28. listopadu 2023 byla veřejnost seznámena s vítězným návrhem na obnovu Vrchlického sadů
a přestavbu odbavovací haly pražského hlavního nádraží. Vzešel
z mezinárodního soutěžního dialogu. Záhy se však ukázalo, že jeho průběh
i výsledek má několik problematických míst a silný odpor se vzedmul
i v široké veřejnosti.
Zadání
soutěžního dialogu mělo tři části: 1. samotnou odbavovací halu, její
přestavbu a případnou dostavbu, 2. obnovu Vrchlického sadů,
3. zřízení tramvajové spojky mezi Václavským náměstím a Bolzanovou
ulicí. Zatímco na potřebě obnovy parku a přivedení tramvajové spojky
panuje obecná shoda, jako problematická se ukázala obnova haly. Vítězné
konsorcium dánských studií Henning Larsen Architects a Ramboll navrhuje
totiž demolici celé přední části odbavovací haly z let 1973‒1979 od
architektů a architektky Josefa Dandy, Jana Bočana, Jana Šrámka, Aleny
Šrámkové a Zdeňka Rothbauera. Navrhuje ji nahradit novou, vyšší konstrukcí
z dřevěného kompozitu se střešními otvory s výplněmi z plastové
folie, která bude po obvodu otevřená.
Vyhlašovateli
soutěže byly tři entity: Hlavní město Praha společně s Dopravním podnikem
hl. m. Prahy a Správou železnic. Porota sestávala z řádných členů
a členek a z náhradníků a náhradnic. Náhradníci
a náhradnice neměli hlasovací právo a měli jen poradní hlas. Každá
z těchto skupin měla závislou a nezávislou část. Závislá část řádného
členstva měla pět členů a sestávala výhradně z mužů. Byli mezi nimi
náměstek primátora pro územní rozvoj a územní plán Petr Hlaváček, zástupce
dopravního podniku, zástupce majetkové správy, zástupce ministerstva dopravy
a zástupce Správy železnic.
V nezávislé
části řádného členstva bylo šest členů, z toho dvě ženy: krajinářská
architektka Jana Pyšková a krajinářská a zahradní architektka
Štěpánka Šmídová. Za zachování historických hodnot byl v porotě historik
architektury Zdeněk Lukeš, který proslul nápadnou
spoluúčastí při dřívějších kauzách
ničení památek poválečné architektury. Mezi náhradníky zasedli architekti
a architektky a historikové a historičky architektury
a krajinné a zahradní tvorby, mezi nimi i historička
architektury Klára Brůhová, která se zabývá velkými urbanistickými vizemi Prahy
ve 20. století a v poslední době hlavně architekturou
70. a 80. let. Jako jediná se dle vlastního vyjádření s výsledkem dialogu neztotožňuje. Podle harmonogramu uveřejněného na webu prezentujícím
soutěž a její výsledky se ustavující setkání poroty konalo v březnu
2022, soutěžní dialog byl vyhlášen 3. června téhož roku. Což bude důležité
pro památkový aspekt.
Halu nebourat!
Ve
facebookové diskusi krátce po zveřejnění návrhů se náhradní člen poroty
a náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib snažil všechny diskutující
přesvědčit, že nová odbavovací hala z let 1973‒1979 památkově chráněná
není. Údiv poroty i vyhlašovatelů nad tím, že chráněná je, který se
v následujících dnech dostavil, byl tedy nejspíš upřímný. Jak ale uvádí ve
svém vyjádření Národní památkový ústav, porota byla od počátku informovaná o památkových
hodnotách nové odbavovací haly i o probíhajících snahách ji
„zpamátnit“ a následně o stanovisku ministerstva kultury o tom,
že hala už chráněná je.
Dne
17. března 2022, tedy ve stejné době, kdy probíhalo ustanovující setkání
poroty a bylo zahájeno formulování zadání podmínek soutěžního dialogu, byl
podán podnět k prohlášení nové odbavovací haly za kulturní památku.
Ministerstvo kultury odmítlo řízení zahájit s tím, že se na objekt
vztahuje památková ochrana historické Fantovy budovy, protože nemá vlastní
číslo popisné a obě části jsou funkčně i stavebně propojené. Jedná se
sice o dvě parcely, ale není nezvyklé, že jeden objekt stojí na více
parcelách. Nelze je spojit v jednu, protože mezi nimi vede hranice
katastrálního území (Nové Město a Vinohrady).
