Plavbu začali od Revoluční ulice,
která je součástí Hradebního korza a dopluli až do pražské Troji, která skýtá
dva významné projekty – Trojskou lávku a Trojskou kotlinu.
Petr
Hlaváček mimo jiné označil jako zásadní projekt pro Prahu Vltavskou
filharmonii, pro kterou zpracuje studii využitelnosti Konsorcium vedené světově
proslulým ateliérem Henning Larsen: „Prestiž
a zkušenosti konsorcia vedeného Henning Larsen s podobnými projekty po celém
světě jsou pro nás zárukou zpracování kvalitní analýzy, která nám pomůže v
dalším rozhodování. Praha nejen že moderní koncertní sál potřebuje, ona si ho i
zaslouží. Tento dluh celých generací bychom se měli pokusit splatit. Chceme být
ale obezřetní, proto si nejprve necháváme zpracovat detailní analýzu, jestli
budeme pokračovat dalšími
etapami, nebo ne.“
Ondřej Boháč zdůraznil také potřebu
nových infrastrukturních staveb, které propojí Vltavské břehy, i výstavbu
nových městských čtvrtí. „Dali jsme
dohromady 25 pražských priorit, které budou představeny od 23. září v Centru
architektury a městského
plánování (CAMP) na výstavě PRAHA ZÍTRA? PRAŽSKÉ PRIORITY. Patří mezi ně nové
čtvrti, dopravní propojení či nové parky. Téměř polovina všech projektů se
navíc nachází v území podél Vltavy.”
Plavba
1) Hradební korzo
STAV: návrh studie
ZAHÁJENÍ: Q4 2018
DOKONČENÍ: Q3 2020
ARCHITEKT: Aoc architekti; IPR Praha
INVESTOR: hlavní město Praha
VÝŠE INVESTIC: n/a
Hradebním korzem se označuje soustava ulic na rozhraní Starého a Nového
Města vedoucí ve stopách staroměstských hradeb od Národní třídy přes ulici 28.
října, Na Příkopech, náměstí Republiky až po Revoluční ulici.
Cílem
Prahy je tyto prostory lépe propojit, zvýšit jejich kvalitu a vylepšit podmínky
pro chodce, cyklisty a městskou hromadnou dopravu. Architektonickou koncepci
této proměny zpracuje architektonický ateliér Aoc ve spolupráci s IPR Praha.
Koncepce bude definovat pravidla, intenzitu a podobu využívání veřejného
prostoru a bude podkladem pro kvalitní využití městské obchodní třídy. Zváží a
určí také pravidla pro charakter a organizaci povrchů, typ a umístění mobiliáře.
Pro zlepšení mikroklimatické situace v území bude třeba postupná obměna
stávajících stromů a vytvoření nové zelené osy města, proto studie Hradebního
korza nabízí nové umístění prvků vegetace včetně rozvahy, jak hospodařit s
dešťovou vodou.
Důležitým
zadáním je také vytvořit podmínky pro případné budoucí zavedení tramvajové
dopravy v celé délce Hradebního korza s návazností na trati na Václavském
náměstí a na náměstí Republiky, což by výrazně zlepšilo mobilitu v celé jeho
délce a lepší dostupnost z jiných částí města. V případě automobilové dopravy
dojde k zásadním změnám uzavřením průjezdu Prašnou branou a také z Jungmannovy
ulice do Perlové a omezením dopravy v části Národní třídy. Tak bude možné
rozšířit oblast pěší zóny již od křížení Národní třídy s ulicí Spálenou až po
ústí náměstí Republiky do Revoluční ulice.
Aktuálně
návrh studie připomínkují městské části a další zainteresované strany (Odbor
památkové péče, Dopravní podnik Prahy…). V průběhu podzimu budou všechny
připomínky pohromadě a bude následovat úprava studie a poté finální schválení
Radou hl. m. Prahy.
