Brno 21. června (ČTK) – Nejvyšší správní soud (NSS) zrušil Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje. Obsahovaly koridory páteřních silničních tahů v regionu. Jde o největší zásah soudu do územního plánování v Česku. Kraj nedostatečně posuzoval celkový vliv všech silničních staveb na životní prostředí a veřejné zdraví. "Právě zásady územního rozvoje jsou platformou pro zvážení všech kumulativních a synergických vlivů jednotlivých záměrů," řekla soudkyně Marie Žišková.
Návrh na zrušení zásad, které platily od loňska, podala skupina 14 obcí a 13 jednotlivců. Jihomoravský kraj nyní zvažuje, že se obrátí na Ústavní soud. Zároveň začne pracovat na nových zásadách, v nichž zohlední názor NSS. Podle hejtmana Michala Haška (ČSSD) mohou být hotové za dva až tři roky.
Zpracovatelé zásad sice kumulativní vliv staveb na určité lokality konstatovali, ale nijak nehodnotili. Soud nevyloučil, že i po řádném vyhodnocení by koridory vypadaly stejně. "Nelze dost dobře vyloučit, že by to dopadlo stejně. Ale právě proto, že to vyhodnocení provedeno nebylo, je dost dobře možné, že by to dopadlo jinak," uvedl soudce Zdeněk Kühn.
Podle advokáta nespokojených obcí Pavla Černého lze v kraji nadále stavět vše, co neodporuje územním plánům. "Páteřní dopravní infrastruktura ale nemůže být naplánována tak, jak byla. Musí být naplánována tak, že do těch nadlimitně zatížených území ty stavby prostě vedeny nebudou," řekl ČTK Černý.
Kraj podle Černého nyní nemůže nutit obce, aby ve svých územních plánech vymezovaly plochy pro kontroverzní dopravní stavby. "Tyto stavby tak není možné ani povolit a následně realizovat," uvedl Černý. Podle vyjádření mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Niny Ledvinové zrušení zásad ovlivní přípravy silničních staveb jen částečně, například "v úpravě projektové dokumentace nebo dílčích úkonech v jednotlivých správních procesech". Na většinu páteřních rychlostních silnic ale zatím stejně nejsou peníze.
Nejvíce námitek se týkalo silničních koridorů rychlostních komunikací R43, R52, R55 a dálničních tangent kolem Brna. Jejich vybudování v navržených koridorech by ovlivnilo život v jižní části brněnské aglomerace, už nyní nadlimitně zasažené hlukem a imisemi. Kraj podle NSS nevěnoval pozornost například společnému dopadu staveb na Brno-Bosonohy, Troubsko a Ostopovice, kde se potká D1 s R43 a jihozápadní tangentou. Starosta Ostopovic Jan Symon verdikt přivítal. "Dává nám to jakousi jistotu, že budeme žít alespoň v přijatelném životním prostředí," řekl Symon.
Mezi nespokojenými obcemi byla také sídla na Brněnsku a Blanensku, kolem kterých má vést R43 mezi Brnem a Svitavskem. Soud potvrdil, že zásady v úseku Kuřim-Černá Hora nesprávně upřednostňovaly takzvanou německou variantu před malhostovickou variantou, která se ukázala nejlépe při posuzování vlivu na životní prostředí. Výběr variant se podle NSS musí opírat o odborná kritéria, a nikoliv o politické rozhodnutí.
Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák dnes v souvislosti s rozhodnutím NSS uvedl, že soud potvrdil stanovení trasy rychlostních komunikacích R52 i R55. "R55 tak nelze považovat za alternativu k vedení dopravy na Vídeň místo plánované R52. Obchvat Břeclavi se naplánuje jako silnice třídy, čímž nedojde k zásahu do chráněného území," uvedl Novák.
Soud kritizoval i způsob, jakým kraj řídil veřejné projednání zásad. Lidé mohli hovořit jen jednou, a to maximálně tři minuty. Veřejné projednávání by mělo být diskusním fórem, což kraj neumožnil, a porušil tak zásady slušnosti a vstřícnosti a zásadu veřejné správy jako služby veřejnosti.
Podle Ekologického právního servisu (EPS) může za zrušení územního plánu kraj. "Krajští politici museli dobře vědět, že postupují nezákonně, případně zákony účelově ohýbají. Měli by proto vyvodit za své činy osobní odpovědnost," sdělil ČTK programový ředitel EPS Pavel Franc. Servis připomíná, že kraj dostal v průběhu příprav územního plánu několik signálů, že v návrhu jsou závažné chyby, které by mohly vést ke zrušení celého plánu nebo jeho částí. "Kraj jednoduše chtěl prosadit nesmyslně drahé dálniční projekty stůj co stůj, a to i za cenu protiprávního postupu," uvedl Franc.
Krajský radní zodpovědný na územní plánování David Macek (KDU-ČSL) v reakci zopakoval, že se kraj opíral o souhlasná stanoviska ministerstva životního prostředí a krajské hygienické stanice. "Chápu útočné výroky EPS, protože NSS dnes řekl jasné ne jejich alternativní koncepci dopravní infrastruktury v kraji, kterou smetl ze stolu," řekl ČTK Macek.
Některé argumenty nespokojených obcí soud označil jako nedůvodné. Například nesouhlasil s tvrzením, že zásady odporovaly platné politice územního rozvoje. Naopak alternativní dopravní koncepce, prosazovaná nespokojenými obcemi, je podle NSS v rozporu s celostátní politikou. Soud také dospěl k závěru, že v zásadách oprávněně zůstal kritizovaný koridor R52 mezi Pohořelicemi a Mikulovem.
Proč jste se rozhodli právě pro tento typ skel? Jak byste zhodnotili ty výsledky po letech používání? Dávali jste je…
My jsme dávali IZOS Triple. Spokojenost i po letech.
Kdyby se ozval někdo, kdo má taková skla na oknech, byl bych rád. Přijde mi to jako docela zajímavá myšlenka…
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…