Česká komora
architektů v lednu 2018 vyhlásila 3. ročník České ceny za
architekturu (ČCA). Architekti do ní
přihlásili 145 realizací. Sedmičlenná
mezinárodní odborná porota (Roger Riewe – předseda poroty, Carlo
Baumschlager, Zsolt Gunther, Andrea Klimko, Robert Konieczny,
Yael Moria Klain a Ivan Reimann)
do užšího výběru nominovala 33 děl,
ze kterých v listopadu 2018 vzejdou finalisté a držitel historicky třetí České
ceny za architekturu. Nominační večer se konal 31. května 2018 v pražském
divadle Archa. V nominacích poroty je zastoupeno 10 regionů České
republiky a hlavní město Praha.
Prahu v soutěži
reprezentuje květinová instalace na piazzettě Národního divadla Botanický
labyrint Victoria Pragensis od LLJ Architects a Haenke, tři
zdařilé přestavby soukromých domů – Přestavba
řadového domu od Stempel & Tesař
Architekti, Rekonstrukce
vily arch. Oldřicha Starého od JRA
Jaroušek Rochová architekti a
Přestavba
vily Peroutkova Design4funcion s.r.o. či další soukromé
realizace – Dům
v Praze – Ruzyni od Pavel Hnilička Architekti, s.r.o. a Bytový
dům Nuselská od ABM Architekti. Díky veřejným zakázkám pak
vznikly další dvě výrazné pražské realizace, Dostavba
areálu Archivu hlavního města Prahy od A32 spol s.r.o., SATRA
spol. s.r.o. a D plus projektová inženýrská a.s., SUNCAD s.r.o. a Rekonstrukce
ocelové haly Praha hlavní nádraží od Sudop Praha a.s.
V letošním
ročníku ČCA výrazně vzrostl počet projektů
dokončených teprve v předchozím roce a nejinak je tomu mezi nominovanými
díly. V roce 2017 jich bylo dokončeno dvacet pět, osm pak mezi roky 2014
až 2016. Stejně jako u celkového počtu 145
přihlášených děl do letošního ročníku ČCA, i pro
nominované je příznačná vysoká převaha soukromých investic nad veřejnými. Těch
je mezi 33 nominovanými pouze sedm.
Nejčastějším tématem letošních nominací jsou stejně jako vloni rodinné domy a
vily, kterých je třináct.
Zda některá z realizací nacházejících se
v Praze osloví porotce natolik, že se zařadí mezi finalisty, bude
jasné 19. listopadu 2018 na slavnostním galavečeru ve Foru
Karlín. Na akci budou rovněž vyhlášeny výsledky ocenění za výjimečný
počin a ceny partnerů. Předcházet bude pečlivý výběr poroty, která
se s řadou realizací seznámí přímo v terénu. Den po galavečeru se
v Galerii Jaroslava Fragnera uskuteční vernisáž výstavy České
ceny za architekturu 2018.
Realizace
v Praze
1. Botanický labyrint Victoria Pragensis
Lokalita: Praha
Autor: Juráš Lasovský, spolupracovníci:
Alexandra Střelcová, Julien Antih, www.llja.dk, www.haenke.cz
Na světě je 400 000
rostlin,zhruba desetina z nich se po staletí využívá jako přírodní medicína.
Záměrem autorů realizace bylo upozornit na cenné, avšak křehké historické
dědictví léčivých rostlin a na jejich roli v kontextu města. Svým názvem
instalace odkazuje na objev největšího leknínu na světě, Victoria amazonica, který
v roce 1801 učinil český botanik Tadeáš Haenke, jeden z prvních, kdo vědecky
popsal exotickou floru latinské Ameriky.
Nároky na město se mění. Roste význam zeleně, městských parků,
komunitních zahrad vytvářejících městská mikroklimata. Instalace je dočasnou
krajinou v městském prostoru. Tu tvoří téměř tisíce rostlin dohromady
vytvářejících měkké kontury,které kontrastují s okolními budovami Národního
divadla. Instalace tak zásadně mění prostor náměstí. Tato zelená hmota je jakýmsi
labyrintem, který vzniká z mřížky náměstí a vede návštěvníka do jeho centra, kde
ho rostliny zcela pohltí.V instalaci převažuje jeden typ okrasných trav, který
vytváří scénografii pro léčivé rostliny, jež se využívají v medicíně pro své
specifické účinky.
2. Dům
v Praze – Ruzyni
Lokalita: Praha 6 – Ruzyně
Autoři: Ing. arch. Pavel Hnilička, Ing. arch. Marek Řehoř, spolupracovníci: Ing. arch.
