VERONIKA VICHERKOVÁ
Téma veřejného
prostoru se v posledních letech přesunulo z odborných kruhů
urbanistů a architektů do popředí zájmu široké veřejnosti a stalo se politikem
prvního řádu. Důvodem je zřejmá společenská nezbytnost veřejného prostoru, jakožto
místa sdílení a konfrontace, a zároveň postupující proměna jeho fyzické
podoby, která dnes dospěla až na hranici hrozícího zániku a rozkladu.
Přirozenou reakcí na dystopické vize dalšího vývoje je zvýšená péče o veřejný
prostor, prozatím zejména v jeho fyzické podobě. Porozumění komplexnosti
fenoménu veřejného prostoru může být v kontextu architektonické praxe
klíčovým momentem v právě rozehrané bitvě o osud společnosti na počátku
21. století i o podobu našich měst.
S přesným načasováním vyšla na podzim loňského roku
v nakladatelství Zlatý řez kniha Petra Kratochvíla „Městský veřejný prostor“, jejíž (naplněnou!) ambicí bylo právě
pojednání tohoto tématu s maximální plasticitou a barvitostí. Petr
Kratochvíl se již od 90. let zabývá morfologií města a daří se mu vrstvu po
vrstvě srozumitelně rozkrývat jeho složitou strukturu. Předložená publikace je
trestí, vydestilovanou z dlouholetého výzkumu, jedním z jehož výsledků byla
podstatná antologie tematických textů zahraničních autorů „Architektura a veřejný prostor“ (Zlatý řez 2012), a jehož hlubinnou základnou je mj.
autorovo původní školení v oborech filozofie a psychologie.
Již grafické zpracování knihy (Jiří Příhoda) nás nenechá na
pochybách, jaká publikace se nám dostala do rukou: jedná se o precizní vědecké
pojednání s jasnou a zřetelnou strukturou; jen díky pedagogickému nadání
autora jde o dílo přístupné nejen odborníkům, ale i širší veřejnosti. Přísnou
trojdílnou formu Kratochvíl naplňuje nejprve reflexí teoretických koncepcí
pojmu veřejnosti v podání humanitních věd, dále exkurzem historického
vývoje proměnlivé fyzické podoby tradičního města, jehož je veřejný prostor
základem, a naposled rozborem různých aspektů dnešní reality, ve které se rodí
alternativní a netradiční podoba veřejného prostoru.
Barvitý obraz zkoumaného tématu je výsledkem sloučení tří
odlišných metodických postupů. V první, nadčasové rovině vystupuje veřejný
prostor jako sdílené rozhraní,
otevřené pole konfrontace a setkávání, jehož živná půda umožňuje konstituci
společenstva i individua jako takového (H. Arendtová, J. Habermas, H.-P. Bhardt
a další). Konkretizovaná fyzická podoba sdíleného světa zde představuje hrací
pole, otevřenou scénu, připravenou (a předurčující) pro konkrétní žánr a typ
her – společenských interakcí (W. H. Whyte, J. Gehl, R. Sennet). Fyzická podoba
zároveň odráží charakter svého tvůrce a výmluvně vypovídá o tom, komu je určena
(podoba světa je otiskem společnosti, která jej obývá; K. Lynch).
Historickému pohledu se v dalším plánu ukazuje forma
tradičního města, vystavěná na osnově veřejných prostranství, a krize, kterou
tato forma prodělala s urbanistickou reformou modernismu. Ta se pokusila
hierarchickou strukturu nahradit alternativou plošného zónování.
S důsledky rozpuštění pevného řádu se města potýkají dodnes (pokusy o
nápravu a znovuoživení městské struktury se objevují už od 50. let; L. Sert,
New urbanism,…), kdy už musí čelit dalšímu ohrožení. To přináší – již současná –
vlna dislokace, spojená s nárůstem mobility napříč prostorem i časem, a
virtualizace sociálních interakcí.
Předešlé analýzy v konfrontaci s dílčími příklady
urbanistických zásahů, umožnily v závěrečné kapitole syntetizovat některé
alternativní principy a přístupy, umožňující navrátit skutečně sdílený (a tedy
fungující) veřejný prostor do rozrušené struktury současných měst.
Kniha Městský veřejný prostor může být po právu chápána jako
svého druhu učebnice, jejíž největší význam spočívá v rozšíření chápání
veřejného prostoru za hranice jeho fyzické podoby. Toto
pojetí se vyvaruje návodnosti; množství černobílých fotografií, které provází
celý text, má charakter nekonkrétní ilustrace obecného principu. (Jedině hlubší
pochopení souvislostí může totiž zabránit
slepému opakování vzorů a přenášení prázdné formy do kontextů, ve
kterých nemůže fungovat.)
Teprve na úplný závěr, jako didaktický bonbónek, si autor
dovolil zařadit barevnou galerii konkrétních zdařilých realizací ze zahraničí i
domácích, přičemž nás může potěšit, že druhých je více, než předchozích.
Petr Kratochvíl:
Městský veřejný prostor
Anglické resumé
Martin Tharp, grafická úprava Jiří Příhoda, vydal Zlatý řez, o. s., 2015
Publikováno v časopise Stavba č. 3/2016, str. 10-11
"Silueta původního mostu zůstala v panoramatu města zachována". Fascinuje mě, že všude kromě Prahy to chápou a dokáží rozlišit, co…
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA