Kdy: 13.06.
–
19.08.2018
Kde: Galerie současného umění a architektury / Dům umění České Budějovice
Kurátor: Michal Škoda
Pro letošní léto jsou vyhrazeny prostory Galerie
současného umění a architektury – Domu umění města České Budějovice
berlínské umělkyni Pie Linz.
Jedná se o autorku, která se v České republice představuje
poprvé a jejíž stěžejním médiem je kresba. Na současné umělecké scéně o
ní lze hovořit jako o naprosto originální umělkyni s velice osobitým
projevem. Tvůrčí přístupy Pii Linz jsou charakteristické detailními
kresbami, vytvářenými vždy na daném místě ve veřejném prostoru. Toto
rozhodnutí, kdy svá díla vytváří mimo „izolovanost“ čtyř stěn atelieru,
umožňuje umělkyni dokonale se seznámit s místem i lidmi, pohybujícími se
v „jejím“ teritoriu. Na základě takovéhoto subjektivního využití
vizuálních témat a motivů nám předkládá díla, jež jsou dokladem toho, že
pohled každého z nás, jak se díváme na svět kolem sebe, je vždy odrazem
individuálního vnímání souhrnu zlomků reality.
Pia Linz (1964) je rodačkou z německého Kronbergu. Po
absolvování střední školy studovala malbu na Staedelschule ve Frankfurtu
nad Mohanem pod vedením Thomase Bayrleho, Johanna Georga Geygera,
Felixe Dröseho a Christy Näher, a poté u Christy Näher pokračovala
v mistrovském kursu. Díky různým stipendiím vycestovala za dalším
studiem do Říma, Londýna a New Yorku. V roce 1999 pracovala jedenáct
měsíců v uměleckém středisku Schloss Balmoral v Bad Emsu jako
stipendistka německé spolkové země Porýní-Falc. V roce 2015 jí za její
dílo byla společností VG Bild-Kunst udělena cena HAP-Grieshaber Prize.
V současné době umělkyně žije a pracuje v Berlíně.
Českobudějovická výstava pod signifikantním názvem
Locations nabízí reprezentativní kolekci děl této výjimečné umělkyně a
divákovi předkládá nejen kresby na papíře, ale rovněž prostorové objekty
z akrylového skla, takzvané Box Engravings, kde Pia Linz využívá
techniky rytiny.
Koncepce samotných kreseb nejsou svázány s jedním tvůrčím
přístupem, ale nabízejí vícero přístupů, tvořící jednotlivé cykly. Jako
příklad lze zmínit projekty – „ Kresby spojené s místem“ či „Pole
nazírání“, stejně jako trojrozměrné „Box Engravings“, patřící k hlavní
části díla Projection Works a jsou dalším vývojem trojrozměrných Cube
Pictures.
K trojrozměrným objektům sama autorka uvádí: „Nejprve
vybuduji konstrukci z akrylového skla v architektonické nebo přírodní
lokalitě. Na vybraném místě se uvnitř konstrukce posadím a zachytím
přímo to, co vidím kolem sebe pomocí značkovače v podrobné kresbě na
průhledné vnitřní stěny. Nakonec kresbu vyryji do akrylového skla. Na
rozdíl od panoramat z 19. století, v nichž se pozorovatel umisťuje
dovnitř panoramatu, zde pozorovatel nahlíží miniaturní svět rytin na
krychlích zvenku. V této obrazové realitě je vzdálenost, a tudíž zbytek
světa vždy obsažena uvnitř objektu.“
Její kresby jsou pak dokladem velice citlivého sžití se
s danou lokalitou, kdy přeměřuje vybranou plochu /jako tomu bylo při
„mapování“ londýnského parku nebo Central Parku v New Yorku/ krokováním a
ve výsledném systému umístí své detailní kresby, doplněné textovými
poznámkami, které „informují“ o přírodním prostředí a kolemjdoucích,
nabízejí zaslechnuté útržky rozhovorů a odhalují samotné dění v místě.
Vzhledem ke stylu kresby má divák dojem, že vybranou
lokalitu nahlíží z výšky, evokující uzavřený kosmos. Z odstupu lze
vnímat celkovou strukturu a přiblížením se dílo na základě zaznamenaných
detailů pozvolna ožívá a dá se dešifrovat.
Jako závěrečnou poznámku k práci a výstavě Pia Linz lze
použít její vlastní charakteristiku rané tvorby a cyklu se specifickým
vztahem k místu „Early Site-Specific Pictures“, kdy autorka uvádí: „
Díky pokusu převést zažitou realitu času a prostoru do reality
skutečnosti dvojrozměrného statického obrazu jsem s Early Site-Specific
Pictures v 80. létech během studia umění objevila otázky a možnosti,
které mě zaměstnávají dodnes. Proto jsou Early Site-Specific Pictures
základem a klíčem k mému současnému dílu.
Mé zážitky a vzpomínky z mnohých stanovisek uvnitř
nějakého místa a vědomí, že místo není závislé na mém subjektivním
vnímání, nýbrž že existuje pevně a simultánně pro sebe samo, jsou
kritické k nalézání řádu obrazů a též umístění diváka ve vztahu k mému
obrazovému vyjádření k místu.
A nakonec jsou Early Site-Specific Pictures blízké
mapování způsobu vidění. Na specifických lokalitách, například na
frankfurtském nádraží, jsem sbírala informace, které jsou často
proniknuty subjektivními zážitky a poetickými představami. Toto
synchronizuji v jakési mapě, a tak znovu prožívám své záznamy a opětně
je interpretuji pro specifické médium obrazu.
Takto objevuji dvojrozměrný povrch jako všemocný
vyjadřovací prostor, který mi dává možnost zasadit nedefinovaný zbytek
světa mezi místo zaměření a okraj obrazu.“
Pia Linz – Locations / Místa
tisková zpráva
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.