Bývalá
římskokatolická fara v Dubenci je důkazem, že soukromí investoři se dokáží
zhostit záchrany církevních památek citlivým způsobem a s respektem ke
kulturnímu dědictví. Komerční využití nově zrekonstruované fary neubralo místu
výjimečnou atmosféru a naopak se ji snaží návštěvníkům na každém kroku
připomenout.
Stručně k historii objektu
Areál bývalé římskokatolické fary v Dubenci u Turnova pochází z 2. poloviny 18. století. Komplex
hlavní farní budovy a přilehlých hospodářských staveb (chlévy, kočárovna,
vozová kolna a koňské stáje) se nachází na obdélníkovém půdorysu o celkové
výměře 1819 m2. V celorepublikovém měřítku představuje tedy
ojediněle dochovanou celistvou památku z doby baroka a klasicismu.
Po roce 1989 byly objekty farnosti víceméně opuštěné a chátraly. V
roce 2007 odkoupila všechny budovy od církve firma Paclík, s.r.o. za účelem
rekonstrukce areálu na kulturní a společenské centrum se stravováním a
ubytováním. Na obnovu dubenecké farnosti se firmě podařilo získat dotaci z
fondů Evropské unie.
Projekt rekonstrukce vypracoval Ateliér Pavlíček ze Dvora Králové,
a to pod zkušeným vedením Ing. Marka Pavlíčka. Cílem navrženého řešení byla
stavební obnova stávajících budov, dostavba technického zázemí a citlivé
přizpůsobení areálu novému podnikatelskému záměru.
Pod drobnohledem památkářů
Komplexní rekonstrukce areálu fary byla započata v březnu 2012.
Celý areál je kulturní památkou, stavební úpravy tak probíhaly pod dohledem
památkářů a byly podmíněny maximálním možným zachováním původních konstrukcí.
Na projektu participovaly týmy restaurátorů a uměleckých řemeslníků a s ohledem
na jejich specializované činnosti bylo nutné počítat s vyšší investicí.
Přípravná fáze obnovy farního komplexu zahrnovala důsledný
stavebně technický průzkum. Projektová dokumentace vycházela z posouzení
technického stavu viditelných prvků s přihlédnutím k výsledkům sond do
zakrytých konstrukcí. Skutečný stav zakrytých konstrukcí bylo ovšem možné
důkladně ověřit až po jejich obnažení v průběhu stavby.
Sanace zdiva
Původní barokní interiérové
omítky hlavní farní budovy byly v maximální možné míře zachovány. Poškozené
části autentických omítek byly lokálně doplněny a opatřeny konsolidačním
nátěrem. Komplikovanější byl postup v prostorách bývalých chlévů a stájí
původní hospodářské části (dnes restaurace, bar a salónek). Rozbor původních
omítek odhalil vysoký obsah dusičnanů, způsobený původním využitím prostor pro
ustájení a chov hospodářských zvířat. Omítky také vykazovaly zvýšenou
vlhkost a mírné zatížení sírany a chloridy.
Bylo nutné je celoplošně odstranit a vyškrábat maltu ve spárách.
Následně mohlo být odhalené zdivo řádně mechanicky očištěno a omyto
v interiérech tlakovou vodou. Po vyschnutí vnitřního povrchu zdiva a
kleneb se zdivo z vnitřní strany utěsnilo minerální izolací. Cílem tohoto
opatření bylo zamezit transportu solí a nebezpečných látek ze zdiva napovrch
ven. Co se týká exteriérových omítek, jako nepůvodní prvky byly nahrazeny do
výše dvou metrů nad horní úroveň soklu. Sokl byl zbaven cementových omítek a
opatřen sanační omítkou a minerální stěrkou.
Rekonstrukce interiéru
Uvnitř staveb řemeslníci vyjmuli kamennou dlažbu a po doplnění
podkladových vrstev o izolaci ji navrátili zpět ve stejné skladbě. Poškozené
dřevěné prvky podlah nahradila realizační firma novými. A stejně tak nechala
repasovat všechny barokní, klasicistní a historizující prvky v interiérech a
nové výrobky zhotovit jako tvarové a materiálové repliky. Zejména se jednalo o
všechna exteriérová okna a prosklenou stěnu pavlače.
Oprava krovu
V celém historickém komplexu byly velmi poškozené střešní
konstrukce a krytina. Památkáři pochopitelně trvali na zachování původních typů
a barevností.
Dominantou římskokatolické fary v Dubenci je vysoká valbová střecha
z břidlice. Krytina byla kompletně vyměněna za novou v barvě antracitově černá.
Po dohodě s památkáři byly stávající
prvky krovu v maximální možné míře zachovány. Výměna a sanace poškozených prvků
krovu byla provedena tradičním tesařským způsobem, tedy přesnými tesařskými
spoji, které byly jištěny výhradně dřevěnými kolíky. Nové dřevo tesaři ručně
ohoblovali, aby nahrazovanému prvku odpovídalo polohou, průřezem i profilem.
Poškozená zhlaví vazných trámů byla protézována.
Střechy hospodářských budov
Také u hospodářských budov
požadovali památkáři dodržet původní zastřešení, v tomto případě šlo o
keramickou, pálenou krytinou typu „bobrovka“. Jako nejvhodnější model byla
vybrána bobrovka z produkce firmy Bramac: Opál v režné úpravě. Tento model
je v souladu s požadavky památkářů, a proto je hojně využíván pro
rekonstrukce střech památkově chráněných objektů. „V oblasti skládaných střešních krytin
poskytuje společnost Bramac našemu ateliéru nejlepší technický servis a
poradenství. Oceňuji profesionalitu a rychlost, se kterými na naše požadavky
reagují,“ chválí Bramac projektant Ing. Pavlíček.
Komplikovaná pokládka
Pokládka střešní krytiny
přitom nebyla dle svědectví pokrývačů vůbec jednoduchá. Některé části
krovů hospodářských budov se musely vybourat a nahradit novou konstrukcí. Z velké části byly ale
zachovány staré krovy, které se musely před pokládkou keramické krytiny poměrně
složitě a pracně vyrovnávat. „Někde byly rozdíly i více než pět centimetrů.
Bylo tedy nutné krov přesně dorovnat. Potom již pokládka tašek byla velmi
snadná, díky tvarové přesnosti a díky posuvnosti tašek,“ vysvětluje Jakub
Kaválek z firmy Klempířství – pokrývačství Jakub Kaválek, která se na realizaci
podílela formou subdodávky.
Závěrem
Řada starých církevních staveb zůstává v polistopadové éře
opuštěná a nadále chátrá. Přesto panují napříč českou společností pochybnosti,
zda jsou tyto kulturní památky vhodné k jinému využití. V západní Evropě jde
přitom o velmi rozšířený trend a sakrální stavby se zde mění nejen v kulturní a
společenská centra (galerie, koncertní sály apod.), ale i v objekty určené k
bydlení. Otázka tedy zní: Není lepší pro tyto památky nalézt komerční využití a
zapálené investory, kteří se pustí do jejich záchrany s podobným zápalem jako
současný majitel farnosti Dubenci?
podle podkladů společnosti Bramac střešní systémy
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…