V pondělí 26.9. 2016 byla v Rezidenci
primátora hl.m. Prahy poprvé představena architektonická studie využití
prostorů v okolí Negrelliho viaduktu,
který bude od příštího roku procházet komplexní rekonstrukcí.
Studie byla představena v rámci sympozia Viadukt
– příležitost pro kreativní město, kterou organizovalo CCEA pod záštitou
primátorky hl. města Prahy Adriany Krnáčové.
Po několikaletém úsilí se CCEA – Centru pro
středoevropskou architektury podařilo díky podpoře primátorky hlavního města
Prahy Adriany Krnáčové a za podpory z Programu švýcarsko-české spolupráci
vytvořit první ucelenou architektonickou studii využití prostoru pod Negrelliho
viaduktem. Studie navazuje na projekt rekonstrukce, kterou připravuje SŽDC a
SUDOP PRAHA. Studie vychází z víceletých příprav, které v sobě
obnášely výstavy, workshopy, symposia, jednání s veřejností a zvyšování
kolektivního povědomí o kvalitě a potenciálu Negrelliho viaduktu. Architektonická
studie je první fází projekční činnosti, které povedou k realizaci kreativního
inkubátoru pod viaduktem a úpravě přilehlých veřejných prostor. Na studii
spolupracuje hl.m.Praha, CCEA MOBA a SŽDC.
Studie byla představena na symposiu Viadukt – příležitost pro kreativní město, kde již úspěšně
transformované viadukty – Le Viaduc des Arts
(Paříž), Gurtel Viadukt (Vídeň), IM Viadukt (Curych) představili hosté
ze zahraničí. Rovně na symposiu představil projekt rekonstrukce zástupce SUDOP
PRAHA.
Primátorka hl. města Prahy Adriana Krnáčová na zahájení symposia uvedla: „Tak významná stavba a důležitá pražská historická památka si zaslouží
pozornost a nové využití v rámci plánované rekonstrukce. Příklady
z Curychu, Vídně či Berlína dokazují, že je možné skloubit železniční
provoz na viaduktu s aktivním využitím prostorů pod stavbou. Navíc
s kreativním program se Negrelliho viadukt stane významným místem nejen
pro Karlín ale pro celou Prahu.“
Jak uvádí autoři studie z ateliéru MOBA studio: „Hlavním tématem studie je vytvoření dostatečného zázemí pro aktivní
veřejný prostor. Bohužel dnes je většina okolních domů v rukou soukromých
majitelů a není možné očekávat, že do budoucna dojede k oživení parteru ze
samotných domů. Z tohoto důvodu je pro nás Negrelliho viadukt iniciátorem
zkvalitňování parteru této zapomenuté části centra města. Aby iniciační
potenciál byl funkční, provedli jsme analýzu uliční sítě, pohybu aut, cyklistů,
chodců v území.”
Studii podpořili paní primátorka Adriana Krnáčová dále Konsorcium
pro Karlin a na prvním symposiu v roce 2015 budoucí vyžití prostor pod Negrelliho
viaduktem ze strany Národního památkového ústavu, který zastupoval pan Ladislav Špaček,
zaznělo: „Vždycky jsme zastávali ten názor, že zneužití viaduktu, jak vypadá
dnes, je to nejhorší, co může pro památku být. Vždy jsme byli pro to, aby se
většina oblouků využila, ale aby se to řešilo koncepčně a jednotně a aby se
nepopíral tvar oblouků, jejich architektura.“
Kromě hl. m. Praha, CCEA a SŽDC se pravidelných jednání zúčastňují zástupci
TSK, MČ Prahy 8, oblastní správa SŽDC pro Prahu a SUDOP PRAHA jako hlavního
projektant rekonstrukce.
Do
studie jsou promítnuty požadavky veřejnosti, které byli definovány v rámci
Petice za zkultivovaní prostoru pod
Karlinským viaduktem, kterou doposud podepsalo více jak 1200 občanů. Studie
také počítá s novými stavbami a rekonstrukcemi, které v území
připravuje jak veřejný sektor v první řadě hl.m.Praha a Ministerstvo
spravedlivosti, tak soukromé subjekty (čtvrť kolem Masarykova nádraží, prostor
na místo čerpací stanice u Pobřežní ulice). Studie taky pracuje s technologií a navrhuje
technické řešení, které zabrání poškozování pískovcového kamene v době nízkých
teplot. Navržené zásahy do oblouků jsou řešeny bez konstrukčních zásahů do
mostního tělesa, které je kulturní památkou.
Z celkového počtu 74 oblouků definujeme 44 k
novému využití. Iniciační prostory jsou sdruženy do šesti celků, které jsou
vždy definovaný odlišným veřejným prostorem. Park Viadukt, U Kasáren,
Negrelliho náměstí, Karlínská brána a Jeruzalémský ostrov. V dlouhodobé
perspektivě předpokládáme, že podobně jako ve většině rozvinutých měst dojde
také k úpravám a zefektivnění ústředního autobusového nádraží na Florenci.
Ve výrazném prostoru větvení viaduktu tak navrhujeme Divadelní náměstí, o
jehož zastřešení lze uvažovat pro zajištění celoročních aktivit. Transformací a
reorganizací prostor a okolí Negrelliho viaduktu vytváříme katalyzátor pro
družení nejen karlínských sousedů, ale i ostatních obyvatel Prahy. Vyplněním
prostor pod oblouky kavárnami, bistry, galeriemi, dílnami, obchůdky a studii
vzniká živelný městský charakter přilehlých veřejných prostranství s
předzahrádkami, drobným mobiliářem a vegetací.
Popis
jednotlivých lokalit:
Jeruzalémský ostrov
Větší
dimenze oblouků, které v minulosti sloužily pro podjezd vlaků
z Denisova nádraží do Karlína, umožňuje umístění plošně náročnějších a
rozsáhlejších provozů. Dva oblouky necháváme otevřené tak, abychom zpřístupnili
plánované náměstí v rámci projektu Vienna Insurance Group ČR.
Karlínská brána
Hlavní vstup
do Karlína reprezentuje křížení viaduktu a ulice Sokolovské, hlavní komunikační
páteře této městské části. V daném místě maximálně zklidňujeme dopravu,
podporujeme pěší a vytváříme podmínky pro reprezentativní nástup do Karlína.
Negrelliho náměstí
Negrelliho náměstí vidíme jako ústřední prvek společenského života, jehož
potenciál už byl prokázán prostřednictvím testovací akce. Tento prostor vnímáme
jako „měkký“, nepříliš formální, navazující na původní krajinný charakter
v okolí viaduktu. Pobytové plochy volíme vysypané mlatem. Stávající
vegetaci se snažíme v maximální míře uchovat a doplňujeme ji souvislým
stromořadím mezi parkovacími stáními.
U Kasáren
Mírným navýšením před prostorem viaduktu se snažíme vymezit vůči poměrně rušné
přilehlé komunikaci, abychom docílili patřičné míry klidu pro předzahrádky
kaváren, galerií a obchůdků umístěných v obloucích. Daný prostor skýtá aktivní
provoz s přihlédnutím k revitalizaci historicky významné stavby
kasáren, kterou přebírá do svého majetku Ministerstvo spravedlnosti.
Park Viadukt
Při vnější
straně libeňské větve viaduktu ponecháváme triangl se stromy a využíváme jeho
přírodního charakteru k vytvoření parku s plnohodnotným využitím.
Reorganizací dopravy propojujeme park s aktivitami pod oblouky. Karlín tak
získá další možnost pro pobyt v zeleni. Navíc se jedná o prostor, který
opět navazuje na historii a připomíná, že těleso viaduktu bylo postaveno do
volné krajiny. Park se také stává spojnicí mezi Karlínem a Vítkovem, vedoucí po
stezce z Trocnovské ulice.
Symposium se konalo pod záštitou primátorky hl.m. Prahy Adriany Krnáčové.
Projekt je podpořen z Programu švýcarsko-české spolupráce.