2)
Štvanice
– revitalizace ostrova
STAV:
studie
ZAHÁJENÍ:
2018
DOKONČENÍ:
n/a
ARCHITEKT:
RKAW – Radek Kolařík, Lada Kolaříková
INVESTOR:
hlavní město Praha
VÝŠE
INVESTIC: 200 až 500 mil. Kč
Ostrov
Štvanice má dlouhou tradici volnočasového využití už od 17. století, kdy se zde
pořádaly hony na zvěř. Na začátku dvacátého století zde začal fungovat první
český tenisový klub, na ostrově stál donedávna také zimní sportovní stadion
(pro nevyhovující technický stav byl i přes protesty památkářů zbořen v roce
2012). Právě na tuto rekreační a sportovní tradici má navázat revitalizace
ostrova podle návrhu architektonického studia RKAW, který byl vybrán v
architektonické soutěži už v roce 2013. Hlavní město téma revitalizace ostrova
nedávno znovu otevřelo a dohodlo se s architekty na zpracování návazné
koncepční studie.
Paralelně
s dopracováním podrobnější dokumentace se dokončuje rekonstrukce Negrelliho
viaduktu (jednoho ze dvou mostů, které ostrov přetínají) a plánuje se stavba
lávky pro pěší a cyklisty z Holešovic do Karlína, která bude mít na ostrově
svoji „odbočku“. V současnosti čeká projekt na podpis smlouvy mezi hlavním
městem a architektonickým studiem.
3) Lávka
HolKa
STAV: projednávání stavební dokumentace
ZAHÁJENÍ: 2018
DOKONČENÍ: 2022
ARCHITEKT: Marek Blank a Petr Tej
INVESTOR: hlavní město Praha
VÝŠE
INVESTIC: 200 mil. Kč
Lávka pro pěší a cyklisty by měla
zabezpečit přímé a bezbariérové propojení mezi Karlínem a Holešovicemi a
přístup na ostrov Štvanice. V mezinárodní soutěži zvítězili architekti Marek
Blank a Petr Tej. Nová lávka také propojí ostrov s připravovaným
Rohanským parkem, který vznikne v těsném sousedství Štvanice na pravém břehu
Vltavy při Rohanském nábřeží. Rekreační území a potenciál ostrova se tím de
facto zdvojnásobí.
V
současné chvíli se projednává dokumentace územního rozhodnutí a stavebního
povolení na městských částech. Výstavba lávky by měla započít již příští rok.
4) Vltavská filharmonie
STAV: záměr
ZAHÁJENÍ: 2017
DOKONČENÍ: n/a
ARCHITEKT: n/a
INVESTOR: hlavní město
Praha
VÝŠE INVESTIC: n/a
Praha už dlouhodobě usiluje
o výstavbu nového koncertního sálu, který by splňoval světové standardy pro
uvádění koncertů vážné hudby. Na základě urbanistických analýz, které nechalo
město zpracovat, bylo rozhodnuto, že nejvhodnější místo pro stavbu nové
koncertní síně je na levém břehu Vltavy v lokalitě Vltavská. Nové hudební
centrum se tak stane symbolem přeměny jednoho z největších pražských
brownfieldů Bubny-Zátory.
Srdcem nového hudebního
domu bude koncertní sál s kapacitou minimálně 1 800 sedadel, s vynikajícími
akustickými vlastnostmi a zázemím pro filharmonickou produkci. Zároveň je pro
provoz domu důležité, aby byl celý projekt koncipován jako multifunkční a
nabízel rozmanitý a atraktivní program. Budova tak svým uživatelům a
návštěvníkům nabídne nejen vedlejší sály a zkušebny, ale také například
galerii, kavárny, restauraci aj. Od začátku plánování stavby bude brán zřetel
na ekonomickou stránku provozu, aby výsledek nabízel také kvalitní a udržitelný
program. Na pražském magistrátu proto vznikla komise, která bude připravovat
podklady pro stavbu společně s dalšími partnery z hudební sféry – Spolkem pro
výstavbu koncertního sálu v Praze, Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem
hl. m. Prahy, architekty a specialisty na akustiku.