Daniela Šteflová, Ing. arch. Adam Vojtek, www.hnilicka.cz
Navržený
dům stojí ve vilové zástavbě Ruzyně a Liboce. Půdorysný tvar do písmene U
obklopuje venkovní terasu, nabízející pobytový prostor s vysokou mírou
soukromí. Dům tímto směrem hledí přes zahradu k oboře Hvězda, která je v jeho
těsné blízkosti. Objekt připomínající nepravoúhlý krystal v zeleni zahrady je
dvoupodlažní, částečně podsklepený, s plochými střechami a střešní nástavbou.
Ústřední roli hraje v přízemí obývací pokoj, který velkými okny propojuje
přední a zadní zahradu. Dále se v tomto podlaží nachází kuchyň s jídelnou a
pokoj rodičů. První patro je vyhrazeno pro děti. Jejich pokoje mají výstup na
střešní terasu. Výrazné materiálové řešení interiéru, užití pohledového betonu
v kombinaci s dubovým dřevem, dává vyniknout přirozené kráse materiálu.
3. Dostavba
areálu Archivu hlavního města Prahy
Lokalita: Praha 4
Autoři: Ing. arch. Petr Páv, Ing. arch. Jitka Smolíková, www.a32.cz, www.satra.cz
Dostavba
Archivu MHMP zahrnuje výstavbu nového provozně depotního objektu pro skladování
archiválií a nového energocentra. Cílem je soustředit Datové centrum HLMP,
Centrum digitalizace, Archiv digitálních dokumentů a Správní archiv MHMP v
ideální návaznosti na stávající budovu. Nový objekt je umístěn u jižní fasády
stávajícího obslužného objektu, na který komunikačně navazuje spojovacím
krčkem. Hmotově je podobný se stávajícím depotním objektem. Bylo zrealizováno
1.PP až 7.NP, nosné konstrukce cíleně umožňují zvýšení kapacity nástavbou na
konečných 12 NP. Záměrem je ušetřit příští prostředky i vliv na životní
prostředí. V 1.PP je parking, trafostanice a technické prostory. V 1.a 2.NP
jsou provozní prostory a centrum digitalizace, ve 3.NP datové centrum. V
ostatních podlažích jsou depotní sály, v posl. podlažích strojovny VZT a klima,
ve spojovacím krčku pořádací místnosti a vertikální komunikace. Dostavba
respektuje materiálově stávající objekt Archivu hlavního města Prahy. Fasády
jsou řešeny osobitým obkladem z kamenných desek. Spárořez kamene a plasticita
osazení asociuje tradiční způsob ukládání archiválií v regálech. Nepravidelnost
a plasticita je docílena jednak rozdílnými formáty kamenných desek, jejich
různými tloušťkami a prostorovým vysazením a jednak různými způsobem opracování
povrchu. Výplně okenních otvorů a fasáda spojovacího krčku jsou tvořeny AL
fasádním systémem. Doprava v klidu je zajištěna povrchovým i podzemním
parkovištěm. Hlavní vstup do objektu je stávajícím vstupem s recepcí v
provozním objektu. Pohotovostní vstup je ze severovýchodu, bezbariérovým
rampovým chodníkem. Okolí hlavního stavebního objektu je dotvořeno zatravněnými
plochami, nízkou a vysokou zelení. Pojížděné plochy jsou vydlážděny žulovými
kostkami, pochozí plochy pražskou mozaikou.
