Fotogalerie ke článku (9)
České dráhy, foto: Radovan Boček
České dráhy, foto: Radovan Boček
České dráhy - interier, foto: archív autorů
České dráhy Stav před rekonstrukcí
České dráhy - situace
České dráhy. 1. NP
České dráhy - 2. NP
České dráhy - 3. NP
České dráhy - příčný řez
Původní budova je jednou z mnoha dochovaných drážních staveb z konce 19. století. Bez větších stavebních zásahů sloužila svému účelu, ač nevyhovovala ani vybavením ani technickým stavem. Dům byl navíc zasažen povodní v roce 2002.
K zadání projektu vedla investora potřeba rekonstrukce, modernizace a rozšíření kapacity kancelářských prostor.
Adresa: Prvního pluku 2a, Praha 3-Žižkov
Investor: České dráhy, a. s.
Autor: Lukáš Ježek, atelier KAVA, spol. s r. o.
Projektant: atelier KAVA, spol. s r. o. / Jan Karásek, Lukáš Ježek, Jiří Opočenský
Spolupráce: Zuzana Novotná, Michaela Palatá
Statika: Michal Rybáček
sanace vlhkého zdiva: Michael Balík
ZTI: Radek Mrňák
ÚT, VZT: Martin Beneš
EI: Ivan Hovorka
Dodavatel: BHS Bohemia
Termíny: projekt 2004, realizace 2006
Plocha stavebního pozemku: 680 m2
Zastavěná plocha: 370 m2
Celková podlahová plocha: 1800 m²
Celkový obestavěný prostor: 7150 m3
Náklady na m² podlahové plochy: 25 tis. Kč/m²
Celkové náklady: 45 mil. Kč
Autor fotografií: Radovan Boček, archiv autorů
V prvním konceptu jsme navrhli zcela nové a svébytné rozšíření domu, ale zadání a jeho řešení prošlo mnoha úpravami — racionálními ze strany investora a mnohdy diskutabilními ze strany památkářů NPÚ, kde se odborný názor v čase pohyboval od „bez připomínek“ po „nepřípustné“. Výsledek nakonec, bohužel, kvůli vyšším nákladům na sanaci původního objektu, ovlivnil nedostatek prostředků na (kvalitnější) dokončení.
Současná nástavba vychází z jednoduchosti domu a z hledání jeho přirozeného, ale ne banálního pokračování. Měřítko i rytmus fasády jsou podřízeny původnímu členění. Zvenčí zopakovaný formát oken v novém podlaží s nižší světlou výškou vytvořil v interiéru příjemné proporce otvorů s nízkými parapety. V historické části jsme stavebně zasahovali do původních konstrukcí minimálně — „vyčištěný“ konstrukční dvojtrakt je k danému účelu využití dostatečně flexibilní. Součástí interiéru jsou částečně mobilní, samostatné buňky zázemí, umístěné vždy ve větších společných kancelářích. Provedená stavba zachovává původní koncept „nové versus staré“ ještě v řešení vikýře, který reaguje na solitérní umístění domu a na kontext železniční trati, která ho míjí v podstatě ve stejné úrovni.
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,