Konsorcium firem, vedené
prestižním světovým studiem Henning Larsen zvítězilo ve výběrovém řízení na
vypracování studie využitelnosti. Dokument prověří veškeré ekonomické náklady
včetně těch provozních a předloží i různé varianty využití nové budovy. V další
fázi bude vyhlášena architektonická soutěž a na jejím konci by měla být připravena
projektová dokumentace pro výběr zhotovitele. Třetí fáze zahrnuje samotnou
stavbu. Ta by zatím podle předběžného časového harmonogramu mohla být zahájena
v roce 2027.
5) Pražská
tržnice v Holešovicích
STAV:
studie
ZAHÁJENÍ:
Q2 2020
DOKONČENÍ:
2035
ARCHITEKT:
CMC architects, a.s.; JONES LANG LASALLE, s.r.o.; 4ct s.r.o.; IPR Praha
INVESTOR:
hlavní město Praha
VÝŠE
INVESTIC: 2 až 3 mld. Kč
Areál
Pražské tržnice má potenciál stát se atraktivním centrem společenského života
21. století, pro širokou obec obyvatel různých věkových kategorií. Náplň areálu
bude po revitalizaci založena na vhodném mixu maloobchodu, služeb, kultury,
gastronomie a volnočasových aktivit.
Město
Praha získalo v roce 2019, po vyhraném soudním sporu s předchozím nájemcem,
opět kontrolu nad celým areálem. Jelikož důležitou podmínkou rozvoje tržnice je
důraz na dlouhodobou udržitelnost provozu z funkčního i ekonomického hlediska,
nechalo si město zpracovat v letech 2019–2020 dvě odborné koncepční studie.
Ekonomickou „Ověřovací studii rozvoje Pražské tržnice“ zhotovilo konsorcium 4ct
a JLL ve spolupráci s IPR Praha, na kterou dále navazuje
urbanisticko-architektonická studie studia CMC architects.
Oba
dokumenty nastiňují směr dlouhodobého rozvoje pro příštích 15–20 let. Již nyní před
začátkem prvních stavebních prací hostí areál tržnice pop-up kulturní program
pro všechny generace doplněný novým gastronomickým provozem. I nadále se tu
počítá například s oblíbeným trhem se zeleninou a ovocem, výpověď naopak od
města dostal nevěstinec Showpark.
Rekonstrukce
tržnice bude probíhat postupně. Již teď se otevřela první opravená část (objekt
H40). Dalším objektem, který má projít renovací je bývalá burza, která má být
plně v režii hlavního města. Aktuálně se čeká na stavební povolení, a ještě
letos by měla být vyhlášena veřejná zakázka na stavební firmu. Příští rok bude
opravena hala 35. Nejnákladnější položkou celkové rekonstrukce bude obnova
inženýrských sítí. Kromě samotných objektů vzniknou v areálu nové vstupy, bude
vystavěna vyhlídková věž v místě bývalého komína a zasazeny nové stromy.
6) Rohan
City + Rohanský ostrov
STAV:
studie / stavební řízení
ZAHÁJENÍ:
2012
DOKONČENÍ:
2030 (sekce A – 2026, sekce B – 2022)
ARCHITEKT:
Pavel Hnilička Architekti, s.r.o.; AI-DESIGN,s.r.o.; JAKUB CIGLER ARCHITEKTI
a.s.; EBM Expert, s.r.o.; Schindler Seko architekti s.r.o.
INVESTOR:
Konsorcium Rohan, s.r.o.
VÝŠE
INVESTIC: 15 až 18 mld. Kč (sekce A – 4 mld. Kč, sekce B – 3 mld. Kč)
Rohanský
ostrov se nachází na pravém
břehu Vltavy v sousedství
Karlína, Libně a přes řeku
Holešovic. Na 88 hektarovém území bývalého vltavského ostrova a přilehlého
předpolí se plánuje, či již probíhá realizace několika velkých veřejných i
soukromých investic, které tuto lokalitu transformují do podoby nové pražské čtvrti.
Největší soukromou investicí pak je multifunkční projekt Rohan City, který
sousedí s několika dalšími menšími developerskými projekty.
V
rámci Rohan City vzniknou nové byty pro skoro 4 000 lidí, kanceláře,
restaurace, obchody, služby a na základě dohody s MČ Prahy 8 také veřejná
základní škola. Cílem investora je vytvořit rostlé město s různorodým
architektonickým otiskem, a proto se na podobě budoucí čtvrti bude podobně jako
v případě Smíchov City podílet vícero architektonických studií. Lokalita vyniká
skvělou dopravní obslužností. V blízkosti území se nacházejí páteřní
cyklostezka A2, tramvajová trasa a trasa metra B se stanicemi Křižíkova,
Invalidovna a Palmovka. Do budoucna však bude nutné přistoupit k rekonstrukci
Libeňského mostu a zřejmě také ke stavbě nového mostu, jehož poloha zatím ještě
není pevně zafixována a který nese pracovní název Rohanský.
Zásadní
veřejnou investicí je projekt Rohanský park, který bude zabírat největší plochu
dotčeného území a v případě povodní poslouží jako důležitá součást
protipovodňové ochrany města. V současnosti probíhá příprava zadání krajinářské
studie. Koncepci bude zpracovávat tým, který vzejde z mezinárodního výběrového
řízení se soutěžním dialogem. První fáze projektu, která nebude vyžadovat
stavební povolení, by mohla být hotova již za tři roky.
7)
Bubny-Zátory
– nová čtvrť
STAV:
studie (Územní studie Holešovice Bubny-Zátory, autoři: Pelčák a partner
architekti, s.r.o.; Thomas Müller Ivan Reimann Architekten, investor: hlavní
město Praha)
ZAHÁJENÍ:
2024
DOKONČENÍ:
2040
ARCHITEKT:
n/a
INVESTOR:
Bubny Development, s.r.o; Beta Development, s.r.o.; RPC a.s.; UNIPETROL RPA,
s.r.o.; Port 7 s.r.o.; ČSAD Praha holding a.s.; FINEP Holešovice a.s.; FINEP
Modřany a.s.; VISIONARY s.r.o.; Skanska Kappa Project Company, s.r.o.; Skanska
Gamma Project Company, s.r.o.; OMNIPOL a.s.; LESS MESS STORAGE s.r.o.;
JABLOTRON ALARMS a.s.; PREdistribuce, a.s.; ENTRUST, s.r.o.; DELTA HOLEŠOVICE,
a.s.; Junák – český skaut, z. s.; Česká Republika, hlavní město Praha
VÝŠE
INVESTIC: n/a
Dlouhodobě opuštěné drážní prostory
okolo železničního nádraží Praha-Bubny jsou z pražských brownfieldů jedinečné
díky svému umístění v těsném sousedství samotného středu města. Dnes je území
kvůli rozsáhlému areálu nádraží neprostupné a brání přirozenému propojení dvou
živých čtvrtí – Letné a Holešovic. Vedle náročné dopravní situace komplikuje
proces také rozdělení území mezi řadu vlastníků. Aby Praha pomohla sjednotit
záměry jednotlivých vlastníků s potřebami města, zadala v loňském roce
zpracování podrobné územní studie, jejíž autory jsou architektonická studia
Pelčák a partner architekti a Thomas Müller Ivan Reimann Architekten.
Nová
čtvrť Bubny-Zátory by měla zajistit domov až pro 25 tis. obyvatel v 11 tis.
bytech. Hlavní rezidenční částí bude v jižní polovině území s výškovou hladinou
přibližně 6 až 8 podlaží. Odhad celkového počtu nově vzniklých pracovních míst
je 29 tis. Ve středu území vznikne jako zelené „srdce“ nové čtvrti centrální
park o rozloze 6 ha, který kromě nabídky sportovních a rekreačních aktivit
propojí břeh Vltavy s Výstavištěm a Stromovkou. Dopravně bude nová čtvrť
napojena na metro, tramvaje, pěší a cyklistické trasy, a dokonce na železnici,
která nejen že z území nezmizí, ale její význam naopak vzroste díky modernizaci
trati Praha–Kladno a vzniku nového spojení centra města s ruzyňským letištěm.