Správa
železnic se ve svém vyjádření zcela
absurdně snaží tvrdit, že tomu tak není. Institut plánování rozvoje hl. m.
Prahy (IPR), který vystupuje za magistrát, i Správa železnic se snaží své
pochybení jako vyhlašovatelů vysvětlit tím, že jde o nestandardní postup,
jímž se nová hala stala památkou. Opak je ale pravdou, stejným způsobem je
památkově chráněna celá řada jiných nemovitostí, jako třeba funkcionalistická
pošta od Bohuslava Fuchse na brněnském hlavním nádraží, která je
s nádražím spojena jen jednou zdí a o funkčním propojení by se dalo
uvažovat jen velmi obecně. I kdyby tomu tak ale nebylo a ministerstvo
zahajovalo nové řízení na nový podnět, od zahájení řízení je nutné
k nemovitosti přistupovat jako k památkově chráněnému objektu. Jak
upozorňuje ve svém stanovisku i Národní památkový ústav, současný údiv
nelze chápat, když v samotném zadání soutěžního dialogu se
s památkovými hodnotami nové haly počítá.
Klára
Brůhová podala na základě zákona 106 na ministerstvo kultury žádost
o informaci, jaký je rozsah památkové ochrany hlavního nádraží. Ve své
odpovědi ministerstvo svůj postoj v červenci 2023 znovu potvrdilo: „Ptáte-li se tedy po rozsahu památkové ochrany
přístavby budovy Hlavního nádraží Praha čp. 300, kterou je nová odbavovací
hala, pak odpovědí je, že celá budova Hlavního nádraží Praha čp. 300 se všemi
svými součástmi (tedy 1 přístavbou nové odbavovací haly) je kulturní památkou.“
Nabízí se otázka, proč se členové a členky poroty, ať už řádní či
náhradní, rozhodli toto stanovisko ignorovat. IPR a Správa železnic zarytě
tvrdí, že o tom jako vyhlašovatelé nevěděli, což začíná připomínat někdejší
legrační výmluvy ve stylu: „Ti, co měli vědět, nepřišli…“
Paseku
bohužel způsobily neaktuální údaje obsažené ve webovém katalogu NPÚ, kde sice
v kartě kulturní památky č. ÚSKP 41070/1-1864 byla nová hala uvedena,
v samostatné kartě nové haly ale památková ochrana aktualizovaná nebyla.
Na to se ve své argumentaci odvolává i Správa železnic, jenže netuší, že
závazné jsou údaje v Ústředním seznamu kulturních památek, který sice vede
NPÚ, ale není to totéž, co památkový katalog. Katalog spravovaný NPÚ nemá
žádnou právní závaznost, jsou v něm i památky, které nejsou zapsané
v ústředním seznamu, a jedná se o informační databázi, která
bohužel nemusí být vždy stoprocentně aktuální.
Environmentální
dopad
„Nepotřebujeme
nové stavby, musíme využívat ty, které už máme,“ hřímal světoznámý kritik
architektury Aaron Betsky v půlce května roku 2019 v Centru architektury a městského
plánování, které teď agresivně obhajuje vítězný návrh počítající se zbouráním
haly ze sedmdesátých let a postavení struktury nové. Na stejnou notu
později s velkým ohlasem v Praze přednášela Anne Lacaton, která
rovněž naléhá na západní svět, aby přestal stavět nové a bourat staré, ale
využíval a transformoval to, co má. Tyto akce vždy vzbudí velké nadšení,
i proto, že jejich vzkaz je až banálně jednoduchý. Druhý den se ale všichni,
kdo jsou zapojení v procesu stavitelství, včetně politiků, investorů,
úředníků, administrátorů, architektů a stavebních korporací, vrátí do
starých kolejí. Zbourat staré a postavit něco nového není hodnotově
neutrální volba, environmentální stopa je vždycky výrazně větší než při rozhodnutí
rekonstruovat, konvertovat a transformovat něco starého, přestože
momentální náklady mohou být třeba vyšší.
