(ČTK) – Autobusové nádraží v Liberci by se mělo posunout o desítky až
stovky metrů blíž k vlakovému nádraží. Jeho součástí by měl být i
parkovací dům s kapacitou až 478 parkovacích míst. Vyplývá to z návrhu,
který dne 25. dubna 2017 radnice představila novinářům. Nový terminál chce radnice s
pomocí evropské dotace postavit do roku 2019, jeho cena by neměla
přesáhnout 150 milionů korun.
Na podobu nového dopravního terminálu město vyhlásilo
architektonickou soutěž. Z šesti studií vybralo návrh architekta Petra
Stolína, který měl nejlépe zpracované řešení dopravy. „Naším cílem bylo
navrhnout integrovaný dům, kde se jednotlivé provozy vzájemně synergicky
doplňují. Očekáváme, že myšlenka tři v jednom by mohla zatraktivnit a
oživit toto místo a stát se oblíbenou křižovatkou všech cestujících,“
uvedl Stolín.
V návrhu počítá s tím, že by terminál s pasáží měl lemovat
Žitavskou ulici a navázat na blok domů naproti vlakovému nádraží.
Autobusové nádraží je dnes níže, mezi Vaňurovou ulicí a třídou 1. máje.
„Po dokončení terminálu by tato plocha měla sloužit dočasně jen jako
odstavná pro autobusy,“ uvedl náměstek primátora Jan Korytář (Změna pro
Liberec). Tato plocha patří soukromé firmě, město zvažuje, že by ji
koupilo. Podle Stolínova návrhu by tam do budoucna mohla být zeleň a
hřiště.
Nový terminál se zázemím pro cestující či obchody se bude stavět
na pozemcích města. Přístup do něj bude možný jak z Žitavské ulice, tak
od Vaňurovy ulice. Návrh počítá s deseti nástupními i výstupními stáními
autobusů, přičemž dvě z nich budou přímo v Žitavské ulici. Z této ulice
bude přístupný i čtyřpatrový parkovací dům. Počítá se také s nabíjecími
místy pro elektromobily. „Vzhledem k dobré návaznosti na MHD a blízkost
dálnice může nový parkovací dům alespoň částečně odlehčit jiným částem
Liberce. Chceme sem proto nasměrovat část návštěvníků města,“ uvedl
Korytář. Parkovací dům by měl mít i takzvanou zelenou střechu s výhledem
na Ještěd, Jizerské hory či město.
Návrh nemusí být konečnou verzí. „Je natolik tvárný, že může
doznat některých změn, až se k tomu budou vyjadřovat další odborníci i
radní města,“ řekl před několika dny primátor Tibor Batthyány (býv.
ANO). Radnice chystá i veřejné projednání tohoto návrhu.
Nový terminál vznikne podle architektonického návrhu Petra Stolína
Jeden z hlavních projektů města v rámci IPRÚ bude vznikat na základě
návrhu architekta Petra Stolína. Hodnotící komise vybírala z celkem
šesti návrhů libereckých architektonických kanceláří. Navržené pořadí
následně schválila i rada města.
„Vyhodnocení architektonických návrhů proběhlo poté, co nám
jednotliví architekti odprezentovali své práce. Hodnotící komise došla k
závěru, že návrh architekta Petra Stolína nejlépe splnil zadání města,
přináší dobré dopravní řešení a má předpoklady pro kvalitní dotvoření
celé lokality,“ uvedl náměstek primátora pro ekonomiku, strategický
rozvoj a dotace Jan Korytář, který v hodnotící komisi zasedl jako jeden
ze dvou zástupců města. Jako odborná porota posuzovali architektonické
návrhy prof. Ing. arch. akad. arch. Jiří Suchomel (proděkan FA TUL),
prof. Ing. arch. Miroslav Masák (někdejší spolupracovník Karla Hubáčka),
Ing. arch. akad. arch. Jiří Klokočka z univerzity v Gentu a Ing. arch.
Boris Šonský.
Terminál s pasáží a komerčními prostory pro veřejnost podle vítězného
návrhu lemuje Žitavskou ulici a navazuje na stávající blok domů naproti
tramvajové zastávce Nádraží. Přístup do terminálu bude možný jak
z ulice Žitavská, tak od ulice Vaňurova. Ve dvoupodlažní odbavovací hale
bude čekárna pro cestující, pokladny, informace, úschovna zavazadel,
toalety pro cestující a rychlé občerstvení. Z pasáže budou přístupné
komerční prostory jako např. kavárna, prodejna tiskovin či pekařství,
zatímco v patře bude k dispozici univerzální coworkingový prostor. Návrh
počítá s deseti nástupními i výstupními stáními autobusů, přičemž dvě
z nich budou přímo v Žitavské ulici.
Ze Žitavské ulice bude přístupný i čtyřpatrový parkovací dům s
navrhovanou kapacitou 478 parkovacích míst. Počítá se také s nabíjecími
místy pro elektromobily. „Vzhledem k dobré návaznosti na MHD a
blízkost dálnice může nový parkovací dům alespoň částečně odlehčit jiným
částem Liberce. Chceme sem proto nasměrovat část návštěvníků města,“
komentoval Jan Korytář s tím, že hrubé investiční náklady projektu
v této podobě činí cca 123 milionů korun. Parkovací dům by měl mít tzv.
„zelenou střechu“, upravenou pro pobyt návštěvníků města. Ta umožní
zajímavé pohledy na Ještěd, Jizerské hory i samotné město a měla by být
jedním z důvodů, proč zde zaparkovat a dále pokračovat MHD.
„Naším
cílem bylo navrhnout integrovaný dům, kde se jednotlivé provozy
vzájemně synergicky doplňují. Očekáváme, že myšlenka 3v1 by mohla
zatraktivnit a oživit toto místo a stát se oblíbenou křižovatkou všech
cestujících,“ komentoval svůj návrh architekt Petr Stolín.
Dalším postupem v rámci projektu Terminál Liberec bude vypsání
zadávacího řízení a zpracování projektové dokumentace, podání žádosti o
dotaci v rámci výzvy Udržitelná doprava – integrované projekty IPRÚ a
také veřejné projednání tohoto návrhu, který bude možné ještě upravit.
Město také zahájilo jednání o podmínkách případného odkupu okolních
pozemků, s nimiž sousedí budova Uranu, která by měla projít celkovou
rekonstrukcí v roce 2018.
tisková zpráva
Vizualizace – zdroj: Flickr radnice Liberec
Doplněno Stavbaweb:
Současnou „budovu“ nádraží si můžete prohlédnout ZDE.
iDNES: Soutěž na liberecké nádraží je paskvil, říká architekt a vyzývá k bojkotu
Mjölk architekti: Stanovisko ke kauze Autobusového nádraží v Liberci (včetně odpovědi Jana Korytáře)
Požadavky ČKA na regulérnost soutěže
Liberec proto počátkem března zrušil architektonickou soutěž na podobu dopravního terminálu a místo toho
radnice napřímo oslovila šest architektonických ateliérů.
Související články:
Otázky kolem soutěže na podobu terminálu v Liberci 1.2.2017
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,