Přednášející hoste ze zahraničí:
Didier
Dely a Emmanuelle Hoss z Semaest, Le Viaduc des Arts, Paris
Silja
Tillner
z Tillner & Willingers, Gurtel viadukt, Vienna
Gerry
Schwyter
EM2N představil Im Viadukt Zurich
Partneři:
Ministerstvo
životního prostředí
Hlavní
město Praha
Městská
část Praha 8
Konsorcium pro Karlín
http://viaduktkreativni.cz/
www.facebook.com/viaduktkreativni
Nové
využití karlínského viaduktu 2020
Negrelliho viadukt je před
rekonstrukcí, jejíž začátek se plánuje na březen 2017 a konec na rok 2020, a o
jeho možném využití se posledních několik let vede konstruktivní diskuze
iniciovaná CCEA, spolu s partnery z veřejného i soukromého sektoru. Léto
pod viaduktem tak přirozeně navazuje na sled aktivit vedoucích k aktivnímu a
kreativnímu využívání jedinečného městského prostoru okolo Negrelliho viaduktu
ve formě kreativního inkubátoru.
Nagenius loci místa poprvé upozornila v září 2013 tří denní akce CCEA – Trať galerií, prostřednictvím uměleckých
instalací ve spolupráci s vybranými pražskými galeriemi a aktivit ukázala
potenciál, který stavba a její okolí skrývá. Poté došlo ke změně názoru
hlavních aktérů dění okolo viaduktu, zejména SŽDC, které v té době připravovalo
projekt na rekonstrukci. Změna spočívala v pojetí prostor pod oblouky po
rekonstrukci. SŽDC, hl. m. Praha a MČ Praha 8 začaly skrytému potenciálu
Negrelliho viaduktu věnovat pozornost.
V roce 2014 CCEA spolu s Konsorciem pro Karlín uspořádalo řadu bilaterálních
jednání se všemi zúčastněnými a prezentovalo projekt kreativního inkubátoru
majitelům stavby a okolních objektů, odboru památkové péče a řadě dalších aktérů. Došlo rovněž ke změně
ve vnímání rekonstrukce ze strany široké veřejnosti a média se rekonstrukci
začala věnovat jakožto důležitému impulsu pro Karlín.
V současné době je nejkritičtějším
místem viaduktu z hlediska sociálních vazeb, bezpečnosti a kriminality jeho
část na karlínské straně. Kreativní inkubátor je plánován pod částmi viaduktu,
jež po probíhající směně pozemků budou v majetku hl. města Prahy – karlínskou
částí viaduktu a Hrabovskou spojkou. Na sympoziu Metamorfózy viaduktu ve
střední Evropě 15. 1. 2015 organizovaném CCEA došlo ke shodě všech zúčastněných
zástupců SŽDC, hl. města Prahy, ČD a dalších organizací na tom, že nejlepší náplní
prostorů pod oblouky je vytvoření flexibilního programu,
který by měl obsahovat kreativní
aktivity, jako jsou umělecké dílny, kreativní kanceláře, hudební zkušebny,
galerie, ateliérové prostory, služby lokálního charakteru – kadeřnictví,
krejčovství –, kavárny či bistra. Podpořením této myšlenky vznikne nové
významné kreativní centrum v blízkosti historického jádra města. Karlín se tak
stane i turisty vyhledávanou destinací a kreativní inkubátor bude plnit
kulturní poslání celoměstského významu. Kreativní inkubátor se stane
generátorem změn nejen prostorů pod oblouky, ale rovněž nástrojem oživení a
ekonomického zhodnocení části města, která je dnes
zanedbaná, problémová a špatně kontrolovatelná.
Historie
karlínského viaduktu
Negrelliho viadukt je jedinečnou technickou a kulturní
památkou spojující vltavské břehy, do roku 1910 dokonce nejdelší viadukt
v Evropě. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších technických staveb
Prahy a České republiky, postavenou v roce 1850, jako hlavní trať mezi
Vídní – Prahou – Drážďany. Viadukt mezi Karlínem a Holešovicemi měří 1100
m.Rekonstrukce Negrelliho viaduktu, druhého nejstaršího pražského mostu, se má
zahájit v roce 2017. Rekonstrukce je ryze technického charakteru – zaměřuje se
hlavně na železniční trať a opravy havarijního stavu stavby. I přesto, že se
jedná o dobře připravenou rekonstrukci, se v tuto chvíli nepočítá
s možností transformace a využitím prostoru pod viaduktem a okolo
něj. Zavedeným světovým trendem a dobrou praxí je šetrné nakládání s významnými
stavbami a integrace historických inženýrských staveb do života města.