Z počátku tohoto roku probíhalo
zapracování připomínek, které vzešly z veřejného projednání. Přepracovaná
studie se bude schvalovat v tomto roce a s vlastní výstavbou se pak počítá od
roku 2024.
8) Trojská
lávka
STAV:
stavba
ZAHÁJENÍ:
Q1 2018
DOKONČENÍ:
Q4 2020
ARCHITEKT:
Libor Kábrt, Lukáš Vráblík (statik), Gabriela Elichová, Martin Elich
INVESTOR:
hlavní město Praha
VÝŠE
INVESTIC: 155 mil. Kč
Trojská lávka je důležitým propojením
pěších a rekreačních tras tří městských částí. Po nečekaném zhroucení původní
lávky v prosinci roku 2017 vyvstala okamžitě potřeba toto propojení co nejdříve
obnovit. Mezitím bylo propojení mezi Trojou a Císařským ostrovem v místě
zřícené lávky nahrazeno lodním přívozem, který bude provozován až do doby, než
bude zhotovena lávka nová. Přestože je projekt Trojské lávky relativně drobnou
stavbou, je konkrétním příkladem úspěšného obnovení bezmotorového spojení v
rámci Prahy.
Nový návrh lávky byl umístěn do původní
stopy a čtyřmetrovou šíří vyhovuje požadavkům smíšené stezky pro pěší a
cyklisty. V případě potřeby bude moci po lávce přejet i sanitka. Oproti
dosavadní lávce, která byla tvořena železobetonovou předepnutou konstrukcí,
bude nová lávka složena z ocelových profilů. Nová konstrukce bude snáze
kontrolovatelná, všechny její části budou vizuálně přístupné a lehce
opravitelné. Zábradlí lávky bude možné při případné povodni sklopit a nechat
vodu lépe přetéci.
Stavba lávky byla již zahájena a hotová
by měla být do konce roku 2020.
9) Trojská
kotlina – Koncepce Císařského ostrova
STAV:
Naplňování Akčního plánu, probíhá předprojektová příprava jednotlivých záměrů
ZAHÁJENÍ:
2015
DOKONČENÍ:
2030
ARCHITEKT:
autoři Koncepce: Eva Wagnerová; Pelčák a partner architekti, s. r. o., Ing.
Šindlar, Ing. Malina, autoři navazujících studií
INVESTOR:
hlavní město Praha
VÝŠE
INVESTIC: n/a
Praha
již v roce 2017 schválila koncepci Císařského ostrova a podepsala společně s
dalšími partnery Memorandum o spolupráci při místní správě. Byla založena
organizace Příměstský park Trojská kotlina, která se bude starat o krajinu na
území vymezeném Trojskou kotlinou o rozloze přibližně 800 hektarů, kde se mísí
vlivy infrastruktury (čistírna odpadních vod, nová mostní propojení a
protipovodňová opatření) s projekty ochrany a rozvoje krajiny a přírody. Území
je rozděleno mezi celou řadu správců a vlastníků s odlišnými zájmy a
odpovědnostmi a rozkládá se na území čtyř městských částí, proto v roce 2019
vznikl management plán – konkrétní postup, jak koordinovat aktivity
jednotlivých správců.
Trojská
kotlina se skládá z jednotlivých projektů, které na sebe navazují a vzájemně se
podporují. Dosud vznikla studie nábřeží Stromovky a studie krajinářských úprav
Císařského ostrova. Na jejich základě bylo odstraněno několik skládek a
započala intenzivní péče o první části ostrova.
Aktuálně
se zpracovávají detailní prověřovací studie revitalizace řeky, trojského
nábřeží s protipovodňovou ochranou zoologické zahrady a propojení z Papírenské
ulice do Troji s novou lávkou. Nejvíce pokročilý je pak projekt okružní naučné
trasy kolem stávající vodní linky, která by měla být otevřena již do dvou
let. Celkově by měl být projekt hotov v
roce 2030.
tisková zpráva IPR
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.