Dočasné výtvarné intervence současného umění v chrámu Nejsv.
Salvátora v Praze jsou dlouhodobým kurátorským projektem vedeným architektem
Norbertem Schmidtem. V Čechách patří mezi ojedinělé počiny odvahy vnášet novou
vrstvu ryze současného myšlení do většinově konzervativního veřejného prostoru,
který inklinuje k historizujícímu pojetí a upřednostňuje povrchní projevy
nenáročné na divákovo přemýšlení. Ještě více průkopnický je pak tento přístup v
církevním prostoru, kde z historické tradice, která spojovala narativní
ilustrativnost náboženského umění s nároky na jeho uměleckou kvalitu, zůstala
většinou pouze prvoplánová rovina ilustrace spojená s utilitou a s ní bariéra
vůči kvalitním současným autorům, již se, až na výjimky, nepokouší překonávat
ani jedna ze stran. Jednou z přiznaných inspirací projektu je koncepce
intervencí moderního umění v kostele sv. Petra v Kolíně nad Rýnem, jejímž otcem
je výrazná a vzácná osobnost profesora Friedhelma Mennekese, katolického
teologa, kněze a teoretika umění. Jeho přístup vychází mimo jiné z radikální
teze, že „Dějiny křesťanské ikonografie jakožto ilustrace víry definitivně
skončily.“1
Jedna z dočasných postních intervencí
v chrámu Nejsv. Salvátora byla svěřena Michalu Škodovi, autorovi, jehož
výtvarné – ale i životní – směřování jako by k tomuto úkolu samo přirozeně
vedlo. Intervenci tvoří volně stojící zrcadlová stěna v obrysu vstupu.
Výtvarným dílem zde ale není samotný objekt – zrcadlo. Je jím nový, proměněný
prostor chrámu, který vznikl vložením prvku zrcadla. Objekt není pouze
instalován „v“ prostoru. Míra interakce je zde tak intenzivní, že se skutečně
jedná o intervenci v pravém slova smyslu, tak jak se objevuje i v názvu
výstavy. Ambicí díla je formovat samotný prostor, možná by se dokonce dalo říci
– podmanit si prostor. Vztah mezi objektem zrcadla a prostorem zde není
dialogem, konfrontací, resonancí ani disonancí; není vztahem vzájemného
vymezení. Je spíše vztahem zvnitřnění a proměny; subjektu i objektu. Vložený
objekt je pohlcen prostorem, prostor je pohlcen objektem, mizí v sobě navzájem,
proměňujíce podobu druhého. Zrcadlo zvnitřnilo prostor chrámu a současně jím
chce být zvnitřněno. Jako zdánlivě malá částice vložená do systému může objekt
zrcadla uvést do pohybu přenastavení celého uspořádání, na jehož konci stojí
změněný výsledek, nový celkový obraz. Je silovým ohniskem prostoru, epicentrem
násobícím intenzitu vnímání. Klíčovou ve významové rovině tohoto vztahu objektu
a prostoru je potom skutečnost, že se jedná o sakrální místo.
Umísťování
výtvarných děl do veřejného prostoru
Otázka umísťování výtvarných
objektů do veřejného prostoru je v našich současných městech dlouhodobým
problémem. Na jedné straně nedostávají dostatek příležitosti hodnotná díla, na
straně druhé je veřejný prostor často lehkomyslně věnován dílům nekvalitním.
Přitom největší cenu v tomto vzájemném dávání se má právě poskytnutý
veřejný prostor, který by měl být dáván jen střídmě a se zodpovědností, a každé
dílo, každý autor by se proto měli o něj s pokorou ucházet. Jednu z příčin
častých nekvalitních realizací lze hledat právě v pojmu umísťování. Pokud realizace výtvarného
objektu ve veřejném prostoru začíná vytvořením autonomního objektu bez vědomí,
kde se nakonec bude nacházet, a teprve poté nastává hledání veřejného prostoru
pro jeho instalaci, působí pak dílo ve výsledku v místě nepatřičně, spíše
jako odložené než vložené. Často se jedná o iniciativu zespodu, ve které
zároveň bývá opominuta fáze objektivního odborného výběru kvalitního autora, a
která tak generuje průměrnou až nízkou úroveň hodnoty samotného díla. Ve
výsledku pak většinou dochází k situaci, kdy dílo veřejný prostor nijak
neobohacuje, naopak mu často škodí jako celku a tím zpětně i sobě samému.
V jistém smyslu se jedná o zneužití prostoru, jeho odkázání do role pouhé
pasivní kulisy. Takový postup je umístěním.
Vydat se opačnou cestou znamená vycházet nejprve z konkrétního veřejného
prostoru, generovat významové téma s ním úzce související a poté
objektivně a zodpovědně vybrat kvalitního autora, který vytvoří dílo reagující
na prostorové i významové souvislosti místa. Výsledkem pak je harmonický celek,
ve kterém výtvarný objekt synergicky podporuje prostor (a prostor zase naopak
výtvarný objekt) a který reprezentuje zamýšlený význam. Takový objekt není do
prostoru umístěný, ale
z prostoru vyrostlý a do něj vrostlý. A právě takovým příkladem je
postní intervence Michala Škody v chrámu Nejsv. Salvátora.
Výtvarné
dílo v sakrálním prostoru
Rozdíl mezi prostorem chrámu a galerie je pro vnímání uměleckého
díla stěžejní. Do chrámu především přicházíme za jiným účelem než do galerie.
Tím je zde setkání s Kristem, ať již účastí na společenství mše či
v intimním individuálním usebrání. Toto setkání se odehrává na vertikále
transcendence – k níž se vztahujeme v rovině osobní a na horizontále –
skrze společenství ve víře. Prostor chrámu vytváří fyzický rámec těchto
setkání, který může být pouhým pozadím, anebo přímým aktivním účastníkem
situace. Prostoru jako spolutvůrci situace se pak otevírá nevyčerpatelná šíře a
hloubka způsobů, kterými se může této úlohy zhostit, a to jak v rovině
smyslového a emočního vnímání, tak v rovině poznání. Prostor může vjemy,
prožitky a poznání vytvářet, či pouze iniciovat, proměňovat, zintenzivňovat,
nebo také naopak kladením otázek zpochybňovat. A umělecké dílo jako součást
prostoru může tyto jeho schopnosti svým vstupem do něj umocnit, vyvolat či je
nově vnést. Vložený umělecký objekt dokáže změnit způsob vnímání místa jako
celku. Může akcentovat některé jeho vlastnosti. Může klást otázky vyvolané
změnou pohledu na zažité. A tím proměňovat významy místa. Významová síla
sakrálního prostoru je současně sama o sobě determinační a umělecké dílo ji
nemůže ignorovat, musí k ní zaujmout nějaký vztah. Přitom i zamítnutí kontextu
je v takové situaci vztahem ke kontextu.
Chrám je místem konfrontace s naléhavými otázkami lidské
existence. A cílem umění může být tomuto tázání se napomoci. „Je řada otázek,
k nimž nejsou odpovědi. Veškeré umění je sama odpověď. (…) Veškeré naše
umění spočívá v tom, abychom svedli (stihli) položit ke každé odpovědi,
dokud se nezmění v páru, svou
otázku.“2
Úlohou tradičního církevního
umění v historii bylo převážně ilustrovat, resp. nově interpretovat a dobově
aktualizovat daná témata, nikoli přinášet nová témata zvenčí. Do jisté míry
dokonce nebylo považováno za umělecké dílo, ale za účelový nástroj posílení
náboženského prožitku, zároveň mělo také pedagogický rozměr. „Církevní umění z
velké části nebylo vůbec prožíváno jako umění. Mělo daleko bezprostřednější
účin. Tentýž oltářní obraz může vyvolat celou škálu reakcí od okamžitého
citového vzplanutí až k velmi rafinovanému a distancovanému estetickému
prožitku.“3 Z hlediska teorie umění může takový výklad církevní
umění přiblížit dokonce až k hranici kýče, pokud za jeden ze znaků kýče spolu s
Karstenem Harriesem budeme považovat například absenci distance od diváka.