Mění se jejich vnímání a koncepce oprav – z utilitárních bariér v
plnohodnotné prvky veřejného prostoru, které přináší další přidanou hodnotu
čtvrti a městu.
Aktivity v rámci projektu Metamorfóza městského
plánování: Negrelliho viadukt
Na začátku roku 2016
bylo CCEA na základě úspěšné grantové žádosti podané v roce 2014 osloveno
Ministerstvem životního prostředí ČR, aby uvedený projekt realizovalo.
V únoru 2016 byl původní záměr upraven na kratší dobu trvání projektu a s
Ministerstvem životního prostředí došlo ke shodě na následujících aktivitách,
které se již uskutečnily:
1. Sympozium Viadukt – příležitost pro kreativní město /
26. září 2016
Cílem sympozia je
představit zahraniční příklady transformací evropských viaduktů a
v návaznosti na to také projekt Negrelliho viaduktu od rekonstrukce po
architektonické řešení, které navrhuje nové využití jeho oblouků a přilehlých
veřejných prostor.
2. Projekt architektonického řešení prostor pod viaduktem
a v jeho okolí / červen – září 2016
V navržené studii
byla řešena budoucí podoba prostor pod viaduktem a v jeho okolí. Studie
byla představena subjektům činným v řešeném území, zejména zástupcům
hlavního města Prahy, SŽDC, Českých drah, ČSAD Florenc a dalším.
3. Studijní cesta do
Curychu / 16. – 19. září 2016
Studijní cesta
naplánovaná ve spolupráci se švýcarským partnerem představila politické
reprezentaci a odborníkům transformovaný IM Viadukt a současně se zaměřila na
významné stavby realizované v Curychu z veřejných investic.
4. Publikace / červenec –
září 2016
Publikace se zaměřuje na
dosavadní vývoj projektu s kulturními a politickými přesahy a zohledňuje rovněž
mezinárodní souvislosti – představuje příklady ze zahraničí ve vztahu
k architektonické studii pro Negrelliho viadukt a jeho okolí.
5. Vernisáž výstavy / 26.
září 2016, Rezidence primátora hlavního města Prahy, Mariánské náměstí 1, Praha
1; výstava pro veřejnost / 28. září – 30. října 2016, CCEA lobby, Karoliny
Světlé 31, Praha 1
Výstava je věnována
potenciálu pražských městských pozemků včetně prostoru v okolí Negrelliho
viaduktu a pod ním. Tištěný katalog přináší soubor výrazných pražských lokalit,
které se nacházejí v majetku města, a návrhy na jejich nová využití.
6. Testovací provoz /
květen – září 2016
Projekt Léto pod viaduktem 2016 během
tří měsíců svého trvání prokázal, že prostor v okolí Negrelliho viaduktu
nese obrovský neobjevený potenciál. Akce měla být původně ukončena 20. září
2016, ale vzhledem k zájmu ze strany zástupců hlavního města Prahy bude
pokračovat i nadále – nově vzniklý veřejný prostor bude užíván až do zahájení
rekonstrukce. Na základě petice proti přípravě parkovací zóny na místě bývalého
ilegálního parkoviště v dotčeném území, pod niž se podepsalo
více než 1000 osob, vydala primátorka hlavního města Prahy Adriana Krnáčová
pokyn, že prostor pod významnou kulturní památkou, jíž je Negrelliho viadukt,
nebude nadále využíván k parkování.
tisková zpráva
Proč jste se rozhodli právě pro tento typ skel? Jak byste zhodnotili ty výsledky po letech používání? Dávali jste je…
My jsme dávali IZOS Triple. Spokojenost i po letech.
Kdyby se ozval někdo, kdo má taková skla na oknech, byl bych rád. Přijde mi to jako docela zajímavá myšlenka…
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…