrstevníků a výchova další generace odpovědných občanů
světa. Děti se ve školce poprvé samostatně setkávají ve větším splečenství
dětí. Tyto nové vztahy a zážitky se odehrávají v prostoru a ten se tak stává
nedílnou součástí výchovy a formuje budoucí život dítěte.
Kvalita prostoru a systém jeho uspořádání, ve kterém se dítě
pohybuje, je přímo ovlivňuje, stává se součástí života dítěte, otiskuje se.
Nelze však opomenout element pedagogický, bez kterého by byla budova pouhou
prázdnou skořápkou. Vždyť právě rodič a učitel zásadním způsobem přispívají k
rozvoji osobnosti každého dítěte a tím k formování silné generace! Snažíme se
pracovat s architektruou, která vytváří podněty pro děti i personál tak, aby
právě Komenského principy, kde jinde než ve Fulneku, byly ve školce zhmotněny a
místo soch a pamětních listů mohlo město ukázat, že si váží jeho odkazu tím
nejlepším způsobem: skvěle fungující mateřskou školkou. Místem, kde se děti
respektují, kde se objevují svět hrou…místem setkání dětí s učiteli – dědici Komenského
odkazu.
Námi navrhovaná školka se snaží pracovat s Komenského
přístupem k práci s dětmi a proměnit jej v praxi. Místo pomníků, soch a
pamětních desek nabízíme městu Fulnek strukturu – otevřený princip rozmanitého
fungování školky. Vnímáme odkaz Komenského v prostředí Fulneku jako obrovský
potenciál města, se kterým lze pracovat i ve smyslu propagace Komenského
odkazu. Tím spíš v kontextu spojení s Komenského muzeem nebo blízkým klášterem,
který by měl na Komenského učení rovněž navazovat, propagovat je, rozvíjet a
mezioborově implementovat. Máme vizi města Fulnek – lídra ve vzdělávání dětí,
čerpajícího z odkazu Komenského, ale i Fröbla nebo Montessori. Díky tomu stačí
krůček k propojení školky s nově využívaným rekonstruovaným klášterem jako
vzdělávacího inkubátoru nové generace učitelů. Podobně je vhodné pracovat i se
základní školou nebo s místním dětským domovem. Město může nabídnout své téma,
ve kterém se odlišuje od ostatních měst. Ve Fulneku se téma jednoznačně nabízí.
Po vzoru Komenského pracujeme s prostorem formou, která –
jak sám píše – prospívá duši i tělu. Nabízíme prostor pro proměnlivou výuku ve čtyřech
okruzích:
PRAVDĚ (VĚDĚNÍ)
KRÁSE (UMĚNÍ)
ZDRAVÍ (POHYB)
UMU (MANUÁLNÍ ZRUČNOST)
Na místo tradičních tříd nabízíme model „rotace“ dětí v různorodých
prostorách. Dítě je každý den (nebo v jiném časovém období) v odlišném
prostředí, které stimuluje různé stránky jeho osobnosti. Každá hlavní část má
pak své specifické elementy. Jak jsme se dozvěděli od pedagogických pracovníků,
proměnlivost je pro děti důležitá. Vytváříme proměnlivost jak v tématech, které
se v prostoru řeší, tak v pojetí prostorů. Důležitým faktorem je pak invence
samotného učitele, kterému umožňujeme dostatečně rozvíjet témata a přicházet
stále s novými podněty.
Širší vztahy
Architektonické řešení vychází z kontextuálního napojení na blízký klášter,
centrum města a lokální centrum u Kulturního domu. Tato propojení vnímáme jako
důležitá pro logické fungování prostoru i celého města. S lokalitou pracujeme
ve smyslu širokého panoramatu kláštera a školky jako protipólu zámku. Právě
vzhledem k zhodnocení kontextu a panoramatu jsme se snažili navázat a opticky
propojit školku s areálem kláštera. Propojení jsme řešili jednak pokračováním a
navázáním zdi jako vodítka a také v půdorysné stopě nově navrženého objektu.
Pracujeme s estetikou zdi a plotu. Pevný element třídy a průhledný element –
dřevěný plot vymezující dětskou zahradu. Pracujeme s loukou přecházející
plynule ve střechy školky a tím potíráme hmotu budovy. Vytváříme prostory
zahrádek pro děti na motivy pokračovatele Komenského, Fridricha Fröbla a jeho Kindergarten.
Vesnička v zahradě za plotem
Přízemní budovu školky usazujeme na jihovýchodní roh pozemku, vstup je situován
na propojovací cestu mezi „návsí“ a řekou. Samotná budova plynule navazuje na terén
zahrady a schovává se za zdi a ploty, které vycházejí z výše popsané úvahy o
širších vztazích v území. V těchto prvcích (zeď a plot) je budova integrována.
Z pohledu od kláštera se budova fragmentuje do menších budov, čímž navazuje
měřítkem na okolní zástavbu.
Každá třída představuje jeden aspekt světa a nabízí tak čistě tématické
prostředí. Třída je pak definována v interiéru volnou otevřenou částí – jakýmsi
náměstíčkem (společné aktivity dětí) a částí polouzavřenou – domečky poznání (nábytkovou,
skříňovou) která má dětské měřítko, schovává nástroje objevování, integruje
pedagogické pomůcky a samotným řešením podněcuje samostatné aktivity dětí a
jejich vlastní iniciativu. V této části je také množství úložných prostor a pomocí
jejich uzpůsobení řešeny možnosti aktivit, které dále člení jednotlivá témata :
pravdu, krásu, zdraví a um na podtémata, jednotlivé praktické elementy. Ke
každé třídě pak přísluší venkovní dvorek se zpevněnou podlahou (dřevěná paluba,
pochozí rošt). Dvorek slouží i pro pohyb dětí v papučích. Mezi třídou a dvorkem
je vždy kryté zápraží a na dvorku pergola či kolna. Jednotlivé třídy obklopují
společný dvůr a velký společný prostor sloužící k setkávání.
Severní stěna objektu slouží k zásobování a služebnímu vstupu. Nachází se zde
blok s technickým zázemím, sklady, kuchyní, WC, denní místnost pro personál,
učitelky a pracovna ředitelky. Místnosti jsou prosvětleny dvorkem.
Zahrada – sad
Zahrada je přirozenou součástí školky, volně překrývá její hmotu a vlévá se do
dvorků. Funkčně je napojena uličkou z vnitřního dvora a schodištěm a rampou ze
vstupního předprostoru – dvorku, obě v pohledových osách ke klášteru a brance.
V prostoru zahrady předpokládáme zbourání stávajícího objektu. Zahrada je
pojednána jako oplocený sad. Mezi užitkovými i okrasnými stromy nechybí záhony
s pergolou a kryté pódium s výhledem na školku i klášter. V zahradě navrhujeme
altán, ptačí budky, místo na opékání, dětské prvky jako pískoviště, prolézačky,
zvonkohru nebo trampolíny, nechybí ani voliéry a přístřešky pro zvířata (s
možností výběhu nebo volného pohybu po zahradě).
Autorská zpráva
Architektonická
soutěž na mateřskou školu ve Fulneku
Vyhlašovatel: Město Fulnek
Porota a odborní znalci: Ing. arch. Ludvík Grym, nezávislý porotce; Ing.
arch. Milena Vitoulová, nezávislý porotce; Ing. arch. Kamil Zezula, nezávislý
porotce; Jana Mocová, starostka, závislý porotce; Mgr. Milena Milionová,
zastupitelka, závislý porotce; Náhradníci poroty: Ing. arch. Tomáš Bindr,
nezávislý porotce, Ing. et Ing. Petr Skácel, vedoucí SŘIaŽP, závislý porotce;
Přizvaní odborní znalci: Bc. Radim Kravčenko, zástupce Státní památkové péče;
Mgr. Michal Zezula, Národní památkový ústav; Josef Pavlíček, radní, místní
patriot
Soutěž proběhla v roce 2014, výsledky byly zveřejněny
12. 9. 2014.
První místo získal projekt ateliéru City Upgrade s. r. o. – Ing. arch. Ivo Pavlík, Dukovany; Ing. arch.
Lucie Chytilová, Havířov; Ing. arch. Vratislav Ansorge, Červený Kostelec;
Martin Málek; MgA. Jiří Polák
Hodnocení poroty: Návrh
se nejlépe zhostil daného úkolu zhodnotit území, a to i v širším kontextu.
Pracuje promyšleně nejen s nástupy a průhledy, ale zároveň s konfigurací terénu
a možností vizuálního či fyzického propojení zahrady školky se zahradou
Kapucínského kláštera. Řešení objemu stavby se střešními zahradami citlivě
reaguje na charakter místa. Dispoziční řešení umožňuje existenci samostatných
kmenových tříd. Porota rovněž ocenila, že se návrh podrobně a tvůrčím způsobem
zabývá návrhem interiéru.
Druhé místo v této soutěži získal tým autorů – Ing.
arch. Simona Ledvinková; Ing. arch. Pavel Buryška; Ing. arch. Zdeňka Havlová;
Ing. Ondřej Fous; Ing. arch. Barbora Mikitová. Třetí místo obsadila Ing. Marie
Hlavatá.
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,