„Nakonec v nás zůstane jen dojem jisté nálady, a právě o to v případě kýče jde.
Obraz jako takový není důležitý, je jen impulsem k vyvolání určité atmosféry.
(…) V prožitku kýče chybí vzdálenost mezi subjektem a objektem, která umožňuje
skutečné setkání.“4 Cílem náboženského kýče je vyvolat zbožné pocity
bez setkání s Bohem.“5 Rozdíl mezi kýčem a uměním je zde veden
na hranici mezi pouhým smyslovým respektive emočním vnímáním díla a jeho
přijímáním skrze rovinu poznávací, zapojující rozum, tedy přemýšlení. Kde se
ale v této dichotomii nachází víra? Touto nelehkou otázkou se zabývala a zabývá
filosofie, teologie a řada dalších teorií, jednoduchou a jednoznačnou odpověď
ale nenacházejí. A možná, že právě umění (jehož vyšších současných forem se ale
dnešní církev ve většině v podstatě zříká) může zmapovat toto rozpětí víry mezi
smyslovým a rozumovým.
Objekt zrcadla Michala Škody lze
pro minimum prostředků a absenci narativity či symboliky obsažené v díle
samotném vnímat na první pohled jako projev abstraktního či minimalistického
uměleckého směru, ve skutečnosti je však svým způsobem jejich opakem. Neobrací
se totiž autonomně do sebe sama, neodvozuje sdělení z vlastních vnitřních
významů, ale naopak plně z kontextu vnějšího světa. Je uchopením tohoto světa
skrze výtvarný objekt. V jistém smyslu je vlastně ilustrací, stejně jako
tradiční církevní umění, neboť si neklade za cíl vnášet do prostoru nová témata
zvenčí, pouze (a to v případě zrcadla i doslova) mění úhel pohledu na
existující. Odkazuje významový zdroj mimo sebe sama, do skutečnosti světa,
zároveň tím ale také říká, že toto sdělení možná nejsme schopni číst
bezprostředně z reality samotné a potřebujeme k tomu nástroj jejího
transformovaného obrazu.
Způsob vstupu výtvarného díla do
chrámu plně navazuje na tradiční barokní formování prostoru, jehož cílem bylo
vytvořit významový celek, na kterém se rovnocenně podílel architektonický
prostor, výtvarná díla a na významové situaci participující lidské
společenství. Zrcadlo zde potom může být chápáno jako bod propojující vnímání
těchto jednotlivých částí prostorové situace skrze metaforičnost.
Jak říká Dalibor Veselý:
„Především díky metaforické struktuře situací a – přesněji řečeno – díky
mimetické povaze metafor může vzniknout paradigma, které hraje nejen
syntetizující, ale i receptivní, schraňující roli. Jednota barokního prostoru
je konstituována metaforickou strukturou prostoru, která umožňuje propojit
různé druhy umění a zároveň naplnit důležité podmínky jak praktického života,
tak dekoru a étosu.“6
I přes svoji dočasnost
intervence v jistém smyslu zůstane trvalou součástí prostoru. Skrze vytvoření
významové situace se stává permanentní vrstvou zkušenosti. Prostor jednou
viděný novým pohledem již zůstává proměněným i nadále. Obraz uchovaný v očích
se stává součástí celku následných situací, v nichž přenesením opouští pohled
konkrétního zraku a ovlivňuje je ve skryté, ale přítomné formě. Situace zde zastává
„syntetizující roli a schopnost strukturovat naši zkušenost“ a zároveň také
roli „schránky pro ukládání zkušeností a událostí, které jim vtiskují význam –
ne jako svou stopu, ale jako vybídnutí k dalším zkušenostem.“8
Zrcadlo
jako výtvarná forma
Použití zrcadla jako uměleckého
prostředku lze v současné době považovat za chůzi po tenkém ledě. Jedná se o
prostředek v uměleckých intervencích do prostoru mnohokrát použitý a zároveň
vždy pohybující se na hraně nebezpečí pádu do banality. Stejně tak motivy,
které nabízí; vrácení otázky zpátky k člověku samotnému či vznik nových obrazů
pokřivením reality. Dokonce i v rámci intervence moderního umění do sakrálního
prostoru zrcadlo již použil například Anish Kapoor v kostele sv. Petra v Kolíně
nad Rýnem.
Pokud bychom hledali argument
pro obhájení jeho znovupoužití, může jím být kontext, který do situace vnese
natolik silné přidané sdělení, že samotný motiv zrcadla v něm pak tvoří
minimum, respektive přestává být motivem a stává se pouhým nástrojem. A to se v
díle Michala Škody povedlo. Podařilo se zde uhájit ospravedlnění existence
podobné raison d’être, který Milan
Kundera nabízí ve své definici románu. „Objevit, co jen román sám může objevit,
je jediné raison d’être románu.
Román, který neobjeví nějakou dosud nepoznanou píď existence, je nemorální.
Poznání je jediná morálka románu.“9
A možná, že právě toto zrcadlo
by mohlo být posledním ze všech zrcadel.
Reprezentace
náboženské symboliky
Kurátorským záměrem postních
výtvarných dočasných intervencí v chrámu Nejsv. Salvátora je mimo jiné
významová reflexe období půstu. Škodovo dílo pracuje přeneseně s motivem
postního zakrývání obrazů, které skrze zakrytí vnějšího zdroje vidění směřuje k
intenzivnějšímu vidění vnitřnímu.
Zahalující plátno“ se ale
tentokrát ocitá jako solitér v prostoru, kde zakrývá hned dvakrát; z čelního
pohledu při vstupu do chrámu oltář, při odchodu pak obraz vnějšího světa.
Zároveň ale koncept přináší i otázku možného ideového rozporu. Smyslem zahalení
výzdoby v chrámech v postní době je eliminace vnějších vizuálních podnětů
představivosti; vytvoření vizuálního ticha, které umožňuje soustředit se na
podstatné, zaslechnout ve ztišení boží hlas. Škodovu variaci zakrytí ale lze
stěží vnímat jako půst představivosti a pravděpodobně to ani nebylo umělcovým
záměrem. Je naopak umocněním představivosti, příležitostí ke čtení nových
významů. Nabízí se tak otázka: Mohou se prázdno půstu a naplnění množstvím
významů nakonec potkat v souladu při sledování stejného cíle, kterým je
soustředění se na koncentrovanou podstatu? V moderním umění je prázdno,
dosažené vyprázdněním formy, které je plné významů, tématem mnohokrát
zpracovaným. Zde se ale jedná spíše o vyprázdnění nástroje, forma sama –
prostor proměňující se skrze objekt zrcadla – je naopak nekonečným dynamickým
zdrojem nových a nových sdělení.
Prázdno tady zároveň není
vytvořeno jen zakrytím stávajícího. Vzniká také přerušením, vložením mezery do
stávajícího prostoru. V rovině vnímání nás narušení známého obrazu věcí zarazí,
a tedy zastaví. Zastavení vytváří mezeru v provozu života. Významový obsah již
není vně, ale uvnitř mezery. Kromě toho zde zastavení lze také vnímat jako
výsostný křesťanský symbol.
V díle lze nacházet i další
vrstvy odkazující k času půstu. Konfrontace s vlastním obrazem
v zrcadle v kontextu přesahujícího celku připomíná poselství postního
období; Pamatuj, že jsi prach a v prach se navrátíš.
S
ohledem na širší významovou paralelu k otázkám víry je zajímavá skutečnost, že
zrcadlo vytváří cyklický obraz prostoru a situace, který je z hlediska vnímání
času v jednotlivých náboženstvích spíše v rozporu s linearitou přítomnou v
křesťanské víře a blíží se cyklickému vnímání východních náboženství.
V hlubší symbolice pak
intervence vnáší do prostoru, stejně jako víra v Krista do života,
především skutečnost změněné perspektivy, nový úhel pohledu, spíše než nová
témata.
Ve vztahu k hlavní účelové
rovině prostoru chrámu, kterou je shromáždění k liturgii, se také nabízí
otázka, do jaké míry ji Škodova výtvarná intervence reflektuje. Reakci lze
nalézt například ve standardní situaci příchodu a odchodu z chrámu. Na začátku
je součástí příchodu tázání, na konci při odchodu – jako završení bohoslužby –
možná odpověď. Před bohoslužbou se posiluje nejistota otázky, při odchodu
naopak přetrvává obraz možné odpovědi.
Interpretace
a prožitek díla
Cílem výtvarné intervence
Michala Škody je vytvoření situace, na níž nedílně participují návštěvníci
místa skrze její vnímání. Uskutečňováním díla jsou tedy také jednotlivé
subjektivní prožitky návštěvníků, vytvářející nekonečný počet jeho možných
interpretací, resp. interpretací jednotlivých prožitých situací. Jakýkoliv
pokus o objektivní výklad je ve skutečnosti pouze jednou z těchto interpretací,
respektive nevylučujícím se součtem subjektivní imaginace a objektivních
souvislostí. Opakované překrývání se kontur jednotlivých interpretací nicméně
pravděpodobně vytváří a stabilizuje obrysy společného obrazu, který se postupně
stává pevnou, společně sdílenou, skutečností.
Objekt zrcadla vnáší do prostoru
efekt fragmentace, rozpojení dříve souvislého celku a přeskládání fragmentů do
nového obrazu. Stejně tak interpretace díla vzdoruje plynulosti a směřuje k
fragmentům textu, k jednotlivým obrazům a vláknům souvislostí. Bezprostřední
imaginace plynule přechází do čtení jejího základu v prostorových vztazích a
navazování linií širších významových souvislostí.
Při vstupu do chrámu přichází
zneklidnění. Jistoty zmizely, člověk nenachází to, co očekává a kvůli čemu
přichází, ani při příchodu, ani při odchodu. Při pohledu zvenku nelze
nevzpomenout existencialistické obavy, že „Bůh je mrtev“, anebo přinejmenším
nezvěstný. V prostoru očekávaného oltáře není nic, Bůh není, na jeho místě
zůstal jen člověk. Možná člověk sám. Možná jen bezejmenný dav venku, možná
dokonce jen „provoz“ života, který se odehrává v obrazu zrcadla, na místě
oltáře. Při opačném pohledu zevnitř chrámu jako by před Bohem naopak nebylo
úniku. Člověk vychází z chrámu, ale v obraze zrcadla do něj znovu vchází, Bůh čeká
i venku, je všude, nelze uniknout, není kam. Ale současně zůstává stále jen
jako obraz v dálce, nedosažitelný, nikdy k němu nelze dojít. Neplatí tak
vlastně už ani jedno, ani druhé.
„ (… ) O Bohu nelze říci, že
‚jest‘ nebo ‚není‘ (…) Bůh může být. Čteme-li pozorně biblické příběhy,
vidíme, že v nich Bůh přichází k člověku jako možnost, jako výzva,
jako nabídka a také jako úkol. (…) Možnost není méně než skutečnost, nýbrž
více.“10
Není nutné koncentrovat se na
výtvarné dílo samotné, dokonce se lze dívat způsobem, kdy ho v prostoru
nemusíme zaznamenat, odlišit od celku. Vidíme celek – s chybou, resp. s
narušením navyklého pohledu, jehož příčinu ani nemusíme odhalit. Toto zmatení a
znejistění ale nutí ke zbystření, tázání se a přemýšlení, a to nejen o povaze
původce narušení, ale i o stabilitě celku. Při pohledu do plochy zrcadla člověk
zakouší obvykle sám sebe. Zde ale zároveň dochází ke zlomu, v němž se roviny
obrazu v pohledu převrátí, komplexní prostor vystoupí do popředí, a člověk
náhle vidí sebe jako malý detail, splývající součást celku.
Břit zrcadla nastoluje vztah
mezi světem chrámu a světem vně. Tento vztah lze na jedné straně chápat jako
propojení skrze vtažení venkovního světa do chrámu. Na druhou stranu ale
dochází k radikálnímu rozdělení prostoru na dva definitivně nespojitelné světy
skrze odraz, který vrací pohled a vylučuje tak prolínání.
