Ministerstvo kultury bude znovu řešit stavbu na nádraží Žižkov

(ČTK) – Ministerstvo kultury se bude znovu zabývat tím, zda podoba plánovaného administrativního a nákupního centra v areálu Nákladového nádraží Žižkov není v rozporu se zájmy památkové péče. Rozhodl o tom ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL) v přezkumném řízení. Památkovému odboru ministerstva věc vrátil k novému projednání a Národní památkový ústav by měl vypracovat podrobnější rozbor toho, jaký vliv by měl projekt na horizont Pražské památkové rezervace.

ČTK to řekla mluvčí ministerstva Simona Cigánková. Skupina Discovery Group získala v roce 2013 povolení magistrátních památkářů a má již i územní rozhodnutí. Budova by měla vyrůst v blízkosti nákladového nádraží, které je zejména díky občanským aktivitám kulturní památkou.

Zástupci majitele, developera a radnice před více než rokem podepsali memorandum, v němž se dohodli na budoucím kulturním využití tohoto objektu. Přestavba rozlehlé budovy na kulturní centrum by údajně vyšla na zhruba dvě miliardy korun. V jejím okolí má být mohutná výstavba. Proti projektu administrativní budovy dlouhodobě na radnici Prahy 3 protestuje opoziční Strana zelených.

Proti stanovisku pražských památkářů, kteří budovu povolili, bylo podáno odvolání k památkářům ministerským. Ti stanovisko magistrátu potvrdili. Po odvolacím řízení může nastat řízení přezkumné, v němž rozhoduje ministr. Herman závazné stanovisko ministerstva zrušil a případ mu vrátil. Požaduje nový rozbor od NPÚ, aby „získal relevantní podklad, který umožní ministerstvu učinit kvalifikovaný závěr, zda projekt je, či není v souladu se zájmy památkové péče“, říká mluvčí. Ministerstvo pak vydá nové závazné stanovisko, které opět následně může a nemusí ministr přezkoumat.

Podle radnice a dalších odpůrců z řad občanských sdružení je projekt naddimenzovaný a umístění vedle chráněného nádraží nevhodné. Místostarosta Prahy 3 Matěj Stropnický (koalice Žižkov nejen sobě) tvrdí, že obrovská stavba zahltí už teď přetíženou oblast další dopravou. Radnice Prahy 3 už před časem podala kvůli vydanému územnímu rozhodnutí žalobu na magistrát.

Stropnický považuje za nepřijatelné, aby starostka Vladislava Hujová (TOP 09) žalobu stáhla, jak o tom sama mluví. Rozhodnutí ministra podle něj otevírá cestu, jak zrušit souhlas pražských památkářů s výstavbou a odebrat investorovi územní rozhodnutí. Pokud ministerstvo závazné stanovisko pražských památkářů zruší, stavební úřad hlavního města Prahy obnoví územní řízení o celé stavbě.

Doplněno Stavbaweb:
V severozápadní části žižkovského nákladového nádraží by měla začít vyrůstat nová čtvrť s názvem Nový Žižkov. Na sedmi hektarech zde britská developerská společnost Discovery group chce postavit čtyři administrativní budovy a obchodní pasáž s bazénem a fitnesscentry, hotel s kapacitou téměř 300 lůžek a dva rezidenční bytové domy se dvěma sty padesáti byty a podzemními garážemi a dalšími parkovacími plochami. Nákupní centrum by podobou mělo víc připomínat ulici s obchody zastřešenou prosklenou střechou.
Architektonický a urbanistický koncept vychází z původního ideového záměru architekta Jana Sedláka, který dále rozpracovala londýnská firma Bogle Architects.

INVESTOR: Discovery Group a Gainger Trust
ARCHITEKT: Hamilton Architects / Bogle Architects / CDI
INVESTICE: 300 mil. EUR
CELKOVÁ PLOCHA ZASAŽENÉHO ÚZEMÍ: 75 385 m2
PLOCHA K PRONÁJMU (1. FÁZE):
obchody: 36 860 m2
kanceláře: 54 000 m2
POČET BYTOVÝCH JEDNOTEK: 250
POČET PARKOVACÍCH MÍST: 2 119 (z toho 1 079 pro obchodní centrum)
(Zdroj: Discovery Group, informační systém EIA)

Podrobné informace o celé kauze najdete na stránkách sdružení NE! monstrmarketu,
základní informace o projektu a vizualizace najdete na stránkách developera Discovery group.

Související články pro projekt Nákladové nádraží Žižkov najdete ZDE.



Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    Takže místo, aby se zbouraly nefunkční a už z dob mého mládí odpuzující budovy nákladového nádraží (památková ochrana a žvásty o úžasné hodnotě těchto utilitárních objektů jako architekt a Žižkovák od narození skutečně nechápu) a Olšanská pokračovala jako bulvár s rozumnou zástavbou z obou stran ven z města, tak zde ono monstrum zůstane a ani nová hlavní ulice, umisťovaná nesmyslně kvůli nádražním budovám bokem, která by aspoň trochu ulehčila Koněvově třídě zase nebude, nebo bude až za dvacet let. Co dodat, asi je lepší roztahovat Prahu dál a dál se všemi zvyšujícími se nároky na dopravu, inženýrské sítě a nechávat ležet v území podobné brownfiledy je asi to nejlepší…..ať žije památková péče, péče o životní prostředí a ovčanská společnost.

    • Čtenář Stavbawebu says:

      Máte pravdu. Ovčanská sdružení, která blokují jakýkoliv rozvoj, developeři se už bojí cokoliv nového představit, stagnace Prahy nejen v rámci EU, ale už i v rámci ČR. Všemu napomáhá neschopný úředníček z radnic, který papouškuje demagogické názory hlasité menšiny.

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*