4. Rekonstrukce
ocelové haly Praha hlavní nádraží
Lokalita: Praha
Autoři: Ing. arch. Karel Hájek, Ph.D., Ing. Jaroslava Šudová, spolupracovník: Ing. Ondřej
Kafka, www.sudop.cz
Historická ocelová nástupištní
hala pražského hlavního nádraží je spolu se secesní Fantovou budovou
urbanistickou dominantou území. Ocelová oblouková dvojlodní hala postavená v
roce 1905 mostárnou Bondy, je součástí památkově chráněného komplexu staveb
hlavního nádraží. Z důvodu nedostatku financí se léta prováděla pouze nutná
údržba k zajištění bezpečnosti cestujících. Tím byl zapříčiněn podstatný úbytek
podílu přirozeného osvětlení v důsledku osleplých skel světlíků a zasklení
bočních stěn ocelové konstrukce. Největší problémy představovala lokální
poškození historické ocelové konstrukce, způsobené zatékáním a následná koroze
ocelových částí v nadzemních částech sloupů nad klouby. Největším problémem již
ve fázi příprav stavby bylo dodržení podmínky uzavření max. dvou nástupištních
hran pro přepravu cestujících a to vzhledem k vytíženosti tohoto přepravního
uzlu s ohledem na minimalizaci výluk. Pro odstranění starého nátěrového systému
byla zvolena nakonec metoda tryskání vodním paprskem. Metoda tryskání abrazivem
byla z důvodu prašnosti a nároků na dodávku abraziva zamítnuta. Během stavby
byl nátěrový systém několikrát pozměněn a to vzhledem k povětrnostním podmínkám
a časovému tlaku na dodržení termínů výluk a harmonogramu prací. Hlavní nosná
konstrukce byla opravena a odstrojené prvky a detaily haly byly restaurovány. Doprava
veškerého materiálu byla výhradně kolejová. Práce byly prováděny pod odborným
dohledem pracovníků Národního památkového ústavu a Magistrátu hl. m. Prahy.
Architektonického řešení stavby přispělo ke kompletní rekonstrukci obloukové
haly nad kolejištěm, včetně přístřešku, přiléhajícího k Fantově budově.
Podařilo se tak pro budoucí generace zachránit ojedinělou historickou
konstrukci, která je jediná svého druhu v bývalém Rakousko-Uhersku.
5. Přestavba
řadového domu
Lokalita: Praha 6
Autoři: prof. Ing. arch. Ján Stempel, Ing. arch. Jan Jakub Tesař, spolupracovník: Ing. Aleš Herold,
www.stempel-tesar.com
V sedmdesátých letech minulého
století byly ve čtvrtích Hanspaulka a Baba vystavěny řadové a bytové domy.
Stejně jako v jiných částech Československa, byla bytová výstavba řešena formou
svépomocí v rámci, pro tento účel založených, družstev. Výstavba respektovala
typizaci své doby, nicméně svažitý reliéf Hanspaulky přinášel zajímavé
modifikace. V našem případě měl dům suterén, ze kterého byl díky terénnímu
zlomu vstup na zahradu, zatímco vstup z ulice byl o podlaží výše. Po technické
stránce byl dům navržen z plných cihel na rozpony panelových stropů, bylo tedy
nutné se vyrovnávat s velmi úzkou dispozicí. Charakteristické pro naši oblast
bylo použití cihel na fasádě. Jasně vymezené hranice společně se zadáním
investora nám určili směr přestavby. Pro navýšení obytné plochy, jsme využili k
bydlení i suterén napojený na zahradu. Velmi nízké světlé výšky podlaží nás
motivovaly provzdušnit dispozici otevřením jídelny přes dvě patra. Z jihu jsou
obytné místnosti prosvětleny velkoformátovým prosklením, které tvoří de facto
celou fasádu. Tepelnou pohodu zajišťují venkovní žaluzie, které jsou
automaticky řízené. Z ulice – ze severu je zopakován princip z jižní fasády.
Velké prosklené plochy zde však z větší části nahrazují plné plechové plochy,
za nimiž je garáž a koupelna. Černo-skleněný plášť je zvýrazněn lemem z
červených lícových cihel, prvku stmelujícího původní výraz domu s moderní
přestavbou.
6. Bytový
dům Nuselská
Lokalita: Praha 4
Autoři: Ing. arch. Petr Bouřil, Ing. arch. Jan Mužík,
Ing. arch. Tomáš Vlasák, Ing. arch. Václav Petrus, www.abmarch.cz
Bytový dům Nuselská se nachází
v Praze 4 Michli, v lokalitě, kde se stýká torzo blokové zástavby z počátku 20.
století se zbytky starší rostlé zástavby. Výsledkem je nepřehledné, chaotické
materiální prostředí, kde je negativní dojem dále umocněn periferním
charakterem a nízkým socioekonomických statusem širšího okolí. Nově postavený
bytový dům je situován v proluce na Nuselské ulici. Pro jeho podobu byla velkou
měrou určující specifická prostorová konfigurace okolních objektů. Zatímco v
nedávné době realizovaný bytový dům na jižní straně proluky má trakt hluboký,
secesní objekt Hotelu Michle na severní straně má trakt mělký, ale doplněný
jedno a dvoupodlažními přístavbami ve dvoře. Oba sousední objekty mají dále
rozdílnou podlažnost i výšku. Novostavba bytového domu tvoří se sousedním
bytovým domem, který dříve zrealizoval stejný investor, jakési dojče a sdílí s
ním vjezd do podzemního parkingu a průjezd do dvora. S výjimkou parteru, ve
kterém jsou situovány dvě komerční jednotky, jsou v objektu výhradně byty.
