Národní galerie v Praze zahájila sezónu

Ve Veletržním paláci ve čtvrtek 16. března Grand Opening odstartoval devět nových výstav Národní galerie v čele s velkolepým dílem Zákon cesty nejslavnějšího čínského umělce současnosti. Aj Wej-wej jím vzdává hold těm, které postihly současné konflikty, humanitární katastrofy a migrační krize. Světově uznávaná umělkyně Magdalena Jetelová představí svou retrospektivu společně s rozsáhlou site-specific instalací Dotek doby.

„Aj Wej-wej, jenž byl sám v minulosti uprchlíkem, se v posledních dvou letech zaměřuje téměř výhradně na obhajobu lidských práv migrantů. Navštívil desítky lokalit potýkajících se s humanitární krizí. Zákon cesty je mnohovrstevným, epickým zobrazením stavu lidstva, vyjádřením empatie a morálního znepokojení umělce tváří v tvář neutuchající, nekontrolované destrukci a krveprolití,“ uvádí generální ředitel NG a kurátor výstavy Jiří Fajt.

Sedmdesátimetrový člun s 258 uprchlíky
Obrovský nafukovací člun s postavami uprchlíků v nadživotní velikosti visí ve Velké dvoraně Veletržního paláce a návštěvníci ho mohli poprvé spatřit během vernisáže. Jde o další z Aj Wej-wejových projektů z posledních tří let, které tématizují globální uprchlickou krizi a její následky, jež navazuje na ty, které návštěvníci viděli v Aténách, Berlíně, Vídni, Florencii nebo New Yorku. Pražská výstava je tak vyvrcholením Aj Wej-wejovy „cesty s uprchlíky“ a současně i jeho dosud největším uměleckým projektem.

Národní galerie představí také Aj Wej-wejova starší díla – Hadí strop, Prádelnu, Cestující světlo a instalaci S květinami. Aj Wej-wej je společně s britským umělcem Edmundem de Waalem též autorem výstavy Otisky vědění. Řeč keramiky, která představuje historii i současnost v dějinách umění často opomíjeného materiálu.

Dotek doby Magdaleny Jetelové
Velkolepého odhalení se rovněž dočkala Malá dvorana Veletržního paláce. Svoji rozsáhlou instalaci Dotek doby pro ni připravila světově uznávaná konceptualistka Magdalena Jetelová, jejíž retrospektivu bude zároveň možné shlédnout v přilehlém mezaninu paláce. Dílo Dotek doby se simulací vrstevnic a laserovými paprsky zrcadlí minimalistickou architekturu funkcionalistické dvorany, pro niž bylo speciálně navrženo.

Brian Eno, Epos 257, Keiiči Tahara a další
Grand Opening dále otevřelo výstavu předního představitele tuzemského street artu Epose 257 nebo japonského fotografa Keiičiho Tahary. Nová kapitola cyklu Moving Image Department pak představí zvukovou instalaci slavného hudebníka Briana Eno.

Zahajované výstavy
• Aj Wej-wej. Zákon cesty
• Magdalena Jetelová. Dotek doby
• Otisky vědění. Řeč keramiky
• Epos 257. Retroreflexe
• Keiiči Tahara. Fotosyntéza 1978‒1980
• Moving Image Department #7: Brian Eno, Loď, účinkuje Jan Nálevka
• Poetry Passage #5: L’esprit des poètes officiels et crochus
• Introducing Pavla Dundálková: Když zavřu okno, neslyším hluk ulice
• Olafur Eliasson. Zelené světlo – umělecká dílna

tisková zpráva



Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    Nechápu sice, co dělá na stavebním webu promo výstavy z NG, nota bene takto |správně| zaměřené, ale budiž. Když už, tak ti uprchlíci v člunu mi připomínají spíše než nebohé trosky, hledající bezpečí, vojáky, kterým tady chybí pouze zbraně. Nějak to ve mně evokuje ony záběry s Tichomoří 1942 – 1945 a nebo Normandii v létě 1944. Tedy útok a invazi s cílem dobýt a obsadit. Jak příznačné…..

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*