Fotogalerie ke článku (9)
České dráhy, foto: Radovan Boček
České dráhy, foto: Radovan Boček
České dráhy - interier, foto: archív autorů
České dráhy Stav před rekonstrukcí
České dráhy - situace
České dráhy. 1. NP
České dráhy - 2. NP
České dráhy - 3. NP
České dráhy - příčný řez
Původní budova je jednou z mnoha dochovaných drážních staveb z konce 19. století. Bez větších stavebních zásahů sloužila svému účelu, ač nevyhovovala ani vybavením ani technickým stavem. Dům byl navíc zasažen povodní v roce 2002.
K zadání projektu vedla investora potřeba rekonstrukce, modernizace a rozšíření kapacity kancelářských prostor.
Adresa: Prvního pluku 2a, Praha 3-Žižkov
Investor: České dráhy, a. s.
Autor: Lukáš Ježek, atelier KAVA, spol. s r. o.
Projektant: atelier KAVA, spol. s r. o. / Jan Karásek, Lukáš Ježek, Jiří Opočenský
Spolupráce: Zuzana Novotná, Michaela Palatá
Statika: Michal Rybáček
sanace vlhkého zdiva: Michael Balík
ZTI: Radek Mrňák
ÚT, VZT: Martin Beneš
EI: Ivan Hovorka
Dodavatel: BHS Bohemia
Termíny: projekt 2004, realizace 2006
Plocha stavebního pozemku: 680 m2
Zastavěná plocha: 370 m2
Celková podlahová plocha: 1800 m²
Celkový obestavěný prostor: 7150 m3
Náklady na m² podlahové plochy: 25 tis. Kč/m²
Celkové náklady: 45 mil. Kč
Autor fotografií: Radovan Boček, archiv autorů
V prvním konceptu jsme navrhli zcela nové a svébytné rozšíření domu, ale zadání a jeho řešení prošlo mnoha úpravami — racionálními ze strany investora a mnohdy diskutabilními ze strany památkářů NPÚ, kde se odborný názor v čase pohyboval od „bez připomínek“ po „nepřípustné“. Výsledek nakonec, bohužel, kvůli vyšším nákladům na sanaci původního objektu, ovlivnil nedostatek prostředků na (kvalitnější) dokončení.
Současná nástavba vychází z jednoduchosti domu a z hledání jeho přirozeného, ale ne banálního pokračování. Měřítko i rytmus fasády jsou podřízeny původnímu členění. Zvenčí zopakovaný formát oken v novém podlaží s nižší světlou výškou vytvořil v interiéru příjemné proporce otvorů s nízkými parapety. V historické části jsme stavebně zasahovali do původních konstrukcí minimálně — „vyčištěný“ konstrukční dvojtrakt je k danému účelu využití dostatečně flexibilní. Součástí interiéru jsou částečně mobilní, samostatné buňky zázemí, umístěné vždy ve větších společných kancelářích. Provedená stavba zachovává původní koncept „nové versus staré“ ještě v řešení vikýře, který reaguje na solitérní umístění domu a na kontext železniční trati, která ho míjí v podstatě ve stejné úrovni.
"Silueta původního mostu zůstala v panoramatu města zachována". Fascinuje mě, že všude kromě Prahy to chápou a dokáží rozlišit, co…
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA