Pavla Melková
je z těch architektů, kteří své povolání pojímají velmi široce. Spolu s
Miroslavem Cikánem pracuje ve vlastním ateliéru MCA, který se věnuje především
veřejnému prostoru a obnovám historických staveb. Zároveň nedávno dokončila
doktorské studium na Fakultě architektury ČVUT, od roku 2013 vede Kancelář
veřejného prostoru na pražském Institutu plánování a rozvoje a také píše eseje
a další texty. Tomuto rozkročení odpovídá i obsah její nové knihy. Úvodní stať
je věnována teoretickým východiskům, druhá řeší roli architekta v současné
tvorbě měst, třetí je zaměřena na veřejný prostor, poslední pak na ochranu
památek.
Oproti
předchozí publikaci Prožívat architekturu z roku 2013 se Melková posouvá od
úvah nad konkrétní architekturou do obecnější roviny, zároveň ale mnohem více
čerpá ze své vlastní projekční praxe. Domnívám se, že kniha je především
autorčiným pokusem ujasnit si vlastní teoretická východiska, uspořádat
myšlenky, které doprovázejí její praxi, a zasadit architekturu do co nejširšího
kontextu dnešního světa. Autorka si pokládá v zásadě etické otázky hodnot a
principů, jež stojí v základech vykonávání architektonické profese.
Úvodní (a
titulní) esej otvírá konstatováním, že dnešní společnost prochází krizí
identity, jejíž součástí je i určitá vykořeněnost a nejasný vztah k vlastnímu
prostředí. Podle Melkové se na tom významnou měrou podílí i „propast v
komunikaci a porozumění mezi současnou architekturou a jejími uživateli“. Další
text je pak jakousi obhajobou architektury jako spolutvůrce „existenciálního
rozměru bytí jednotlivce i společenského paradigmatu doby“. Autorka otevřeně
vychází z fenomenologické tradice uvažování o architektuře, nesnaží se přinášet
nějaké nové teoretické teze, jde jí spíš o hledání filozofického ukotvení
vlastních myšlenek. V knize hojně cituje, především z textů Martina Heideggera,
Dalibora Veselého, Karstena Harriese či Juhani Pallasmai. Ostatně i samotný
pojem „humanistická role architektury“ si půjčuje od Dalibora Veselého, který
je pro ni zřejmě iniciačním autorem.
Trochu
uvolněnějším, osobnějším a dle mého vůbec nejzajímavějším textem knihy je druhá
esej s názvem Role profese architekta v současné tvorbě města. Opět začíná
neradostným konstatováním, že „architektura dnes obtížně hledá svoji roli ve
společnosti“ a že „většina zásahů určujících podobu našich měst a krajiny se v
současné době odehrává mimo platformu architektury“. Tento text se mimo jiné
opírá o rozhovory s architekty a teoretiky, které autorka vedla během svého
stipendijního pobytu na Kolumbijské univerzitě v New Yorku, především s
Kennethem Framptonem. Zabývá se zde otázkami a problémy, na něž naráží
především při své koncepční práci na IPRu a které se jí zřejmě osobně dotýkají.
V obecné rovině pak promýšlí a profesi architektů doporučuje cestu, kterou se
sama vydala – totiž rozšířit pole svého působení, vykročit z „exkluzivního a
někdy možná i pohodlného rámce samotného navrhování“. Vyzývá k angažovanosti a
k hledání jiných platforem a nástrojů, které můžou ve svém důsledku vést ke
zlepšení našeho vystavěného prostředí. Má na mysli především politickou,
ekonomickou, legislativní, ale i kulturní oblast, kde je možné změnit rámce a
omezení, které brání kvalitnímu naplňování architektonické profese.
Opět se zde
opakovaně a zcela záměrně objevuje termín „role“, který v sobě nese aktivní
rozměr, není to „funkce“ ani „rozměr“ architektury. Když Melková mluví o roli,
jde jí primárně o samotné tvůrce, architekty a jejich vztahy se společností.
Opět se tu promítá fakt, že autorka je především praktikující architektka a
její úvahy a texty z vlastní praxe pramení a opět se do ní vrací. Černobílé,
převážně abstraktnější snímky realizací ateliéru MCA ostatně tvoří samostatnou
obrazovou linku knihy.
Zbývající dva
texty jsou pak už trochu úžeji zaměřené na témata veřejného prostoru a
památkové péče a vyznívají místy trochu školometsky – „je zapotřebí“, „mělo by
být“, „podmínkou je“… Souvisí to s tím, že se autorka snažila o jasnou
formulaci a hierarchizaci pojmů a hodnot, což je důležitým krokem na cestě k
jejich všeobecnému přijetí a prosazování. V praxi tak můžou architekti ocenit
například srozumitelný výčet vlastností, které by měla mít kvalitní veřejná
prostranství. V oblasti památkové péče pak Melková apeluje na snahu o
porozumění mezi architekty a památkáři – vždyť vycházejí ze „stejných
kulturních zdrojů a jim odpovídajících hodnot“.
Celá kniha je
zároveň svědectvím o autorčině srdnatém potýkání se s teoretickým jazykem.
Zřetelná je její snaha o co nejpřesnější a zároveň stručné vyjádření. Bez
ukotvení v konkrétních příkladech to však místy vede k určitým truismům,
pocitu, že čteme všeobecně známé, opakované pravdy. Naštěstí to však v žádném
případě neplatí pro celek knihy, ve své podstatě je pod hladkým stříbrným
povrchem docela vzdorovitá.
Na závěr
nezbývá než se vrátit na úvod – totiž k předmluvě Rostislava Šváchy – a spolu s
ním doufat, že nová kniha Pavly Melkové se stane podnětem k „dobré debatě,
protože také ona někdy u systému dovede podemlít jeho zkamenělost“.
KAROLINA JIRKALOVÁ
Pavla
Melková: Humanistická role architektury,
Arbor vitae 2016, 144 str.
Recenze byla publikována v časopise Stavba č. 2/2017, str. 11
Doplněno Stavbaweb:
VI PER: Pavla Melková: Humanistická role architektury (křest knihy)
Knihu lze zakoupit např. ZDE.
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.