(ČTK) – Nové brněnské vlakové nádraží, pokud se postaví v odsunuté poloze u Svratky, už nesmí být bariérou, jakou je nádraží současné. Musí být v úzkém kontaktu s městským prostorem a nová čtvrť musí organicky srůst s historickým centrem. Velkou šancí je také udělat obří park podél stávajícího tělesa dráhy, vyplynulo z třídenního workshopu dvou desítek studentů brněnské fakulty architektury.
V oblasti takzvaného jižního centra, kde dnes vedou koleje a zbytek území je spíše tzv. brownfieldem, by se mohlo v případě stavby nového nádraží prostavět během 20 až 30 let 30 miliard korun ze státního a městského rozpočtu. "Ve Vídni skončí výstavba nového hlavního nádraží v roce 2015 a zde prostavěli 800 milionů eur (20,5 mld Kč). Proto je vhodné se otázce nového brněnského nádraží a celé čtvrti pečlivě věnovat," upozornil Petr Pelčák z fakulty architektury.
Studenti vytvořili ve skupinách čtyři návrhy, z nichž byly patrné hlavní impulzy, kterými by se měla výstavba nové čtvrti ubírat. "Nádraží přimkli co nejblíže městu a městské zástavbě. Dále novou čtvrť organicky propojí nový bulvár, který skončí pod Petrovem. Nádraží by mělo propojovat také oblast Komárova směrem na jih. A velký potenciál má také zeleň podél současného tělesa dráhy. Myslím, že to jsou signály pro město, kterými by se mělo zabývat," podotkl Pelčák.
Jestli bude nové nádraží skutečně u řeky, tedy 800 metrů jižně od dnešního v místě dolního nádraží, se rozhodne na přelomu roku. "Srovnávací studie obou variant, tedy odsunutého a pod Petrovem, bude hotová nejpozději na začátku příštího roku. Minulý týden se konal na ministerstvu dopravy kontrolní den a většině z 50 účastníků je už zřejmé, která varianta se jeví jako výhodnější," řekl primátorův náměstek Robert Kotzian (ODS). Která by to měla být, však zatím neuvedl.
Město už aktivně pracuje s variantou přesunu nádraží, která je zanesena v územním plánu. "Chystáme výstavbu městské infrastruktury, zejména tramvajových tras a parcelu po parcele se zabýváme majetkoprávním vypořádáním. Řešíme také pěší trasy, kterými se zatím nikdo nezabýval," uvedl Kotzian. Studentská iniciativa je podle něj přínosná hlavně kvůli neotřelým pohledům a nápadům. "Je dobré, že nejsou ničím příliš omezeni. Myslím, že z jejich nápadů lze čerpat inspiraci," podotkl.
Město nyní také chystá doplňovací komplexní studii dopravní obslužnosti nového nádraží a celé čtvrti, která bude řešit všechny druhy dopravy. "V klíčovou dobu musíme občanům představit komplexní řešení," řekl Kotzian. Za důležité také považuje to, aby město schválilo změnu ve stávající studii a určilo povinný podíl ploch pro bydlení. "Nejhorší, co by se mohlo jižnímu centru stát, že by se po pracovní době vylidnilo a byla z něj mrtvá čtvrť, ač se to investorům nemusí úplně líbit," konstatoval Kotzian.
Doplněno Stavbaweb:
Nádraží u řeky
zdroj obr.: facebook / Nádraží u řeky
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,