Nové brněnské nádraží nesmí tvořit bariéru, vyplynulo z workshopu

(ČTK) – Nové brněnské vlakové nádraží, pokud se postaví v odsunuté poloze u Svratky, už nesmí být bariérou, jakou je nádraží současné. Musí být v úzkém kontaktu s městským prostorem a nová čtvrť musí organicky srůst s historickým centrem. Velkou šancí je také udělat obří park podél stávajícího tělesa dráhy, vyplynulo z třídenního workshopu dvou desítek studentů brněnské fakulty architektury.



V oblasti takzvaného jižního centra, kde dnes vedou koleje a zbytek území je spíše tzv. brownfieldem, by se mohlo v případě stavby nového nádraží prostavět během 20 až 30 let 30 miliard korun ze státního a městského rozpočtu. "Ve Vídni skončí výstavba nového hlavního nádraží v roce 2015 a zde prostavěli 800 milionů eur (20,5 mld Kč). Proto je vhodné se otázce nového brněnského nádraží a celé čtvrti pečlivě věnovat," upozornil Petr Pelčák z fakulty architektury.

Studenti vytvořili ve skupinách čtyři návrhy, z nichž byly patrné hlavní impulzy, kterými by se měla výstavba nové čtvrti ubírat. "Nádraží přimkli co nejblíže městu a městské zástavbě. Dále novou čtvrť organicky propojí nový bulvár, který skončí pod Petrovem. Nádraží by mělo propojovat také oblast Komárova směrem na jih. A velký potenciál má také zeleň podél současného tělesa dráhy. Myslím, že to jsou signály pro město, kterými by se mělo zabývat," podotkl Pelčák.

Jestli bude nové nádraží skutečně u řeky, tedy 800 metrů jižně od dnešního v místě dolního nádraží, se rozhodne na přelomu roku. "Srovnávací studie obou variant, tedy odsunutého a pod Petrovem, bude hotová nejpozději na začátku příštího roku. Minulý týden se konal na ministerstvu dopravy kontrolní den a většině z 50 účastníků je už zřejmé, která varianta se jeví jako výhodnější," řekl primátorův náměstek Robert Kotzian (ODS). Která by to měla být, však zatím neuvedl.

Město už aktivně pracuje s variantou přesunu nádraží, která je zanesena v územním plánu. "Chystáme výstavbu městské infrastruktury, zejména tramvajových tras a parcelu po parcele se zabýváme majetkoprávním vypořádáním. Řešíme také pěší trasy, kterými se zatím nikdo nezabýval," uvedl Kotzian. Studentská iniciativa je podle něj přínosná hlavně kvůli neotřelým pohledům a nápadům. "Je dobré, že nejsou ničím příliš omezeni. Myslím, že z jejich nápadů lze čerpat inspiraci," podotkl.

Město nyní také chystá doplňovací komplexní studii dopravní obslužnosti nového nádraží a celé čtvrti, která bude řešit všechny druhy dopravy. "V klíčovou dobu musíme občanům představit komplexní řešení," řekl Kotzian. Za důležité také považuje to, aby město schválilo změnu ve stávající studii a určilo povinný podíl ploch pro bydlení. "Nejhorší, co by se mohlo jižnímu centru stát, že by se po pracovní době vylidnilo a byla z něj mrtvá čtvrť, ač se to investorům nemusí úplně líbit," konstatoval Kotzian.

Doplněno Stavbaweb:

Nádraží u řeky

zdroj obr.: facebook / Nádraží u řeky

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*