Investor: soukromá osoba
Architkt: Mojmír Pukl
Stavbyvedoucí: Stanistav Brabenec
Dodavatelé:
podlahy — Apia Brno
topení — Novák, KKH Brno, s. r. o.
truhlářské práce — Gerrit Karhánek
Rozloha: 118 m2 + 22 m2 terasa
Projekt a realizace stavby: 2001
Realizace interiérových prvků: 2002-2004
Fotografie: autor
Mlžný pokoj
Jaroslav Pížl
Malý Lucifer čeká a mlha naléhá. Již jsou jí okna zvenčí zavalena, avšak Malý Lucifer i nadále čeká. A tam kde okno otevřeno — byť jen úzce zpola — mlha ihned vtéká, aby sjednotila prostor vnitřní s vnějším okolím. Pokoj se stává kouřovým, Malý Lucifer čeká na zcela. A nyní téměř již a o chvíli později již zcela: obdélníky oken se staly výsečemi bledého světla, tak jak je tomu u sídel plujících v noční mlze, jako je tomu u potopených lodí i kajut jejich. Skrze mlhu a světlo, skrze dým vzdálených ohňů a zemdlený svit lunný, je tedy znenáhla sjednocen prostor vnitřní s vnějším okolím. Šachtou proměnlivých okolností vzdušných, povětrnostních a světelných, chodbou, jež vjedno váže temný pokoj s noční krajinou, smí Malý Lucifer nyní odejít nepozorovaně, utajen, a nezanechav dopisu. Toť útěk, mlha, noc.
Byt je postaven v klidném místě, na hranici Hradčan, v tradiční blokové zástavbě. Bloky jsou malé. Dvůr je krásný, na všech sousedících parcelách jsou zahrady, pár vzrostlých stromů, převážně trávníky a květiny. Vlastní dům, postavený po první válce, je dobře provedený, řešený s jistým přehledem. Tvar půdorysu, souměrnost, rozvrh stavby v sobě nesou určitý charakter. Vestavba tvoří samostatné patro na novém, do půdy vloženém šestém podlaží, se vstupem o patro níž. Byla dána výška hřebene, sklony střech i rozložení oken ve fasádě. Významná je orientace ke světovým stranám.
Byt je určen pro jednu osobu. Základní částí vybavení budou knihovny. Z toho vychází představa celkového účinku, jak by prostor měl působit, jaké by měl vytvářet prostředí. Prostor má být srozumitelný, určitým způsobem samozřejmý, povědomý, má být příjemný, pohodlný, přát klidu, uvolnění a drobným rozkoším, které s bydlením souvisejí. Podstatná je celistvost uspořádání, vzájemné vazby a poměry, plynulost povrchů stěn, stropů, celkové ustrojení, které prostor formuje, i v dílčích řešeních jednoduchost, soulad.
Vnitřní dispozice se přirozeně obrací na jih směrem do dvora, zůstává převážně volná, nese v sobě zážitek rozlohy, posuvné stěny umožňují průhled celou šířkou, francouzskými okny a skládacími dveřmi vycházíme na terasu. Dokončený stav je v užitých materiálech volbou klienta, podlaha z exotického masivu naplňuje přání živě barevného, červeného dřeva, ostatní dřevěné části jsou dýhovány třešní nebo jsou z masivu. Dojem z materiálů ovlivňuje výrazně charakter interiéru.
Proběhl formující proces, cesta mezi konceptem a materií, abstraktním a konkrétním* byla absolvována. Základní byla představa určitého účinku. Úkol přesahuje oblast měřitelného, dotýká se otázky, jak člověku je. Interiérem proniká světlo v proměnách dne, v průběhu ročních dob. Závěsy zůstávají většinou zatažené. MOJMÍR PUKL
* Jan Turnovský, Poetika zedního výstupku. Vědecko-výzkumné pracoviště a Škola architektury AVU, Praha 2004, s. 12.
Publikováno ve Stavbě č. 1/2005
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,