Zdálo by se,
že současná volba návrhu na demolici staré haly a výstavba nové haly
z dřevěné konstrukce je environmentálně odpovědná volba. Dřevěné
konstrukce sice mají asi o třicet procent nižší uhlíkovou stopu než
betonové, ale mají kratší životnost a v porovnání s ocelovými
konstrukcemi je debata ještě složitější, protože velká část ocelových
konstrukcí je z již dříve použité oceli. V každém případě uhlíková
stopa vytvořená výstavbou nové odbavovací haly v sedmdesátých letech už
existuje, zatímco v případě novostavby, byť ze dřeva, teprve vznikne.
Klimatický plán Prahy říká: „Od roku 2025 je pak navrhováno začít
hodnotit uhlíkovou stopu nové výstavby na území města v celém životním
cyklu, tedy i se započtením emisí, ke kterým dojde při výrobě stavebních
materiálů použitých v budově, při samotné výstavbě a nakonec
i při demolici a zneškodnění stavební suti.“ Jak tomu chce investor
stavby, která se má začít stavět po roce 2028, dostát, když demolice
a následná novostavba je vždy environmentálně destruktivnější než obnova
stávající stavby, je ve hvězdách. Zdá se, že proklamace o udržitelnosti,
klimatické plány i prestižní akce jako zmíněné přednášky jsou jen
ornamenty, greenwashing, díky kterému se cítíme dobře, ale jakmile dojde na
reálné investice, vracíme se k obvyklému byznysu.
Kvality návrhů
Nelze
popřít, že tři oceněné projekty obsahují jisté kvality. Druhé místo obsadil
návrh od studia Miralles Tagliabue – EMBT a OCA Architects, který na
stávající halu plánoval postavit ještě jednu (taktéž dřevěnou) konstrukci
a tím propojit úroveň Vrchlického sadů s úrovní magistrály
a Fantovy budovy. Komplikované řešení parku s řadou povrchových úprav
a herních a zábavních prvků se ale nezdá nejšťastnější, jeho
životnost bude asi dost omezená.
Třetí
oceněný návrh studií re:architekti, baukuh a YellowOffice má řadu kvalit:
zachovává stávající halu, ale přistavuje k ní na jižní a severní
straně halu, čímž dochází k napojení na park i v těchto
partiích, tyto nové haly současně zajišťují víceúrovňové propojení s horní
etáží nové haly i s úrovní magistrály a Fantovy budovy.
I půdorysné řešení parku se jeví daleko racionálněji, spojuje historické
koncepce Františka Thomayera v severozápadní části a Otakara Kuči
v jižní partii. Trochu problematicky se v tomto návrhu jeví
architektonická forma nových přístaveb: jižní kopíruje stlačený oblouk
historické ocelové konstrukce, v severní části ale vytváří trochu
anachronický trojúhelníkový útvar s prosklenou fasádou s hodinami,
který těžko obstojí nároku, aby hala reprezentovala to nejlepší ze současné
architektury.
Ve vítězném
návrhu se, jak proběhlo v médiích, zmenšuje uzavřený prostor až
k sloupům oddělujícím dnešní spodní a horní část nové haly, čímž
vznikne prostor pod eskalátory asi pět metrů široký, což nemůže plánované
zvyšující se kapacitě vyhovovat. Správa železnic předvídá, že v padesátých
letech 21. století se zvýší počet cestujících procházejících halou
z dnešních 90 na 200 tisíc. Jak ale na sociálních sítích ukázal historik
architektury Lukáš Beran, nová hala byla zkraje sedmdesátých let projektována
pro kapacitu 210 tisíc cestujících, s drobnými úpravami by tedy měla
stačit. Nádraží současně narazí na svou kolejovou kapacitu, která se nijak
významně zvýšit nemůže: stávajících sedm nástupišť je maximum možného, protože
kolejiště je z jedné strany omezeno skálou, z druhé Fantovou budovou.
Současně
vítězný projekt počítá se zmenšením prostor pokladen a nechává je
v suterénu, zatímco obchodní prostory v horní části dnešní nové haly
zůstanou. V dnešní době slouží pokladny soukromých dopravců také jako
čekárny. Národní dopravce má sice elitistický salonek (pro cestující první
třídou a vlaky tzv. vyšší kvality, ale také pro těhotné osoby, osoby
s dětmi a ZTP a ZTP+P), ale jakousi možnost pohodlného čekání
přece jen nabízí. Jak se jeví z návrhu, s žádnými takovými prostory
vítězný návrh nadále nepočítá. Zvětšuje v horní úrovni haly sice prostor
pro čekání, ale oproti současným dvaceti lavičkám (80 míst) najdeme
v návrhu jen čtyři! Při poslední rekonstrukci v letech 2006–2011 se
z nové odbavovací haly stal shopping mall, který měl vydělat tehdejšímu
soukromému nájemci celého nádraží Grandi Stazioni na slíbenou obnovu historické
Fantovy budovy, jíž byl pronájem podmíněn. Proč se prostory pro komfort
cestujících znovu zmenšují a obchodní prostory zvětšují v situaci, kdy
provoz nádraží je zpět v rukou státní organizace, zůstává záhadou.
Asociální zadání
i návrhy
Součástí
zadání byl materiál, který se jmenuje Antropologický průzkum uživatelských potřeb
a praktik. Za jeho autorstvím stojí
platforma Anthropictures, odpovědnou osobou je Barbora Bírová, antropoložka,
která se zabývá sociálním bydlením a bezdomovectvím a je ředitelkou
Platformy pro sociální bydlení. V materiálu se věnovala pozornost i potřebám
„místních“, včetně lidí, kteří zde tráví velkou část času, ať už jde
o lidi bez domova, nebo lidi účastnící se drogového trhu. Jakkoli
o nich materiál hovoří jako o rovnocenných aktérech, na rozdíl od
dalších skupin, jako jsou „pejskaři“, „čekající“ a „procházející“, jejichž
dlouhé citace formují jejich obraz, nemají „místní“ ani jednu citaci, veškeré
závěry jsou filtrovány pozorováním zpracovatelů a předsudky ostatních
skupin uživatelů.
Tomu
odpovídá i celý diskurz ospravedlňující soutěžní dialog a jeho
výsledky: je třeba se zbavit „Sherwoodu“, „negativních sociálních jevů/živlů“
apod. Závěry antropologického šetření ale můžeme chápat jako opatrně
inkluzivní: „Myslíme si tedy, že prostor by měl zůstat otevřený všem. Důležité
také je, že by se neměl proměnit najednou, jelikož místní, kteří zde tráví čas,
by najednou byli v důsledku rekonstrukce vytlačeni z prostoru, kde
jsou zvyklí a naučení žít, kde si obstarávají sociální kontakty, zdravotní
i sociální pomoc a kde se možná do jisté míry cítí být doma.“ Je tedy
otázka, proč se potřeba více toalet a zřízení nízkoprahových toalet pro
ženy, prostor poskytujících sociální služby a bezpečných prostor pro
řešení osobních záležitostí nijak nepropsala do vítězného návrhu, a návrh
se tak jeví jako určený pouze střední a vyšší třídě. Druhý oceněný návrh
od Miralles Tagliabue – EMBT a OCA Architects navrhuje relativně komplexní
řešení: krátkodobé kontaktní centrum i ubytovnu pro lidi bez domova
a začleňovací program v podobě práce na údržbě parku a komplexu
nádraží.
Alarmující
se jeví také to, že vítězný návrh nijak nepočítá s jakýmkoli
prostorovým zázemím pro řešení uprchlických vln. Pouze návrh Miralles Tagliabue
a spol. zmiňuje možnost krátkodobé přeměny některých prostor v centra
pro uprchlíky, ale ze samotného návrhu více vyčíst nejde. V letech
2014–2015 při první uprchlické vlně v důsledku války v Sýrii
a v roce 2022 při další vlně v důsledku napadení Ukrajiny mohla
Iniciativa Hlavák a další humanitární organizace využívat prázdných
prostor nezrekonstruované historické budovy. Po její rekonstrukci, která byla
dokončena v těchto dnech, to už možné nebude. V roce 2022 muselo
v důsledku klimatické změny migrovat sto milionů lidí, dvojnásobek počtu
z roku 2012, a v roce 2050 vědci předvídají, že má jít
o více než 200 milionů. Migrace, její okamžité i dlouhodobé řešení
bude čím dál naléhavější realitou a není možné s tím do budoucna při
budování infrastruktury nepočítat.
Kdyby místo
opulentní novostavby, jejíž potřeba je diskutabilní, věnovala Praha
systematickou pozornost a prostředky dostupnějším sociálním službám nebo
daleko více, systematičtěji a bez nesmyslných překážek podporovala pomoc
podle principu housing first, který ukončuje bezdomovectví u osmdesáti
procent zapojených lidí bez domova, nemuseli bychom spekulovat, jak se
bezdomovectví zbavit.