Uliční průčelí plynule navazuje na sousední objekty a zaceluje dříve neúplnou
uliční frontu. Dvorní průčelí je řešeno jako terasovité. Zatímco na jižní
straně má objekt stejnou hloubku traktu jako navazující bytový dům, na severní
straně reaguje ve spodních podlažích na značnou hloubku zastavění sousední
parcely přístavbami a naopak menší hloubku traktu vlastního hotelu v horních
podlažích. Forma bytového domu je jednoduchá a čistá; jedině taková se autorům
jevila jako vhodná v reakci na okolní chaotický kontext. Vnější i vnitřní
barevnost je redukovaná, pouze vstupní prostory objektu jsou akcentovány zlatým
štukem.
7. Rekonstrukce
vily arch. Oldřicha Starého
Lokalita: Praha
Autoři: ing. arch. Magdalena Rochová, ing. arch. Radek Jaroušek, www.jra.cz
Příběh domu, který pro vrchního
radu ministerstva železnic navrhl architekt Oldřich Starý v roce 1929, kopíruje
v dalších letech poválečný osud naší země. Po únoru 1948 byla vila zabrána a
rozdělena na několik menších bytů. Ze stavu před rekonstrukcí ani nebylo přesně
jasné, z jakých dob tyto zásahy byly. Z původních interiéru se dochovalo málo,
naštěstí z venku zůstala vila v nezměněné podobně. Dům byl téměř 30 let
opuštěný. Do vnější podoby domu autoři rekonstrukce nechtěli výrazně zasahovat,
cítili respekt k návrhu Oldřicha Starého. Pár drobných změn fasáda a okolí ale
přece jen doznaly, a to hlavně kvůli přizpůsobení domu současným potřebám. Hlavní
vstup byl přemístěn do domu, do místa původní garáže, nová větší garáž byla
přistavěna vedle domu a je zasazena do terénu zahrady. Na zahradní fasádě
zůstala všechna okna v původních pozicích, bylo zde doplněno pouze jedno okno,
ze kterého je další vstup do zahrady. Okna, skleněné plochy a průhledy skrz dům
ven jsou jedním z hlavních témat rekonstrukce. Původní okna nejsou určitě
nepodobná vlakovým oknům kvůli povolání prvního majitele vily. Všechna okna
měla velmi subtilní rámy. Bylo tedy velmi důležité ponechat oknům při výměně
tuto subtilnost. Po dlouhém hledání našli autoři rekonstrukce na třech místech
Evropy výrobce, kteří byli schopni vysouvací subtilní posouvací okna a pevné
tenké ocelové skleněné prosklení vyrobit. Důležitá byla práce s ornamentálních
sklem, které bylo ve vile původně použito. Sochařské schodiště protíná
vertikálně celý dům. V původní prádelně a sušárně na střeše vznikla „master
bedroom“s koupelnou, terasou a neskutečným výhledem na Pražský hrad.
8. Přestavba
vily Peroutkova
Lokalita: Praha 5
Autoři: Vendula Hladíková, Martin Neruda, Lukáš Zimandl, Martin Kvita,
Lukáš Poledne, www.d4f.cz
Rekonstrukce a přístavba
spočívá v dostavění domu při severozápadní fasádě a nahrazení stávající valbové
střechy dvěma obytnými patry. Navrhované řešení reaguje na stávající objem domu
a doplňuje ho o hmotu s plochou střechou. Nejvyšší patro je ustoupeno od uliční
čáry, aby objekt při pohledu z ulice působil nižším dojmem. Navržené doplnění
objemu domu respektuje charakter „domu s okny“. Ve spodní části je zachována do
výšky původní římsy proporce a členění stávajících okenních otvorů včetně
detailů. Pro okenní otvory v horní části objektu byla nevrhnuta abstraktnější
forma a detail. Mezi stávajícím a novým objemem vznikla jemná hranice v podobě
římsy. Oba objemy jsou omítnuty omítkou s rozdílnou strukturou a drobnou nuancí
krémového odstínu. Struktura horní části je výraznější, kontrastuje s
jednodušší formou, vytváří nové detaily. V objektu jsou po rekonstrukci čtyři
bytové jednotky.
Seznam všech nominovaných
staveb naleznete na www.ceskacenazaarchitekturu.cz.
tisková zpráva ČKA
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…