Ve Veletržním paláci ve čtvrtek 16. března Grand Opening odstartoval devět
nových výstav Národní galerie v čele s velkolepým dílem Zákon cesty nejslavnějšího čínského
umělce současnosti. Aj Wej-wej jím vzdává hold těm, které postihly současné
konflikty, humanitární katastrofy a migrační krize. Světově uznávaná umělkyně
Magdalena Jetelová představí svou retrospektivu společně s rozsáhlou
site-specific instalací Dotek doby.
„Aj Wej-wej, jenž byl
sám v minulosti uprchlíkem, se v posledních dvou letech zaměřuje téměř výhradně
na obhajobu lidských práv migrantů. Navštívil desítky lokalit potýkajících se
s humanitární krizí. Zákon cesty
je mnohovrstevným, epickým zobrazením stavu lidstva, vyjádřením empatie a
morálního znepokojení umělce tváří v tvář neutuchající, nekontrolované
destrukci a krveprolití,“ uvádí generální ředitel NG a kurátor výstavy Jiří Fajt.
Sedmdesátimetrový člun s 258 uprchlíky
Obrovský nafukovací
člun s postavami uprchlíků v nadživotní velikosti visí ve
Velké dvoraně Veletržního paláce a návštěvníci ho mohli poprvé spatřit
během vernisáže. Jde o další z Aj Wej-wejových projektů z posledních
tří let, které tématizují globální uprchlickou krizi a její následky, jež
navazuje na ty, které návštěvníci viděli v Aténách, Berlíně, Vídni, Florencii
nebo New Yorku. Pražská výstava je tak vyvrcholením Aj Wej-wejovy „cesty s
uprchlíky“ a současně i jeho dosud největším uměleckým projektem.
Národní galerie představí také Aj Wej-wejova starší díla – Hadí strop, Prádelnu, Cestující světlo a
instalaci S květinami. Aj
Wej-wej je společně s britským umělcem Edmundem de Waalem též autorem
výstavy Otisky vědění. Řeč keramiky,
která představuje historii i současnost v dějinách umění často
opomíjeného materiálu.
Dotek doby Magdaleny Jetelové
Velkolepého odhalení se rovněž dočkala Malá dvorana Veletržního paláce. Svoji rozsáhlou instalaci Dotek doby pro ni připravila světově
uznávaná konceptualistka Magdalena Jetelová, jejíž retrospektivu bude zároveň možné
shlédnout v přilehlém mezaninu paláce. Dílo Dotek doby se simulací vrstevnic a laserovými paprsky
zrcadlí minimalistickou architekturu funkcionalistické dvorany, pro niž bylo
speciálně navrženo.
Brian Eno, Epos 257, Keiiči Tahara a další
Grand Opening dále
otevřelo výstavu předního představitele tuzemského street artu Epose 257 nebo
japonského fotografa Keiičiho Tahary. Nová kapitola cyklu Moving Image
Department pak představí zvukovou instalaci slavného hudebníka Briana Eno.
Zahajované výstavy
• Aj
Wej-wej. Zákon cesty
• Magdalena
Jetelová. Dotek doby
• Otisky
vědění. Řeč keramiky
• Epos
257. Retroreflexe
• Keiiči
Tahara. Fotosyntéza 1978‒1980
• Moving
Image Department #7: Brian Eno, Loď, účinkuje Jan Nálevka
• Poetry
Passage #5: L’esprit des poètes officiels et crochus
• Introducing
Pavla Dundálková: Když zavřu okno, neslyším hluk ulice
• Olafur
Eliasson. Zelené světlo – umělecká dílna
tisková zpráva
Spokojenost
Nechápu sice, co dělá na stavebním webu promo výstavy z NG, nota bene takto |správně| zaměřené, ale budiž. Když už, tak ti uprchlíci v člunu mi připomínají spíše než nebohé trosky, hledající bezpečí, vojáky, kterým tady chybí pouze zbraně. Nějak to ve mně evokuje ony záběry s Tichomoří 1942 – 1945 a nebo Normandii v létě 1944. Tedy útok a invazi s cílem dobýt a obsadit. Jak příznačné…..