Deformace prostoru a jeho
fragmentace vytváří nové obrazy, které mohou být vnímány i jako pouhá formální
hra. V prostoru chrámu ale nesou specifický význam. Chrám je dnes většinou
místem ikonografické neměnnosti a smysl nových pohledů spočívá v narušení
stálého obrazu a vnesení dříve neviděného, byť přítomného. Jedná se ale o opak
ve smyslu potřeby dnešní společnosti být zásobována stále novými neokoukanými
vjemy, které spíše v dalších vrstvách zakrývají hlubší smysl. Zde nový úhel
naopak může být cestou nikoli přidávání, ale ubírání, až k oproštění – k
podstatě.
Vložený objekt se nachází ve
vrstvě uprostřed mezi neměnným prostorem chrámu a proměnlivou tekutou složkou
dějů, situací, přítomných lidí. Zrcadlo je statickým prvkem a přesto vnáší do
prostoru pohyb a změnu, živý moment, který vychází z napětí, vytvořeného
vztahem k minulému stavu bez díla a přítomnému okamžiku s dílem, který se
ustavuje nově v každé další situaci tvořené stálým prostorem chrámu, objektem
zrcadla a lidskou přítomností. Pohyb je permanentním přetvářením staré podoby v
novou. Objekt je reálnou, živou, okamžitou a neopakovatelnou přítomností, která
zde existuje i bez zrcadla, změna pohledu však umožňuje ji vnímat, neboť čemu
jsme přivykli, to již nedokážeme vidět. Objekt zrcadla lze vnímat jako vývojku
obrazu, zviditelňující to, co zde je celou dobu přítomné, ale našim očí
neviditelné. Toto přetváření lze symbolicky vnímat také jako formu
zmrtvýchvstání, kterou můžeme chápat i ve smyslu myšlenek Josepha Beuyse: „ (…)
nabídka duchovní pomoci člověku nikdy nebyla tak mocná jako dnes. Pokud ale
člověk neprovede (…) poznávací kroky, nemůže tuto sílu, která chce proniknout
dovnitř, přijmout a vnést ji do pozemských poměrů. Teď už to totiž není tak, že
by Bůh pomáhal člověku, jako tomu bylo v mysteriu na Golgotě. Tentokrát musí
zmrtvýchvstání uskutečnit člověk sám. Úvěr byl poskytnut, tj. po této půjčce
musí od člověka přijít splátka. Z tohoto hlediska je pak opět velmi zajímavé
zastavit se u úsloví, Bůh je mrtev‘. Je mrtev v tom smyslu, že nikdy nepřichází
sám od sebe a netahá lidi za ruce. Tohle nedělá. Celé je to už dlouho uvnitř v
člověku. Člověk se musí takříkajíc vzchopit sám se svým Bohem. Musí se uvést do
pohybu, vynaložit námahu, aby se dostal do kontaktu se sebou samým. A v tom
tkví pravý, vědecký smysl slova, kreativita’. (…) Skutečně z vlastních sil
uplatnit své sebeurčení je pro člověka velmi těžké. Nesmírně těžké. Mnohem raději
by si něco nechal prostě znovu dát. Ale už nic nedostane. Nic, vůbec nic
nedostane, od žádného Boha, od žádného Krista. Přesto se mu tato síla nabízí a
prudce chce dovnitř – ovšem za předpokladu, že se člověk sám vzchopí.“11
Životní
– tvůrčí projekt
Michal Škoda vnímá situace
života prostorově. A prostor je v jeho díle vždy přítomný navzdory tomu, že se
většinou jedná o práce dvourozměrné. Ve svém díle se k prostoru různými způsoby
vztahuje. Pozoruje ho, analyzuje, zpochybňuje, proměňuje, vytváří – a svým
způsobem ho žije. Vnímá ho v každodennosti, kde se ho snaží poznat, pochopit a
ve svém díle pak znovustvořit. Jeho kresby a obrazy, představované často jen
několika černobílými čarami a plochami, člověka do prostoru vtahují. Je těžké
rozeznat, kde se jedná o reflexe skutečných prostorů, a kde začínají prostory
mentální. Vedení vymezujících hran a linií je promyšlené a procítěné v každém
milimetru a je zřejmé, že muselo být právě takto a ne jinak. Imaginární
prostory mohou vytvářet dojem bran do dalších prostorů kdesi za. Průchody
přitahují, lákají vstoupit, ale současně je v nich cosi neodvratného,
vyvolávajícího úzkost. Jsou dvourozměrné – o hrany jejich prostorů se přesto
lze pořezat. Možná i zrcadlo v chrámu Nejsv. Salvátora je jakousi branou.
Průchodem do další dimenze – v místě, kde skutečný fyzický průchod naopak
zakrývá. Ve svých obrazech a kresbách vytváří Michal Škoda imaginární prostory,
formující vlastní realitu. V chrámu naopak vznikl reálný prostor imaginace.
Obojí se možná setkává v pojmu absolutní reality.
Škodovy výrazové prostředky jsou
vždy minimální. Za jejich úsporností lze na jedné straně cítit jasno o
zamýšleném významovém obsahu, na druhé současnou pokoru plynoucí z obavy
zodpovědnosti za otisknutí se do reality světa, obavy z nebezpečí rozmnožování
kvantity zbytečného. Radikalita úspornosti však v jeho případě zesiluje
intenzitu sdělení.
Michal
Škoda je tvůrce, který žije profesní – a možná i životní – projekt, v němž
různé cesty a prostředky sledují důsledně jeden cíl. Bylo by troufalé odhadovat
za něj podobu tohoto cíle, možná její přesné kontury nezná ani on sám. Jejímu
smyslu ale důsledně podřizuje integritu jednotlivých cest, činností a
prostředků, které ovšem současně mají velmi široký záběr. Tato šíře záběru
zároveň přináší otázku, kterou si pravděpodobně klade řada tvůrčích lidí; jak
mnoho je možné – či naopak nutné – rozptýlení se do spektra zdánlivě odlišných
typů různých činností, aby se paradoxně na konci právě díky tomu podařilo dojít
k zesílení a zpřesnění esence – ve skutečnosti jediného – životního tématu, či
řekněme životního projektu. A v tomto kontextu žití života jako smysluplného a
konzistentního projektu je zapotřebí Škodovu intervenci v chrámu Nejsv.
Salvátora vnímat.
Foto: Petr Neubert
Poznámky
1 Mennekes, Friedhelm, Nadšení a pochybnost, Triáda, 2012, s.
13
2 Cvetajevová, Marina, Umění a svědomí, Protis, Praha, 2010, s.
16
3 Harries, Karsten, Smysl moderního umění: Filosofická
interpretace, Host, Brno, 2010, s. 81
4 Harries, Karsten, Smysl moderního umění: Filosofická
interpretace, Host, Brno, 2010, s. 83
5 Harries, Karsten, Smysl moderního umění: Filosofická
interpretace, Host, Brno, 2010, s. 83
6 Veselý,
Dalibor, Architektura ve věku rozdělené
reprezentace. Problém tvořivosti ve stínu produkce, Academia, Praha, 2008,
s. 249
7 Veselý, Dalibor, Architektura ve věku rozdělené
reprezentace. Problém tvořivosti ve stínu produkce, Academia, Praha, 2008,
s. 248
8 Veselý, Dalibor, Architektura ve věku rozdělené
reprezentace. Problém tvořivosti ve stínu produkce, Academia, Praha, 2008,
s. 248
9 Kundera, Milan, Zneuznávané dědictví Cervantesovo,
Atlantis, Brno 2005, s. 12
10 Halík, Tomáš, Zač křesťané vděčí ateistům, LN 25. září
2010
11 Mennekes, Friedhelm, Nadšení a pochybnost, Triáda, 2012, s.
76–77
Publikováno v časopise Stavba č. 1/2016, str. 6-9
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.