Studentský Spolek posluchačů architektury při Fakultě
architektury ČVUT uvedl čtyřiadvacátý ročník Olověného Dušana, dnes již
kultovní soutěže o nejlepší studentské projekty a ateliéry. Ceny Olověného
Dušana byly jako každoročně uděleny nezávislou porotou složenou z předních
českých architektů a designerů.
Soutěž je vypisována v zimním semestru a probíhá v obou
studijních oborech FA ČVUT – architektura a design – ve dvou kategoriích –
nejlepší projekty a nejlepší ateliéry jako celek. Soutěže se automaticky
účastní každý řádný student FA ČVUT, který v daném semestru odevzdá a vystaví
ateliérový projekt včetně týmových projektů. Ze soutěže jsou vyloučeny diplomní
projekty, projekty v rámci předmětů ZAN a projekty členů SPA, kteří jsou
přítomni při hodnocení projektů porotou. Soutěž probíhá čtyřkolově.
V kategorii architektura zasedli do poroty Jan Šépka, zakladatel kanceláře
Šépka architekti, vedoucí ateliéru A1 a docent na UMPRUM, Lenka Míková,
zakladatelka Collaborative Collective, Lukáš Brom ze studia The Builders, Matěj
Draslar, přednášející na ETH v Curychu a v neposlední řadě Pavel Buryška,
zakladatel atelieru XTOPIX.
Kategorii design hodnotila porota ve složení Jan Činčera, zakladatel obalového
studia Studio Činčera a předseda mezinárodní soutěže Young Package, Ondřej
Krynek, zakladatel DesignMag.cz a organizátor Prague Design Week a Šimon Brabec
z Braasi Industry.
Galavečer, jehož součástí bylo slavnostní vyhlášení výsledků
Olověného Dušana 2017, proběhl 23. března 2017 ve Studiu Hrdinů ve Veletržním
paláci v Praze. Byly zde oznámeny nominace a ocenění projektů a ateliérů. Večer
moderovaly studentky Anna Vácová a Alžběta Widholmová.
V kategorii designu porota nevědomě navazuje na tradici rozpaků nad výběrem
vítěze. Tentokrát se vydala na průzkum prvních ročníků, z čehož vzešly nejen
dvě nominace, ale rovnou i dva vítězové. V kategorii projekt je to Barbora
Lexová, která na úrovni zvládla jak prezentaci, tak model, respektive prototyp
Smetáčku s lopatkou. To bylo zároveň zadání pro polovinu atelieru Jaroš &
Doucet, jehož kvalitu porota ocenila též vítězstvím za jeho širokou možnost
projevu pro nově příchozí studenty. Jak sami porotci říkají: “díky dobrému
zadání se dá hodně rozpoznat hned na začátku.”
V kategorii architektury se porota rozhodla hlasitěji
demonstrovat pocity, které se často opakují napříč Dušanovskými ročníky, tedy
polarizace kvality architektonických atelierů na škole. Udělila proto ocenění
poroty pěti atelierům: Císler & Pazdera se zadáním Most-město, Kuzemenský
& Synek se zadáním Mixed use Na knížecí, Kraus & Čančík – Nejen bydlení
pro Úvaly, atelier Novotný & Koňata & Zmek se zabýval soutěží na
Fakultu architektury v Drážďanech a Redčenkov & Danda se zásahy do
Františkových Lázní. S názorem, že kvalitu školy určuje její nejslabší článek,
převrací systém top hodnocení v otázku.
Podobně u projektů: ocenění poroty získává Tomáš Gelien za Mixed-use v atelieru
Kuzemenský & Synek, trojice David Lašek, Miroslav Styk, Martin Želiar za
Most medzi a Bytový dům v atelieru Císler & Pazdera, Jiří Neuvirt s návrhem
Lázeňského náměstí v atelieru Redčenkov & Danda a David Poloch za Bydlení
pro Úvaly z atelieru Kraus & Čančík. „Jsou stejně dobří a neporovnatelní.”
Výstava nominovaných a vítězných projektů je k vidění
v NTK do 18. 4. 2017, kde zároveň s koncem výstavy proběhne veřejná
diskuze se zástupci vedení, ateliérovými vedoucími a studenty FA nad tématy,
která Dušan otevírá.
Studentskou soutěž Olověný Dušan 2017 shrnuje a prezentuje katalog, který si
mohli odnést návštěvníci galavečera. Katalog je rovněž k dostání v kanceláři
441 Spolku posluchačů architektury v budově Fakulty architektury ČVUT.
Tisková zpráva
Představujeme práce z ateliéru Kuzemenský & Synek,
kde studenti pracovali se zadáním Mixed use Na knížecí Mixed use development Na knížecí
Mixed use development Na knížecí
Konstrukce a dekonstrukce městského bloku je hlavním
teoretickým tématem semestrální práce. Jeho výhody, nevýhody, limity,
odstranění nevýhod, zkoumání klišé s blokem spojených, propojení více funkcí v
bloku. Jedním z cílů zadání je zkoumání obecných vlastností městského bydlení,
městského bloku, jeho velikosti, možnosti jeho nového pochopení, soudobý posun
v typologii, hloubky, intenzity, měřítka a podobně. Podstatné je vyřešit celé
zadané území – tedy v celé hloubce části nedokončeného vnitrobloku.
Úkolem je prověření
kapacity parcely. Akademickým zadáním je maximální využití hodnoty území.
Úkolem je určit hranici, kdy intenzita / hustota začíná být kontraproduktivní a
snižuje hodnotu celku. Úkolem je na řešeném území navrhnout strukturu, kde
hlavním programem bude bydlení, druhou částí je standardní kancelářská /
komerční či jiná veřejná funkce. Tuto část domu je nezbytné navrhnout co
nejuniversálněji. Výšková regulace není záměrně zadána. Předmětem zadání je co nejlépe
prozkoumat potenciál parcely, včetně jejího vztahu k okolí. Parcela nabízí
logicky dokončení privátního bloku, ale stejně tak jakoukoliv jinou strukturu,
která pomůže lepšímu využití místa a začlenění do kontextu.
Poměr standardu a typu bytů i poměr hlavní funkce bydlení a funkce komerční /
veřejné bude předmětem návrhu – včetně jeho teoretické obhajoby. Byty jsou
požadovány v maximální možné míře různých kategorií, pravděpodobně i standardu
i způsobu distribuce. Student měl kompetenci uvedenou diverzitu bydlení popřít,
navrhnout jinak a svoji tezi obhájit. Analogicky studenti přistupovati k
programu funkce komerční / veřejné. Fyzický i sociální kontext okolí je právě
tvořen. Tato proměnná nejistota se ukázala být jedním nejzajímavějších
katalyzátorů semestrálních návrhů.
Hodnocení poroty
Jednotným tématem semestrálního zadání se stalo zkoumání možností zhodnocení
parcely na křížení ulic Stroupežnického a Ostrovského ležící v přímém
sousedství autobusového nádraží Na Knížecí.
Zadání předurčuje zvýšenou intenzitu pracovního nasazení.
Rozsah dílčích úkolů sahá od stanovení názoru na rozhraní mezi historickou a
transformační částí Smíchova, navázání na stávající kontextuální vazby a
predikce vazeb nových, určení míry zastavění vnitrobloku, definování veřejného
x soukromého, hledání adekvátního poměru programové skladby, až po detailní řešení,
mnohdy velmi důvtipných, dispozic jednotlivých bytů různorodého standardu (což
bylo jedním z hlavních témat).
V rámci ateliéru se objevuje téměř u všech autorů shoda v pojetí průčelní hmoty
domu a komponování fasády směrem do autobusového nádraží. Monumentálně
velkorysá jednolitá tvář dostaveb reaguje na měřítko sousední budovy bývalých
ženských domovů, čímž jasně podtrhuje hranici mezi historickou strukturou
Smíchova a nově plánovaným developmentem. Možnosti variantních přístupů k takto
významnému rozhraní však zůstaly skryty.
Na rozdíl od pojetí průčelí se projekty navzájem velmi odlišují ve formování
vnitrobloku. Objevují se různé poměry zastavění, měřítek objektů a míra
veřejného x soukromého. V mnoha případech dochází při vstupu chodce do útrob
vnitrobloku, v porovnání s uličním průčelím, až ke dramatickému vjemovému
kontrastu. Práce pojímající vnitroblok jako unikátní systém průchodů, pasáží,
uliček, piazzett a dvorků, střídají projekty s rozměrnými společnými zahradami.
Studenti se s typologií velkoměstského paláce vypořádali na vysoké úrovni.
Projekty jsou jasně souměřitelné díky srozumitelné grafické prezentaci a
vkládacího modelu.
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,