Špatné zadání,
špatný výsledek
Zdeněk Hřib,
závislý náhradník v soutěžní porotě, který ze soutěžního dialogu
a jeho výsledku pravděpodobně zamýšlel vytřískat politický kapitál, ale
vzhledem k reakcím široké i odborné veřejnosti to nevyšlo, chce
podávat trestní oznámení. Nikdo mu prý o památkové ochraně nové haly
neřekl. Součástí zadávací dokumentace ovšem byl i materiál
Historicko-stavební průzkum území. Ten sice neměl standardní formu stavebně-historického
průzkumu, ale jednoznačně deklaroval, že se jedná o významnou památku
s hodnotnými prvky (materiál je bohužel nijak nekategorizoval). Správa
železnic prokázala ve své komunikaci, jež měla zmírnit mediální škody, absurdní
neznalost toho, jak funguje památková péče, což je s podivem vzhledem
k tomu, kolik nádraží je památkově chráněných.
Nikdo neví,
jak z toho teď ven, nikdo neví, kdo je viníkem. Vyhlašovatelé podcenili
veřejné zájmy, mezi které patří památková péče, zájem o zmírnění
klimatických škod i sociální odpovědnost, ve svých záměrech. Vyhlašovatelé
si za neúspěch a blamáž mohou do velké míry sami. Sami se mají zajímat
o všechny veřejné zájmy, které do jejich záměrů mohou vstupovat,
a neignorovat, když na ně někdo upozorní. V porovnání s tím je
chyba neaktuálnosti údajů v památkovém katalogu jen kapka v moři.
Kontinuální péče, opravy, úklid, rekonstrukce a drobné transformace se
každopádně mediálně prodávají hůř než velkolepé vizualizace. Odhlédneme-li od
klimatické zátěže, komfortu má dle vítězného projektu ubýt všem, pokud si
zrovna nejdete na nádraží nakoupit. Myslím, že nezbývá než ukončit trapné
vykrucování, uznat chybu, poučit se z přínosných kvalit všech tří
výsledných návrhů, soutěžní dialog zrušit a začít znovu a lépe.
Ladislav
Zikmund-Lender, historik a teoretik
umění.
Vyšlo na
A2larm
Tiskovou zprávu vyhlašovatele a náhledy třech finalistů zde
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Tohle by měli všichni zodpovědní dostat jako povinnou četbu a pak z toho být veřejně vyzkoušeni – zda to pochopili.
Pochvala za tento rozbor, snad jej zavnímají střízlivě i ti praví u vesel naší výstavby v Praze.
ANO – JEDINÉ CO JE MOŽNÉ K PROBĚHLÉ SOUTĚŽI ŘÍCI – JE TŘEBA ZAČIT ZNOVU A LÉPE……..
Jak je možné, že podklady pro |uzavřenou soutěž a obsazení poroty naprostými laiky proběhlo v skrytě uprostřed naší společnosti! Jak je možné, že nikdo nenese zodpovědnost za vyhlášení výsledků soutěže. Pánové Hlaváček, Hřib a Lukeš a ostatní z vyhlašovatelů jsou doopravdy těmi, kteří se mohou srovnávat se Šrámkem, Šrámkovou, Rothbauerem, Bočanem a Dandou? Natož vůbec osvojovat si právo zakrývat soutěžními návrhy Fantovu budovu! Kvalita předložených návrhů je snad na určité architektonické úrovni, ale navržená do úplně jiného místa! Tramvaj, revitalizace Vrchlického sadů, odpovídající využití stávajících hal, včetně neopomenutí míst pro |bezdomovce|, je možné řešit s mnohem menší finanční zátěží daňových poplatníků, než 2….3…..6 mld. Kč. U vítězného návrhu snad pouze schází věž minaretu, zapíchnutá do oblé haly Fantovy.
budovy.
ALE CO JE PŘEDEVŠÍM TŘEBA, aby zástupci vyhlašovatele a porotci a magistrátní úředníci a IPR a další, kdo takovýto nehorázný čin navodili a spáchali, byli nuceni se zodpovídat za svoji činnost a byla jim předepsána ÚHRADA VEŠKERÝCH NÁKLADŮ spojených se |soutěží|!!!!!